۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
خیز وزارت‌ جهاد برای خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید دانه‌های روغنی
معاون دفتر طرح تولید دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

خیز وزارت‌ جهاد برای خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید دانه‌های روغنی

خدرایی، معاون دفتر طرح تولید دانه‌های روغنی وزارت جهاد از تدوین برنامه جهش تولید در حوزه دانه‌های روغنی خبرداد که ضریب خوداتکایی را از ۱۶ به ۵۰ درصد می‌رساند.

به گزارش بازار، غلامحسین خدرایی  با اشاره به تدوین برنامه‌ای ۴ ساله برای جهش تولید در حوزه دانه‌های روغنی گفت: این برنامه ضریب خوداتکایی را از ۱۶ به ۵۰ درصد می‌رساند.

وی افزود: این برنامه تقدیم هیئت دولت شده و شخص وزیر این مسئله را در مجلس مطرح کرده است و برنامه نیازمند فراهم آمدنِ سایر مقوله‌هاست.

خدرایی به صرفه بودنِ تولید دانه‌های روغنی را برای کشاورزان اولویت در اجرای این برنامه در راستای جهش تولید دانست و خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی از سوی شورای اقتصاد باید قابلیت رقابت داشته باشد و کشاورز ۴ الی ۵ دانه روغنی را انتخاب نماید.

وی ادامه داد: دانه‌های روغنی بدلیل هزینه بالا در کشور، قابل رقابت با دانه‌های وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستند؛ لذا پیشنهاد شد این ارز برداشته و مبلغ به مصرف کننده داده شود.

خدرایی از ظرفیت ۶ میلیون تنی روغن‌کشی در کارخانه‌های ایرانی سخن گفت و افزود: این کارخانه‌ها باید توانایی عقد قرارداد با کشاورزان داخلی را داشته و بجای واردات این دانه‌ها، به راحتی از محصول داخلی استفاده کنند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد همچنین از کشت قراردادی کارخانه‌های روغن‌کشی مانند آستان قدس با کشاورزان خبر داد که بخشی از هزینه‌های کاشت بصورت اعتباری پرداخت می‌شود و در زمان برداشت محصول، وجه را کم می‌کنند.

خدرایی همچنین تاکید کرد با در نظر گرفتن جمیع شرایط، بعید به نظر می‌رسد قیمت روغن گران شود و گفت: هم اینک روغن با کیفیت در ایران تولید می‌شود و لذا باید دانه‌های روغنیِ مقاوم به خشکی را در کشور کشت دهیم و برنامه ریزی‌های این مهم نیز انجام گرفته است.

همچنین امیرهوشنگ بی رشک، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود طی برنامه‌ای بلند مدت باید به ضریب خوداتکایی ۵۰ درصد برسیم و بیش از این میزان، نیازمند برنامه‌ای سخت تر هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و آب و هوایی در کشور اجازه نمی‌دهد به صد درصدِ خودکفایی در کشت دانه‌های روغنی دست یابیم، افزود: امکان کشت بسیاری دانه‌های روغنی در کشور وجود ندارد.

بی رشک تاکید کرد: خودکفا شدن تا دو سال آینده با توجه به شرایط پیچیده کنونی، دور از دسترس است، اما طرح الگوی کشتِ قراردادی، مورد استقبال کارخانه‌ها قرار گرفته و این طرح به زودی ما را به اهداف خواهد رساند.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی با تاکید بر لزوم بازنگری در قیمت تضمینی دانه‌ای روغنی گفت: در اینصورت انگیزه‌ای برای کشتِ دانه‌های روغنی ایجاد می‌شود.

بی رشک خاطرنشان کرد: ما بعنوان تولید کننده روغن از دانه‌های داخلی استقبال می‌کنیم؛ چراکه بحث ارزی در پی ندارد و دانه‌های داخلی ارگانیک بوده و هیچیک تراریخته نیستند.

کد خبر: ۴۱٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha