۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
اوراق تبعی و سهام خزانه، عامل بازگشت تعادل به بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی مطرح کرد

اوراق تبعی و سهام خزانه، عامل بازگشت تعادل به بازار سرمایه

تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی گفت: اکنون دوران هیجانی بازار سرمایه به خط پایانی رسیده و زمان تصمیم های جدید در امر سرمایه گذاری است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی گفت: طی چند ماه گذشته رکود بازارهای موازی و فضای خبری و رسانه ای باعث شد حجم گسترده ای از نقدینگی به بازار سرمایه وارد شود که البته اتفاق مبارکی بود. اما متاسفانه در زمان صعود و افت شاخص عملا تحلیل و بررسی های بنیادی سهام جایگاه چندانی بین سرمایه گذاران و فعالان بازار نداشت و بازار وارد مسیری شد که هرگز  تجربه نشده بود.

وی با اشاره به اینکه سهام عدالت، صدور ۱۵ میلیون کد سهامداری، مشارکت ۵ میلیونی در عرضه های اولیه و ورود یکصد هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار سرمایه شرایطی ایجاد کرد که برای اکثر افراد غریب و جدید بود، افزود: اما امروز می توان گفت که کلیت بازار نسبت به گذشته منطقی گام بر می دارد و از فاز نوسان شدید به فاز تعادل بازگشته و مردم، حقوقی ها و سیاستگذاران با دید واقع بینانه تری به بازار سرمایه و روند آن نگاه می کنند. این روز ها دوباره کانال ها و سایت های بورسی به جای ارائه سیگنال به انتشار تحلیل ها و گزارشات روی آورده اند و دوباره صورت های مالی و عملکرد شرکت ها مبنای خرید و فروش حقوقی ها قرار گرفته است.

تجریشی با تاکید بر اینکه بازار ممکن است در کوتاه مدت اشتباه کند اما قطعا اشتباه خود را جبران می کند و در نهایت ارزش ذاتی و سودآوری شرکت ها مبنای تصمیم گیری قرار می گیرد، افزود: ماه های اخیر حاوی شادی ها و نگرانی ها و البته درس های برای همه فعالان و دست اندر کاران بازار بود. شرایط به حقوقی ها درس داد نباید مثل حقیقی ها رفتار کنند. نقش صندوق های سرمایه گذاری در بازار مشخص شد. توسعه ابزار های جدید مجددا در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت و اهمیت تحلیل بیش از گذشته برای عموم جامعه مشخص شد. در این میان اظهارات برخی نیز که حتی شاید با نیت خیر بیان می شد نگرانی های کاذب در بازار ایجاد کرد و به هیجانات دامن زد و شاید یکی از مهمترین دلایل اصلاح طولانی شاخص همین رویکرد بود.

تجریشی افزود: اما در این شرایط سخت نهاد ناظر ارتباط خوبی با فعالین بازار و همچنین ذینفعان خارج از حیطه بورس برقرار کرد. سازمان بورس دو اقدام به هنگام نیز انجام داد. انتشار اوراق تبعی و بحث سهام خزانه نقش مهمی در بازگشت تعادل بازار داشت.

چشم انداز بازار در نیمه دوم سال
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در بخش دیگری از این گفتگو به روند مثبت شاخص در نیمه دوم سال اشاره کرد و به سنا گفت: شاخص صنایع بورسی که حدود ۵۰ درصد تولید صنعتی را در بر می گیرد، از رشد تولید ماهانه ۱.۵ و ۲.۸ درصدی در تیرماه و مرداد ماه ۹۹ نسبت به ماه های مشابه سال قبل حکایت می کند. همچنین رشد نرخ برابری دلار نیمایی طی سه ماه اخیر بالغ بر ۳۲ درصد بوده است که این موضوع در کنار افزایش تولیدات شرکت ها به سودآوری مناسب بنگاه های بورسی در گزارشات شش ماهه و ماهانه منجر می شود. از سوی دیگر نسبت پی بر ای تحلیلی بازار سرمایه با نرخ دلار نیمایی بالای۲۰ هزار تومانی در محدوده ۱۳ واحدی است که برای سرمایه گذاری جذاب است. همچنین شاهد بازگشت قیمت های جهانی هستیم که قطعا بر فروش شرکت ها و سودآوری آنها تأثیر گذار است. به نظر می رسد نقدینگی جدید نیز مجددا وارد بازار شود و بنابراین احتمالا شاخص در نیمه دوم سال روند صعودی خود را ادامه می دهد.

کد خبر: ۴۲٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha