۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
Q۴اسپرت‌بک ای-‌ترون کانسپتی از فناوری
آئودی چگونه مسیر الکتریکی را تحول می‌بخشد؟

Q۴اسپرت‌بک ای-‌ترون کانسپتی از فناوری

شرکت خودروساز آئودی تا ۵ سال آینده حدود ۴۰درصد از فروش خود را برمبنای اس ‌یووی‌های الکتریکی قرار می‌دهد.

بازار؛ گروه خودرو: آنچه دنیای بی سرصدا الکتریکی‌ها به دور از هرگونه آلایندگی به ارمغان می‌آورند، هیجان خاص خود را دارد. اما به راستی می‌توانند نیازهای اسپرت ‌دوستان را مرتفع کنند؟ شاید در نخست پاسخ منفی خواهد بود، اما تعریف جدید آئودی دنیای فاقد از هرگونه صدا و آلایندگی را متحول خواهد ساخت. به ویژه اگر نام Q۴ اسپرت‌بک ای-ترون کانپست به میان آید، آن وقت تمام محاسبات الکتریکی‌ها صرفا دوستدار محیط زیست را دگرگون می‌کند.

اما چندی پیش شرکت آئودی از کراس ‌کوپه جدید خود که با نام Q۴ اسپرت‌ بک ای-ترون شناخته می‌شود در قالب یک مدل مفهومی و کانسپت به جهان معرفی کرد. از آنجا که مدل Q۴ ای-ترون در موتورشوی ژنو سال گذشته معرفی شد، در قالب یک اس ‌یووی کراس ‌اوور و با سبک طراحی جدید آئودی و بهره‌مندی از پلت‌فرم جدید آئودی MEB و به صورت کانسپت به نمایش درآمد، نقدهای بسیاری را پیرامون خود به همراه داشت.

در حقیقت شرکت آئودی که پیش‌تر نیز اعلام کرده بود تا سال ۲۰۲۵، بیست محصول الکتریکی جدید را معرفی خواهد کرد، بنابراین Q۴ مسیر تازه و البته نگاه متفاوت طراحان و مهندسان آئودی را به الکتریکی بودن نشان می‌دهد. مدل اسپرت‌بک ای-ترون با نمونه معمولی آن همانند دوقلوهای یکسان هستند، اما از نظر ظاهری و ویژگی‌های که دارند هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارند.

طول ۴.۶۰ متری در هر دو مدل یکسان بوده و ۱.۶۰ متر ارتفاع و حدود یک سانتی‌متر طول بیشتر در کلاس کامپکت‌های قرار می‌گیرد که به لحاظ فضای مناسب همانند یک اس‌یووی میان سایز خواهد بود. اما مطابق آنچه که مدیر طراحی آئودی طی یک مصاحبه کوتاهی گفته بود « Q۴ اسپرت‌بک ای-ترون کانسپت به واسطه خطوط تیز و فرم‌های ارگانیک و المان‌های جدید در طراحی، کاراکتری جذاب برای این اس ‌یووی برقی کوپه به وجود آورده تا تنها شاهد یک خودروی ساده و کاربردی نباشیم» در نمای گرافیک چراغ‌ها و LED طراحی شده درون آن و فرم جدید جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوا و دو ورودی هوا در طرفین چهره‌ای کاملا تهاجمی و خشن برای Q۴ اسپرت‌بک ای-ترون به ارمغان آورده است.

 پروفیل خودرو به لطف زاویه کمانی سقف استایل کوپه مانند به خودرو می‌بخشد که بسیاری این خودرو را اس‌ یووی کوپه معرفی می‌کنند و جایگزین پاک برای سایر بلند قامتان کوپه بنزینی می‌ دانند. در نمای عقب چراغ پیوسته به همراه LED‌های زیبای آن و زاویه خاص شیشه عقب و اسپویلر بزرگ روی در عقب ظاهری جذاب برای Q۴ اسپرت‌بک ای-ترون به ارمغان آورده تا با رینگ‌های ۲۲ اینچی زیبا به نظر برسد.

 از سوی دیگر طراحان و مهندسان آئودی با توجه به پروفیل کوپه مانند پروفیل ضریب درگ این اس‌یووی کوپه را به ۰.۲۶ رسانده و حدود یک هزارم بهبود نسبت به مدل معمولی Q۴ ای-ترون داشته است. در زمان ورود به کابین طراحی بسیار متفاوت و خاص آئودی خودنمایی می‌کند، چراکه یک کلاستر نسبتا بزرگ در مقابل راننده طراحی شده تا با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی قسمت کنسول میانی، همچنان فضای مدرن را حفظ کند.

اما جالب است بدانید که از تزئینات کروم و فلز استفاده نشده و به جای آن از یک مجموعه  پلکسی‌گلاس بهره گرفته شده از کیفیت رنگ و ساخت بسیاری بالایی بهره می‌گیرد که  پوشش کف از مواد بازیافتی است. همچنین چهار صندلی راحت ارگونومیک طراحی شده که از جنس آلکانترا هستند تا با وجود فاصله محور ۲.۷۷متری و جانمایی مناسب باتری‌های کامپکت در کف خودرو، فضای بسیاری مناسب و جادار را فراهم می‌کند.

مهندسان قوای محرکه شرکت آئودی دو موتور الکتریکی یک در محور جلو و دیگری در محور عقب تدارک دیده‌اتد تا توزیع وزن را به صورت ۵۰ به ۵۰ کنند. موتور محور عقب قدرتی برابر ۱۵۰ کیلوات (۲۰۱ اسب‌بخار) و گشتاور ۳۱۰ نیوتون‌متری را تولید و موتور دیگر در محور جلو با توان ۷۵ کیلووات (۱۰۰ اسب‌بخار) و ۱۵۰ نیوتون‌متری را به وجود می‌آورد تا به صورت ترکیبی ۲۲۵ کیلووات (۳۰۱ اسب‌بخار) را به چهارچرخ می‌رساند.

همچنین باتری‌های ۸۲ کیلووات ساعتی وظیفه تامین انرژی الکتریکی هر دو موتور الکتریکی را برعهده دارد و با یکبار شارژ تا ۴۵۰ کیلومتر مسافت را طی ‌کند اما در نسخه تک موتور که روی محور عقب نصب شده پیمایش ۵۰ کیلومتر بیشتر شده و به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

آنطور که شرکت آئودی ادعا می‌کند از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را در ۶.۳ ثانیه به دست می‌آورد و حداکثر سرعت به ۱۸۰ کیلومتر برساعت خواهد رسید. با شارژر خاص آئودی ۱۲۵کیلوواتی در ۳۰ دقیقه حدود ۸۰درصد باتری را می‌تواند شارژ کند. شرکت آئودی قرار است تا ۵ سال آینده حدود ۴۰درصد از فروش خود را برمبنای اس ‌یووی‌های الکتریکی قرار دهد که Q۴ اسپرت‌ بک ای-ترون می‌تواند یکی از برگ‌های برنده این خودروساز آلمانی باشد، اما این به معنای این مساله نیست که به‌ زودی شاهد رونمایی نسخه تولیدی از این بلند قامت خوش استایل کوپه باشیم بلکه ابتدای سال ۲۰۲۱ یا نیمه دوم سال آینده به جهان معرفی خواهد شد.

کد خبر: ۴۲٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha