۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آینده رسانه ها: چارچوبی جدید برای ارزیابی محتوا
تحول در اقتصاد رسانه

آینده رسانه ها: چارچوبی جدید برای ارزیابی محتوا

کووید ۱۹، جریان سیال را در صنعت رسانه و انواع سرگرمی های دیجیتالی سرعت بخشیده است. از اینرو منجر به افزایش شکاف مصرف بین کانال های دیجیتال و سنتی شده است. در ایالات متحده انتظار می رود (CAGR) زمان صرف شده برای رسانه ها بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ برای کانال های دیجیتال ۵٪ رشد و برای کانال های سنتی منفی ۲٪ باشد. در چین، این شکاف با سرعت بیشتری در حال افزایش است، رشد ۸ درصدی سالانه برای کانال های دیجیتال و افت سالانه ۳ درصدی برای کانال های سنتی.

الهه فابریکی اورنگ؛  بازاربه گزارش وی فروم کووید ۱۹، جریان سیال را در صنعت رسانه و انواع سرگرمی های دیجیتالی سرعت بخشیده است. از اینرو منجر به افزایش شکاف مصرف بین کانال های دیجیتال و سنتی شده است.  واضح است که سال ۲۰۲۰ یک سال با جریان سیال برای صنعت رسانه و سرگرمی محسوب می شود چرا که مصرف کنندگان و تبلیغ کنندگان به سمت کانال های دیجیتالی سوق پیدا کرده و بیش از گذشته ارزش بیشتری برای وقت و پول خود در نظردارند و در مقابل، سطح تجربه مشتریان نیز افزایش یافته و می یابد.

پیش بینی Accenture نشان می دهد که سهم تولید ناخالص داخلی جهانی بخش های ارتباطات، رسانه ها و سیستم عامل ها، که شامل شرکت های رسانه ای سنتی و دیجیتال است، از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ شاهد رشد سالانه مرکب CAGR) ۸٪) در مقایسه با ۰.۵٪  رشد سایر صنایع خواهد بود. علی رغم این رشد پیش بینی شده نسبتاً بالا، این صنعت از عواقب اقتصادی بیماری همه گیر COVID-۱۹ نیز متضرر شده است چرا که به لحاظ کاهش مجموع درآمد خانوارها در سراسر جهان به دلیل پیامدهای ناشی از رکود اقتصاد و تولید و محدودیتهای پیش آمده در بسیاری از بخشهای درآمدزا همچنین پیش بینی می شود هزینه ماهانه جهانی خانگی برای مصرف رسانه ها و سرگرمی ها در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۳۰ تا۴۰٪ کمتر باشد و همچنین پیش بینی می شود هزینه های تبلیغات جهانی در سال۲۰۲۰ نیز، ۸.۱٪ نسبت به سطح ۲۰۱۹ کاهش یابد.

کووید ۱۹، جریان سیال را در صنعت رسانه و انواع سرگرمی های دیجیتالی سرعت بخشیده است. از اینرو منجر به افزایش شکاف مصرف بین کانال های دیجیتال و سنتی شده است. در ایالات متحده انتظار می رود (CAGR) زمان صرف شده برای رسانه ها بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ برای کانال های دیجیتال ۵٪ و برای کانال های سنتی منفی ۲٪ باشد. در چین، این شکاف با سرعت بیشتری در حال افزایش است، رشد ۸ درصدی سالانه برای کانال های دیجیتال و افت سالانه ۳ درصدی برای کانال های سنتی. سهم بیشترین افزایش ها در رسانه های دیجیتال، صرف ویدیو دیجیتالی و سیستم عامل های رسانه های اجتماعی می شود. براساس آمار این گزارش، از زمان شروع همه گیری کووید ۱۹، سهم گذراندن افراد در یوتیوب، ۵۰٪، فیس بوک ۴۷٪  و سهم اینستاگرام نیز۳۴٪ بوده است. با این وجود، انتظار می رود مصرف کنندگان حتی با کاهش بحران، نیز همچنان میزان مصارف خود در این رسانه های دیجیتالی و شبکه های اجتماعی را بالا نگه خواهند داشت.

گزارش فوق که براساس مقاله ای پژوهشی در زمینه بررسی تأثیر کووید ۱۹ در صنعت رسانه  و سرگرمی مجمع جهانی اقتصاد بوده و بر اساس آخرین یافته ها ارائه شده است، پیامدهای طولانی مدت تغییرات اقتصادی و رفتاری مردم دنیا را در شرایط تحول اکوسیستمی ناشی از همه گیری کووید ۱۹ شرح می دهد.

 تغییر در ساختار صنعت، تجربه کاربر، کسب درآمد و روشهای داده ای و ... از جمله برجسته ترین موضوعات مورد بررسی این گزارش است که هر یک دارای یک نقشه ارزش برای نشان دادن تأثیرات عمده برای بازیگران صنعت است.

همچنین بر اساس این تحلیل، واضح است که سال ۲۰۲۰ یک سال با جریان سیال برای صنعت رسانه و سرگرمی محسوب می شود چرا که مصرف کنندگان و تبلیغ کنندگان به سمت کانال های دیجیتالی سوق پیدا کرده و بیش از گذشته ارزش بیشتری برای وقت و پول خود در نظر دارند و در مقابل، سطح تجربه مشتریان نیز افزایش یافته و می یابد.

پیش بینی Accenture نشان می دهد که سهم تولید ناخالص داخلی جهانی بخش های ارتباطات، رسانه ها و سیستم عامل ها، که شامل شرکت های رسانه ای سنتی و دیجیتال است، از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ شاهد رشد سالانه مرکب CAGR) ۸٪) در مقایسه با ۰.۵٪  رشد سایر صنایع خواهد بود

صنعت رسانه حرفه ای بر سه اصل مالکیت معنوی، تأثیر فرهنگی و استعداد استوار است
آنچه مهم است اینکه با اوج گرفتن رقابت در این راستا، دسترسی به داده های کاربر پسند و جاذب، کلید موفقیت در این مسیر خواهد بود. مدل های تجاری در حال تکامل هستند تا طبقه جدیدی از تولیدکنندگان، مصرف کننده و فرصت های کسب درآمد ترکیبی را در خود جای دهند. شرکت های پلتفرم در حال بررسی نظارت بیشتر از جانب نهادهای نظارتی هستند. همگام با اعمال چنین پویایی ها، طراحی یک چارچوب جدید برای درک چگونگی ارزش گذاری شرکت های رسانه ای در آینده مورد نیاز است.

صنعت رسانه همیشه مبتنی بر مفاهیمی مانند - مالکیت معنوی، تأثیر فرهنگی، استعداد – پایه گذاری شده است که اگر همه این مفاهیم در عمل با هم ترکیب و به درستی اجرا شوند، محصولی را ایجاد می کنند که مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. چگونگی تخصیص ارزش در عصر دیجیتال و اینکه به چه تعلق می گیرد،  با پیچیدگی و بهم پیوستگی اکوسیستم این صنعت، دشوارتر می شود. لزوم اهمیت به مالکیت معنوی در راستای افزایش آگاهی ها از مهمترین ارکان ارزیابی در تولیدات محتوا در رسانه های دیجیتال خواهد بود.

کد خبر: ۴۳٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha