۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
خساست دریا، سماجت کرونا، روزگار ناخوش صیادان کیلکا
بازار گزارش می‌دهد؛

خساست دریا، سماجت کرونا، روزگار ناخوش صیادان کیلکا

بابلسر- تابستان هم با گرمای کرونایی به آخر رسید و کیلکاگیران خزر همچنان چشم انتظار روزی هستند تا تورهای صیادیشان پررونق از روز قبل از دریا بیرون کشیده شود.

بازار؛ گروه استان ها: دیگر صید و صیادی رونق گذشته را ندارد و سبدهای صیادان و کیلکاگیران هر روز خالی از روز قبل از دریا بیرون کشیده می شود و صدها صیاد و ماهیگیر امروز را به امید فردایی دیگر به صبح می رسانند.

حال و روز صید و صیادی کیلکاگیران امسال با کرونا پیوند خورده و اوضاعشان بدتر از دیگر سال ها شده است، با آن که از اواخر خردادماه برای صید کیلکا دل به دریا زده اند اما چندان دل خوشی از این اوضاع ماهیگیری ندارند.

هربار که کرونا اوج می گیرد، تورهایشان خالی تر می شود و دل و رمق برای رفتن به دریا برای ماهیگیری کمتر می شود، از سوی دیگر وضعیت نامساعد دریا و پایین بودن نرخ ماهی ها، روزگارشان را نابسامان کرده است.

مازندران دو بندر صیادی در بابلسر و امیرآباد دارند و حدود ۵۰۰ صیاد و سهامدار بر روی ۴۳ لنج صیادی مشغول کار و فعالیت ماهیگیری هستند تا رزق و روزیشان را از دل امواج خزر بیرون کشند.

ایوب سال ها به عنوان کارگر لنج صیادی در بابلسر مشغول فعالیت است، می گوید امسال حال و روز صید خوب نبوده و برخی از لنج داران به دریا نزدند زیرا هم قیمت ها نامناسب بود و هم اوضاع کرونایی دل و دماغ رفتن به دریا را از آنان گرفته است.

امسال حال و روز صید خوب نبوده و برخی از لنج داران به دریا نزدند زیرا هم قیمت ها نامناسب بود و هم اوضاع کرونایی دل و دماغ رفتن به دریا را از آنان گرفته است

از پایین بودن قیمت ماهی کیلکا و فروش آن به قیمت ناچیز به کارخانه داران و شرکت های فراوری دل پردردی دارد و ادامه می دهد این قیمت های کیلویی چهار تا پنج هزار تومان به هیچ وجه مورد رضایت صیادان و لنج داران نیست و قیمت ها از سوی کسانی تعیین می شود که تبحری در امر صیادی و ماهیگیری ندارند.

وی با عنوان اینکه خانوارهای زیادی چشمشان به دریا دوخته شده و روزیشان را از درون امواج خزر تهیه می کنند، افزود: وضعیت دریا در برخی از روزها برای صید مناسب نبوده و از سوی دیگر آلودگی دریا به خاطر ورود فاضلاب ها و پساب ها سبب کوچ و انقراض ماهی ها شده است.

محمدصالح دیگر صیاد مازندرانی که خرج زندگیش را از طریق صیادی و ماهیگیری تامین می کند نیز می گوید: سماک ها و کارخانه ها چوب حراج بر سر دسترنج ماهیگیران می زنند و قیمت فروش ماهی با افزایش هزینه های زندگی و تورم سازگاری ندارد.

۵۰۰ صیاد کیلکا در امر صید و صیادی اشتغال دارند
وی بااشاره به سختی و مصائب کار ماهیگیری و صیادی ادامه می دهد صیاد تمامی امیدش به صیدی است که از دل دریا به دست می اورد اما شاهد آن هستیم قیمت ماهی خارج از دریا و توسط تعداد معدودی از افراد تعیین می شود و اگر به خواسته های آنان تمکین نکنیم از خرید صرفه نظر می کنند.

۵۰۰ صیاد کیلکا در امر صید و صیادی اشتغال دارند و به رغم افزایش ۳۰ درصدی قیمت ماهی چندان از اوضاع کنونی رضایت ندارند. مهرداد قلی پور رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه حدود دو هزار خانوار از صید کیلکا در استان روزی می خورند، وضعیت صید امسال را تاکنون نامطلوب بیان کرد و گفت: چشم انتظار روزهای خوب صید و صیادی هستیم.

وی با اظهار اینکه در استان حدود ۲۰ واحد فراروی و کارخانه های پودرماهی فعالیت دارند و تولیدات و ماهی های صید شده به آنان فروخته و عرضه می شود، ادامه داد: بخشی از ماهیان نیز مصرف انسانی می شوند.

وی پایین بودن قیمت ماهی و گرانی ادوات صید وصیادی را از مهمترین چالش ها و مشکلات بیان می کند و می گوید: وضعیت کرونایی نیز محدودیت هایی را برای صید و صیادان کیلکا ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران با عنوان اینکه صید ماهی کیلکا انتظاری است و احتمال خوب شدن آن در ماه های آتی وجود دارد، ادامه داد: در سال های اخیر وضعیت صید هر سال بدتر از قبل شده و این وضعیت نگران کننده است.

قلی پور زمان فصل صیادی کیلکا را تا پایان اسفند اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر سال به دلیل شرایط نامساعد جوی فقط نیمی از مدت، مشغول صید هستیم.

وی با اشاره به سختی های فراروی صید و صیادی خواستار حمایت مسئولان از صیادان و ماهیگیران شد.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه صید ماهی کیلکا امسال با وقفه سه ماه از اواخر خردادماه آغاز شده است، افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۶ هزار تن ماهی صید شود.

وی با بیان اینکه دو بندر صیادی در بابلسر و امیرآباد با اشتغال ۴۰۰ نفر در استان فعالیت دارند، گفت: در تلاش هستیم تا بندر بابلسر را به عنوان هاب صیادی شمال کشور معرفی کنیم.

وی همچنین ازفعالیت ۴۴ شناور صیادی کیلکا در بنادر استان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰۰ صیاد در این شناورها مشغول فعالیت هستند.

صید و صیادی و ماهیگیری از فعالیت های برجسته در کرانه خزر محسوب می شود و صیادان شمالی هر سال در قالب صید پره به صید ماهیان استخوانی و صید کیلکا می پردازند.

کد خبر: ۴۱٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha