۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
حرکت بورس بر خلاف هفته گذشته/ نقدینگی قفل شده کار دست بورس داد
تحلیل روزانه بورس

حرکت بورس بر خلاف هفته گذشته/ نقدینگی قفل شده کار دست بورس داد

شاخص کل بورس  در ابتدای معاملات امروز با رشد ۳۸۰۴ شروعی پرقدرت را آغاز کرده بود در پایان معاملات ۹۵۴ واحد عقب نشینی کرد.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل بورس  در ابتدای معاملات امروز روند را صعودی آغاز کرده و با رشد ۳۸۰۴ واحد توانست کانال جدید ۴۳۰ هزار واحدی را فتح کند، شاخص کل قیمت هم وزن در ابتدای معاملات ۰.۸۵ درصد رشد داشت در انتهای معاملات به رشد ۰.۱۷ درصدی بسنده کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با سقوط ۹۵۴ واحدی در جایگاه ۴۲۶۱۸۴ ایستاد تا کانال ۴۳۰ هزار واحدی نیز مانند کانال ۴۱۰ هزار واحدی مقاومت سنگینی را ایجاد کند.

فلزات شاخص کل را منفی کرد

گروه فلزات اساسی امروز تاثیری مستقیم بر روند شاخص کل گذاشت در ابتدای معاملات نماد فملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته بود توانست بیشتر نمادهای این گروه را با خود همراه سازد و شاخص را نیز به منفی نزدیک کند، فولاد نیز یکی از غول های فلزی است که امروز جزو پربیننده ترین نمادهای بورسی بوده و در محدوده منفی حرکت کرد، گروه های فلزی در چند نماد نیز پرقدرت حرکت کرده و توانستند سود خوبی را برای سهامداران آن به ارمغان بیاورند، نماد ذوب امروز یکی از پربیننده ترین نمادهای بورسی بود که با افزایش تقاضا و صف فروش نیز همراه شد، نماد تازه وارد فروی که هفته گذشته به فرابورس آمد نیز توانست نقدینگی خوبی را به خود جذب کند نمادهای فرآور و فایرا نیز امروز پرتقاضا بودند. اما بقیه نمادهای فلزات به شدت منفی شدند و روند این گروه مانند ابتدای هفته گذشته قرمز رنگ شده است.

نقدینگی قفل شده در نمادهای پرتقاضا

یکی از عوامل جان نداشتن بازار امروز برای صعود بسته شدن نزدیک به ۲۰ نماد بورسی بود، به عنوان نمونه نماد رکیش در معاملات هفته قبل توانسته بود مقدار قابل توجهی نقدینگی را جذب خود کرده و در محدوده صف خرید قرار بگیرد امروز ۲۰ نماد بورسی که برخی به علت تغییرات قیمتی و برخی دیگر به عوامل دیگر بسته شدند تاثیر خود را بر معاملات گذاشتند بازار امروز جانی برای صعود ندشات و علت اصلی ر ا کم تقاضا بودن معامله گران حقیقی باید دانست. شاخص مالکیت حقوقی به حقیقی نیز این امر را تائید می کند در معاملات سه شنبه هفته گذشته این شاخص بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود که امروز به ۸۸ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی رسید..

وارد شدن بورس به مدار مثبت به منفی

در هفته گذشته وارد شدن بورس از مدار منفی به مثبت را شاهد بودیم ،هر زمان که شاخص وارد اصلاح قیمتی می شد با یک پمپاژ عمیقی نقدینگی روبرو شده و به شدت به سمت صعود را خود را پیش می گرفت، در معاملات امروز این رویه تبدیل به عکس شده و بازار از مثبت به منفی رفته تا پیش بینی های بازار ایران مانند پیش بینی دقیق نقدینگی آن سخت شود. البته توقف نزدیک به ۲۰ نماد یکی از مهمترین عوامل این اتفاق در معاملات امروز بورس بود.

الگوی پهنه منظم؛ الگوی تکرای این روزهای بورس ایران

با بررسی دقیق بسیاری از نمادهای بورسی از نگاه تحلیل تکنیکال به این نتیجه می رسیم که بسیاری از نمادهای که شکلی صعودی به خود گرفته اند از این الگو برای ایجاد روند صعودی خود پیروی میکنند، حال بسیاری از این نمادها الگوی پهنه منظم دونده را می سازند و برخی دیگر با ایجاد پهنه نامنظم اعم از عادی یا دونده به رشد خود با روش دیگر ادامه می دهند، در نمادهایی که به علت های مختلف اعم از شاخص آزاد شناور، در ابتدا بودن رشد سهام( عمدتا در نمادهای عرضه اولیه)، دامنه نوسان بیش از ۱۰ درصد، افزایش تقاضا به علت توجه بازار، خبرهای خوب شرکت و.. این الگو در حال تکرار شدن است. این نوع نمادها نیز در اصلاح قیمتی تا ۲۳.۷ درصد بیشتر اصلاح قیمتی نکرده و می توانند در موج های بعدی بسیار پرقدرت باشند خصوصا در موج سوم یا موج پنجم.

کد خبر: ۴٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha