۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
۲۲۰ هزار میلیارد تومان؛ حداکثر توان دولت برای مالیات ستانی در سال جاری
مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و تهران اعلام کرد

۲۲۰ هزار میلیارد تومان؛ حداکثر توان دولت برای مالیات ستانی در سال جاری

جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و تهران با تاکید بر اینکه پدرخوانده‌های زیرزمینی نمی‌گذارند دریافت مالیات بدرستی انجام شود، خاطرنشان کرد: دولت حتی قادر به وصول مالیات مصوب بودجه نیست.

به گزارش بازار، محمدرضا جعفریان در رابطه با سابقه مالیات ستانی در ایران اظهار کرد: با گذری کوتاه در مجموعه تاریخی پرسپولیس، به تالار خزانه می‌رسیم که تمامی مالیات‌های دریافت شده در حکومت هخامنشیان را نگهداری می‌کرد و دولت مرکزی در زمان قحطی، به مناطقی خاص از ایران کمک می‌رساند.

وی با بیان این مقدمه، مالیات را ابزار توزیعِ عدالت و ثروت خواند و افزود: این مالیات ستانی در دوره ساسانیان، صفویان، افشاریان و حتی قاجار دریافت می‌شد و در زمان حکومت محمدخان قاجار مردمان دریای مازندران که بدلیل پس‌روی دریا از ماهیگیری فارغ بودند، در خواستِ ندادن مالیات کردند و به همین دلیل دو سال به ماهیگیرانِ بابلسری بخشودگی می‌دادند.

جعفریان مالیاتِ کنونی را به مشارکت در هزینه‌های جاری کشور تعریف کرد و گفت: مالیات امروزه به انواع گوناگون نمایان است و دولت بایستی راهکاری بیابد تا دریافت مالیات از خانه‌های خالی را هم دریافت کند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که انسان در کره خاکی زندگی می‌کند، دولت‌ها از ابزار مهم مالیات برای تامین هزینه جاری استفاده می‌کنند و حتی در برخی کشورها تا ۶۰درصد درآمد مردم، بعنوان مالیات ستانده می‌شود تا زیر ساخت‌ها مهیا شود و در هزینه‌های جاری مشارکت صورت گیرد.

جعفریان با بیان اینکه اگر مالیات ستانی در کشور بدرستی انجام می‌گرفت، اختلاف طبقاتی به میزان کنونی نبود، اظهار کرد: مالیات ستانی حتی به روش‌های سنتی بدرستی دریافت نمی‌شود.

نقش پدرخوانده‌های زیرزمینی چیست؟
مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و تهران با تاکید بر اینکه پدرخوانده‌های زیر زمینی نمی‌گذارند دریافت مالیات بدرستی انجام شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که معافیت‌ها ساماندهی و قانون بازنگری نشود، امکان تنظیم‌گری مالیاتی وجود نخواهد داشت.

جعفریان حداکثر توان دولت را برای مالیات ستانی در سال جاری، ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زد و تاکید کرد: دولت حتی قادر به وصول این میزان مالیات نیست.

وی با اشاره به این نکته که دولت حتی نمی‌داند ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را باید از کجا تامین کند، گفت: تنظیم‌گری ابزار و مکانیزمی نیاز دارد تا دولت بدون اتکا به میزها و مدیران و فقط با اتکا به قدرت مردم، مالیات را بدرستی مدیریت کنند.

جعفریان افزود: مگر می‌شود پدرخوانده‌های زیر زمینی وارد اقتصاد شوند و مالیات هم بپردازند؟ یقینا در این شرایط نمی‌توان مالیات دریافت کرد؛ مگر اینکه به فرمایش رهبری، بدرستی عمل کنیم و بعد از رعایت قوانینِ معافیت، [خلاف جهت حرکت شود و این نهادها هم] مالیات خود را بپردازند.

قبل از انقلاب مالیات را کمک به ضاله می‌دانستند
مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران و تهران لزوم آموزش‌دهی توسط رسانه ملی را متذکر شد و گفت: مردم و مالیات دهندگان باید مالیات را بدرستی پرداخت کنند و این مشکل بدلیل عدم گزارش دهیِ صحیح دولت‌ها به ملت است.

جعفریان تصریح کرد: اگر مردم ولی نعمتان دولت هستند، باید با شفافیت گزارش دریافت کنند که مالیات از کدام بخش دریافت و در کدام بخش‌ها هزینه شده است!

وی با اشاره به اینکه مردم باید احساس کنند مالیات، صرفِ هزینه‌های جاری کشور نشده و برای تامین زیر ساخت‌ها نیز صرف می‌شود، گفت: ۵۰درصد از هزینه‌های جاری کشور از بخش مالیات تامین می‌شود.

جعفریان خاطرنشان کرد: در فرایند ۵۰۰ ساله اخیر ایران، برخی افراد و نهادها اجازه مالیات ستانی نمی‌دادند؛ چراکه مالیات را کمک به ضاله می‌دانستند. چنانچه مردم قبل از انقلاب، بجای مالیات خمس پرداخت می‌کردند.

کد خبر: ۴۱٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha