۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
منطقه آزاد مشترک سه جانبه در اردبیل راه‌اندازی شود
رئیس مشترک اتاق ایران و آذربایجان:

منطقه آزاد مشترک سه جانبه در اردبیل راه‌اندازی شود

اردبیل- رئیس مشترک اتاق ایران و آذربایجان گفت: پیشنهاد کردیم تا منطقه آزاد مشترک سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در اردبیل راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار بازار، حسین پیرموذن ظهر چهارشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: اصلی‌ترین مطالبه مردم اردبیل از دولت‌های گذشته و فعلی تکمیل راه آهن و راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری بوده که متاسفانه تاکنون هر دو مطالبه تحقق عینی نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا پایان دولت دوازدهم هم پروژه راه آهن اردبیل – میانه تکمیل شود و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام به راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل نظر مثبت و مساعد خود را اعلام کند.

رئیس مشترک اتاق ایران و آذربایجان با دفاع از راه‌اندازی منطقه آزاد در استان اردبیل با طرح مباحث کارشناسی و دیدگاه‌های فنی و تخصصی بیان کرد: هرچند دولت و مجلس کار خود را در تصویب منطقه آزاد اعلام کرده‌اند اما با ایراد شورای نگهبان این لایحه به مجمع رفته که امیدواریم ایرادات آن هرچه سریعتر برطرف و به تصویب مجمع برسد.

پیرموذن گفت: اولین موضوعی که در اهمیت راه‌اندازی منطقه آزاد اردبیل باید گفت این که براساس طرح آمایش سرزمینی و دلایل فنی پنجگانه اردبیل از موقعیت مناسب در راه‌اندازی منطقه آزاد برخوردار است که امیدواریم با در نظر گرفتن این شرایط و دلایل فنی مجوز لازم صادر شود.

وی به موقعیت ژئواستراتژیک منطقه‌ای اردبیل و شرایط مرزی بودن آن اشاره کرد و افزود: این استان بیشترین ارتباط همسایگی را با جمهوری آذربایجان دارد و در کنار آن فضا برای صادرات به کشورهای CIA فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل در مورد نقش استان در تقسیم کار منطقه‌ای تصریح کرد: بخش عظیمی از اراضی این استان با مهار آب‌های مرزی به زیر کشت محصولات آبی رفته و با اذن مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی بیش از یک میلیون دلار صرف اجرای پروژه‌های پایاب سد خدآفرین می‌شود.

پیرموذن ادامه داد: با داشتن چنین موقعیت ممتاز و راه‌اندازی منطقه آزاد می‌توان سرمایه‌های سرگردان کشورهای همسایه را نیز به سمت ایجاد و توسعه صنایع سودآور سوق داده و از موقعیت مرزی ۳۸۰ کیلومتری بیش از گذشته استفاده کرد.

وی به جهت‌گیری راهبردی و همچنین لجستیکی تخصصی در تقویت صادرات به کشورهای آسیای میانه اشاره کرد و گفت: هرچند وضعیت حاکم و شیوع کرونا موانعی را در پیش روی صادرات ایجاد کرده اما استان اردبیل از نظر صادرات جایگاه مناسبی داشته و در این شرایط با افت چندانی روبرو نیستیم.
رئیس مشترک اتاق ایران و آذربایجان اضافه کرد: از لحاظ صادرات محصولات فنی و خدمات و لجستیکی شرایط مطلوبی داریم و حتی در بین استان‌های کشور جزو استان‌های شاخص به شمار می‌رویم.

بازار صادراتی منطقه بی‌نظیر است
پیرموذن به تدوین سند راهبردی توسعه صادرات استان اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه به بازار ایران در وسعت ۸۰ میلیون نفر نگاه نمی‌کنند بلکه یک بازار قوی در تعامل و ارتباط با همسایگان است که خود می‌تواند به جلب و جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز بینجامد.

وی اظهار کرد: با راه‌اندازی منطقه آزاد می‌توان تا سه میلیون تن محصولات کشاورزی متنوع را صادر کرده و به توانمندی تجار کمک کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل به نشست متعدد روسای جمهور ایران، آذربایجان روسیه اشاره و خاطرنشان کرد: در این دیدارها بر ضرورت راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک و سه جانبه تاکید شده که اردبیل می‌تواند محل استقرار و راه‌اندازی این منطقه باشد.

پیرموذن همچنین به تدوین سند راهبردی صنعت و تولید استان اشاره کرد و گفت: هر چند مزایای منطقه آزاد بیشمار است اما عده‌ای ایراداتی نیز بر عملکرد و فعالی مناطق آزاد وارد می‌کنند که چندان گزافه نیز نمی‌باشد.

وی در پایان بیان کرد: برای رفع ایرادات مناطق آزاد و جلوگیری از واردات بی‌رویه در این مناطق به جای محدود کردن توسعه مناطق آزاد بهتر است در قوانین بازنگری شده و در جلوگیری از  واردات بی‌رویه و کالاهای غیرضرور بازنگری شود.

کد خبر: ۴۱٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha