۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
۷۰ درصد از کل مواد غذایی توسط ساکنان شهری مصرف می شود
فائو تا سال ۲۰۳۰ هزار شهر جهان را سبز می کند!

۷۰ درصد از کل مواد غذایی توسط ساکنان شهری مصرف می شود

سازمان فائو طرح ابتکاری شهرهای سبز را برای کمک به تغییر سیستم های غذایی، پایان گرسنگی و بهبود تغذیه آغاز کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان دوران بعد از پایان بیماری covid-۱۹  می تواند فرصتی برای پایدارتر و مقاوم تر شدن شهرهای سراسر دنیا باشد و از سوی دیگر زمینه دسترسی به غذای سالم را برای همگان فراهم سازد.
در این راستا سازمان فائو روز ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور ماه) از طرح جدید خود در زمینه شهرهای سبز برای کمک به تغییر سیستم های غذایی، پایان گرسنگی و بهبود تغذیه در شهرها و اطراف آن در دوره پس از COVID-۱۹ رونمایی کرد.
گفتنی است این رونمایی همزمان با هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و به صورت یک رویداد بزرگ مجازی تحت عنوان «شهرهای سبز برای بازسازی بهتر و برای اهداف جهانی توسعه پایدار» به میزبانی فائو انجام گرفت.
مسئولان مربوطه سازمان فائو، با برجسته کردن پتانسیل شهرها در کاهش اثرات همه گیری COVID-۱۹    بر سلامت مردم و امنیت غذایی و همچنین کمک به کاهش تغییرات آب و هوایی، همه شرکت کنندگان را تشویق کرد تا قدر دان نقش اساسی شهرها در بازسازی بهتر و ضرورت اقدامات ابتکاری، جامع و هماهنگ باشند.
به گفته مسئولان فائو برای اینکه شهرهای ما سبز تر، پایدار تر و مقاوم تر گردند نیاز است که ما در مورد نحوه طراحی و مدیریت مناطق شهری و نیمه شهری تجدید نظر کنیم. به این ترتیب ما تنها ۱۰ سال تا رسیدن به اهداف توسعه پایدار فاصله داریم و برای تحقق آن ما نیاز به تغییر اساسی در ذهنیت و بازسازی رویکرد های تجاری خود داریم.

تا سال ۲۰۵۰، تقریبا ۷۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و ۹۰ درصد از این افزایش جمعیت شهری در آفریقا و آسیا اتفاق می افتد

تفکری جدید در راه است
ابتکار شهرهای سبز FAO با هدف بهبود معیشت و رفاه جمعیت شهری و نیمه شهری حداقل در ۱۰۰ شهر شامل ۱۵ کلان شهر، ۴۰ واسطه و ۴۵ شهر کوچک در سراسر جهان طی ۳ سال آینده انجام می شود و فائو به دنبال این است که تا سال ۲۰۳۰  هزار شهر به این طرح بپیوندد.
گفتنی است این طرح فائو، به طور ویژه بر بهبود محیط شهری، تقویت روابط شهری و روستایی و تاب آوری سیستم های شهری، خدمات و جمعیت در برابر شوک های خارجی متمرکز شده است.
همچنین با اطمینان از دسترسی به یک محیط سالم و رژیم های غذایی سالم از سیستم های غذایی پایدار، این امر به کاهش تغییرات آب و هوایی و سازگاری و مدیریت پایدار منابع کمک می کند.
این ابتکار جدید همچنین شامل ایجاد "شبکه شهرهای سبز" است، یعنی جایی که شهرها در هر ابعاد و اندازه ای تجربیات و موفقیت های خود را تبادل می کنند و فرصت همکاری بین شهرها را فراهم می سازد.

جالب است بدانید سازمان فائو، برای انجام این کار مقامات محلی و ملی، شوراهای شهر، شهرداران، بخش خصوصی، موسسات و  دانشگاه ها و سازمان های بین المللی را تقویت می کند و با جوامع شهری  به ویژه با زنان و جوانان همکاری خواهد کرد.

چرا سبز شدن شهری مهم است؟
بر اساس این گزارش جهان بیشتر و بیشتر شهرنشین می شود. به طوری که تا سال ۲۰۵۰، تقریبا ۷۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و ۹۰ درصد از این افزایش جمعیت شهری در آفریقا و آسیا اتفاق می افتد.
این در حالی است که امروز حدود ۷۰ درصد از کل مواد غذایی توسط ساکنان شهری مصرف می شود اما این میزان به طور مداوم در حال افزایش است.
از سوی دیگر رشد جمعیت و شهرنشینی سریع به معنی تغییر در رژیم غذایی و افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات اساسی و همچنین رقابت روزافزون برای منابع طبیعی برای اطمینان از دسترسی به رژیم های غذایی سالم برای همه است.

بر اساس آمار جهانی، امروزه شهرها تقریباً ۸۰ درصد از کل انرژی تولید شده در جهان را مصرف می کنند، از سوی دیگر آنها مسئول ۷۰ درصد زباله های جهانی هستند و حدود ۷۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به انرژی جهان را تشکیل می دهند

این در شرایطی است که تأمین نیازهای جمعیت شهری و نیمه شهری برای دولت های محلی دشوارتر شده است و بیماری همه گیر COVID-۱۹ چالش های جدیدی مانند اختلال در سیستم های غذایی، از دست دادن شغل و عدم امنیت غذایی  و همچنین وخیم شدن شرایط به ویژه برای افراد آسیب پذیر به وجود آورده است.
در نتیجه، بسیاری از جوامع شهری و نیمه شهری اکنون بیش از هر زمان دیگری در معرض ناامنی غذایی و تغذیه ای همراه با بیماری های غیرواگیردار مرتبط با رژیم غذایی و همچنین افزایش میزان اضافه وزن و چاقی هستند.

۷۰ درصد زباله های جهانی در شهرها تولید می شود
بر اساس آمار جهانی، امروزه شهرها تقریباً ۸۰ درصد از کل انرژی تولید شده در جهان را مصرف می کنند. از سوی دیگر آنها مسئول ۷۰ درصد زباله های جهانی هستند و حدود ۷۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به انرژی جهان را تشکیل می دهند!
به این ترتیب کارشناسان جهانی معتقدند، حفظ سیستم های غذایی پایدار و داشتن فضای سبز بیشتر، از جمله کشاورزی و جنگل های شهری و نیمه شهری برای شهرها ضروری است و آنها را در مقابله با اثرات تغییرات آب و هوا و COVID-۱۹ مقاوم تر می کند. همچنین از این روش اطمینان حاصل می شود که روی دادن مسائل مربوط به بهداشت باعث ایجاد اختلال در سیستم تهیه و توزیع غذای شهری نمی شود.

کد خبر: ۴۲٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha