۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار/ سکه ۱۲ میلیون و ۸۰۰
بازار از علل نوسان بازار ارز گزارش می دهد؛

بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار/ سکه ۱۲ میلیون و ۸۰۰

قیمت ها امروز در بازار سکه و ارز با سیر نزولی همراه شد. نرخ دلار که روزهای گذشتهٰ صعودی و در کانال ۲۷ هزار تومان و سکه نیز به بیش از ۱۳ میلیون رسیده بود امروز کاهش و یک پله سقوط کردند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ سیر نرولی قیمت ها دربازار ارز و سکه در حالی اتفاق افتاده است که رئیس کل بانک مرکزی دیروز برای چندمین بار اعلام کرد؛ ارزی که در بازار نرخ گذاری و داد و ستد می شود با واقعیت ها همخوانی ندارد. تاثیراظهارات عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی از یک طرف و خبری که رئیس جمهور قرار است در هفته آینده به مردم بدهد از طرف دیگر باعث شد تا قیمت انواع ارز و سکه در بازار بر مدار نزول قرار گیرد.
کاهش قیمتی که طی دو هفته اخیر با روندی رو به رشد همراه بود و دلار ۲۴ هزار تومانی را به ۲۷ هزار تومان و سکه ۱۱ میلیونی را ۱۳ میلیون کرد.

بی اطمینانی سرمایه گذاران به بازارها
کارشناسان معتقدند؛ ریزش شاخص ها در بازار سرمایه و ورود سرمایه گذاران بورسی به بازار ارز و سکه تاثیر بسزایی بر افزایش نرخ این کالاها در بازار گذاشته است چرا که رشد سرسام آور تورم و نقدینگی فراوان در جامعه موجب شده تاسرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه هایشان پس از ریزش شاخص ها در بازارسرمایه و مواجه با زیان، بازار ارز و سکه را برای سرمایه گذاری برگزینند.
البته سرمایه گذاری در بازار ارز همیشه با ریسک بالایی همراه است و این بازار چون از شفافیت خاصی برخوردار نیست و از طرفی تحت تاثیر تصمیم گیری وسیاست گذاریهای دولت و مسائل سیاسی و...قرار می گیرد اطمیان و اعتمادی ندارد.

تاثیر مسائل سیاسی و تصمیمات خلق الساعه بر نرخ ارز 
به طور مثال قیمت ارز که تا بهمن ماه گذشته از یک ثبات نسبی خاصی برخوردار بود با قرارگرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف تغییر یافت و روندی صعودی به خود گرفت. همچنین محدودیت های ایجاد شده ناشی از تحریم ها و تاثیر گذاری بروز بیماری کووید ۱۹ در کاهش صادرات و ... موجب شد تا ارز آوری برای کشور کم و عرضه این کالا از سوی بانک مرکزی به بازار برای تعادل قیمت ها در زمان رشد تقاضا با حساسیت انجام شود.
حال با توجه به رشد تقاضا در بازار ارز و به دنبال آن افزایش قیمت این کالا، بانک مرکزی اقدام به مداخله در بازار کرده و با عرضه ارز پتروشیمی ها به بازار در صدد کاهش قیمت ارز در این بازار است.

کاهش قیمت ها در بازار دلار و سکه 
طوری که در بازار آزاد امروز قیمت دلار با کاهش نسبت به قیمت های پایانی دیروز،   ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام شد.
البته تشدید نوسانات ارزی و ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومان در روزهای گذشته باعث شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش قیمت‌ها را در بازار ارز فراهم کرد. طوری که قیمت فروش دلار در صرافی های بانکی امروزبا کاهش ۴۰۰ تومانی نسبت به دیروز ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان درج شد. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۳۵۰ تومانی معادل ۳۱ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان تعیین شده است.

تاثیر بی ثباتی بازارها بر نوسان قیمت ها
 آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با «بازار» معتقد است: بازارها اکنون در ایران از ثبات خاصی برخوردار نیستند و این بی ثباتی که ناشی ازعدم مدیریت صحیح است موجب شده است که هر از چندگاهی شاهد رشد و رونق یک بازار و سقوط بازار دیگر شویم.
وی با بیان اینکه نباید بازارها به حال خود رها شوند افزود: بورس پس از ماهها رشد و سود آوری به یک باره با ریزش شدید شاحخص ها همراه شد و سرمایه گذاران آن با خروج از ایتن بازار به بازار ارز و سکه آمدند که نتیجه آن رشد تقاضا و گرانی این کالا در بازار شده است.

کاهش قیمت سکه به تبع سیر نزولی نرخ ارز
افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه در حالی است که با گران شدن نرخ ارز،  قیمت طلا و سکه نیز به تبع گرانی این کالا گرانتر می شوند. به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون تومان تعیین شده است.
علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

آینده نامشخص قیمت ها در بازار ارز و سکه
به گزارش بازارٰ، نوسان قیمت ارز این روزها در این بازار طوری است که سرمایه گذاران با حساسیت وارد چنین بازاری می شوند چرا که معلوم نیست قیمت ها در آینده این بازار چگونه خواهد شد. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است.
این در حالی است که قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۰۵ درصد کاهش به ۱۹۳۸ دلار و ۷۳ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز و برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۱.۲۲ درصد کاهش به ۱۹۴۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

کد خبر: ۴۲٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha