۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
رفع مشکلات صنعت قطعه و خودرو در گرو انتخاب وزیر
صادرات با افزایش کیفیت امکان پذیر است

رفع مشکلات صنعت قطعه و خودرو در گرو انتخاب وزیر

جلالی، نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی استان تهران گفت: در مورد تولیداتی که انجام می‌دهیم، کیفیت افزایش داشته و تعداد قطعات برگشتی براساس آماری که کسب کرده‌ایم به پایین‌ترین میزان رسیده است.

بازار؛ گروه خودرو: برخی از قطعات مانند اجزا الکتریکی و الکترومکانیکی، به نظر مشتریان در خودروهای صفر کیلومتر دچار افت کیفیت و افزایش ضریب خرابی و استهلاک بوده است. ازسوی برخی از قطعه‌سازان برای حفظ تیراژ کیفیت را فدا کرده و به نظر و استفاده مشتری اهمیت چندانی نمی‌دهند. از طرفی نبود وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نظم صنعت قطعه و خودرو را بر هم زده است. مجموعه این عوامل سبب شد برای بررسی شرایط فعلی با امیرحسین جلالی عضو انجمن همگن قطعه‌سازی به گفت‌وگو بپردازیم در که ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند:

* از ابتدای سال جاری واردات مواد اولیه و قطعات نیم ساخته مورد نیاز قطعه‌سازان که نمونه داخلی ندارند با چالش همراه شده است، با این شرایط به نظرتان کیفیت قطعات الکترونیکی و الکترومکانیکی تولید شده توسط قطعه سازان در چه وضعیتی قرار دارد؟
کیفیت قطعات نسبت به گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده و گواه این ادعا نیز همین است که به رغم افزایش سختگیری‌های خودروسازان در دریافت قطعات، خوشبختانه بر اساس آمار موجود در قطعه‌سازی، تعداد برگشتی‌ها به پایین‌ترین حدی که ممکن بوده رسیده است.  

*  با توجه به شرایط سخت تولید از جمله تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، کاهش شدید نقدینگی قطعه‌سازان و عدم همکاری بانک مرکزی در تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها گاهی این سوال از سوی مردم مطرح می‌شود که خودروسازان از سختگیری خود کاسته و برای تجاری سازی محصولاتشان حاضر به دریافت هر نوع قطعه و از هر کیفیتی هستند، به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو در این زمینه چه پاسخی دارید؟
تحریم‌های خارجی بزرگترین چالش قطعه‌سازان نیست و آنچه تولیدکنندگان را بیشتر آزار می‌دهد تحریم‌های داخلی است. به طور کلی با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد کلان کشور به صورتی نیست که بتواند تسهیل گر فرایند تولید بر اساس چرخش نقدینگی به آن صورت که باشد، ممکن است گاهی قطعات کم کیفیت‌ تر هم به خط وارد شود اما همیشه اینطور نیست.

* گاهی در بین قطعه‌سازان شاهد این هستیم که برخلاف اینکه مدعی تولید محصول هستند داخل بسته بندی‌های ایرانی قطعات وارداتی بعضا کم کیفیت را به فروش می‌رسانند، تولیدکنندگانی کارخانه‌شان بیشتر از یک واحد تولیدی شبیه واحد بسته‌بندی است و با ادعای برخورداری از واحد تحقیق و توسعه توانسته‌اند در خط تولید خودروسازان نیز جایگاه ویژه ای کسب کنند، به عنوان تولید کننده دینام و استارت شما چطور فعالیت دارد؟
در مورد شرکت‌های دیگری که چطور قطعات شان را به فروش می‌رسانند یا حتی تحویل به خط تولید خودروسازان می‌دهند نمی‌توانم اظهار نظری کنم اما تولیدکنندگانی که زیر نظر انجمن همگن تهران فعالیت می‌کنند اغلب دانش بنیان محور هستند. همین برخوردار بودن از واحد تحقیق و توسعه فرصتی برای صادرات این قطعه‌سازان ایجاد کرده است. اکنون بیش از یکسال است که توانسته‌ایم با رعایت استانداردها و برخورداری از دانش روز به کشورهای خارجی نیز صادرات و ارز آوری داشته باشیم. این امر نیز علاوه بر رعایت استانداردهای قطعه سازی مستلزم افزایش کیفیت بود که فراهم شده است. البته در گذشته هم کیفیت محصولات مطلوب بود همانطور که زمانی که شرکای فرانسوی خودروسازان در کشور حضور داشتند از سوی آن‌ها برای محصول سیتروئن سی ۳ دست به قطعه سازی می‌زدیم و با آن‌ها قرار داشتیم.

* شیوع بیماری کرونا چه تاثیری بر صنعت قطعه گذاشت؟ با توجه به اینکه در ابتدای بیماری، قطعه‌سازان به دلیل اجرای قانون فاصله‌گذاری اجتماعی ناچار به کاهش تعداد نیروها در واحدهای تولیدی‌شان بودند با کیفیت قطعات در این برحه زمانی مواجه بودیم؟

بله،  در ابتدای شیوع بیماری کرونا به دلیل سختگیری‌هایی که در اجرای پروتوکل‌های بهداشتی می‌شد کیفیت برای مدتی با کاهش جزئی مواجه شده بود خیلی زود دوباره آن دسته از تولیدکنندگان قطعات که کیفیت حرف اول را در کارهایشان می‌زند به کیفیت قبل برگرشتند. بنابراین با فروکش کردن شیوع بیماری، بهبود برای تولیدات نیز دوباره حاصل شد.  

* با توجه به اینکه خودروسازان این روزها با چالش تامین قطعات برای تجاری سازی محصولاتشان مواجه هستند، عمده قطعاتی که به موقع تامین نمی‌شوند چیست؟
به نظر می‌رسد برخی از قطعات الکترونیکی دلیل اصلی وجود خودروهای کف باشند.

* به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو که عمده محصولاتتان نیز تحویل خط تولید دو خودروساز می‌شود به نظرتان اگر صنعت قطعه بخواهد رشد کند، اولین وهله برای پیشرفت آن چیست؟  آیا نبود وزیر برای وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت مشکل ساز شده است؟
توسعه سبد محصول مهم ‌ترین عامل رشد قطعه‌سازان است که متاسفانه اکنون برای اجرایی کردن آن در بحث  تامین نقدینگی با معضل جدی روبه رو هستیم. البته خودروسازان می‌توانند در توسعه محصول تاثیرگذار باشند مشروط بر اینکه زمان مدیریت آن‌ها کافی باشد. علاوه بر این متولی داشتن صنعت کشور و بودن وزیر نیز در اقتصاد کلان  بسیار تاثیر گذار است. مهمترین ویژگی برای وزیر نیز این است که باید اهلیت داشته باشد تا بتواند از پس مشکلات صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور بر بیاید.

کد خبر: ۴۳٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha