۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
احتمال ناقص گذاشتن خودرو برای افزایش قیمت/ ناکارآمدی مسئولان، خودروها را ناقص گذاشت
یک قطعه‌ ساز در گفتگو با بازار عنوان کرد:

احتمال ناقص گذاشتن خودرو برای افزایش قیمت/ ناکارآمدی مسئولان، خودروها را ناقص گذاشت

نجفی سهی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران گفت: وقتی تمام صنایع به دنبال گران فروشی هستند چطور انتظار داریم خودروساز دست به احتکار نزند؟

بازار؛ گروه خودرو: محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان با انباشت خودروهای ناقص در کف کارخانه‌ها به دنبال قیمت از سوی وزارت صمت بودند، گفت: در شرایطی که شاهد هستیم اغلب صنایع و فعالان بازار به دنبال احتکار جهت گران فروشی هستند، چطور انتظار داریم که خودروسازان احتکار نکنند. مگر صنایع مادر که از جمله فولاد مبارکه، پتروشیمی و... اقدام به احتکار نکرده‌اند؟

وی ضمن اشاره به اینکه اگر سازمان یا گروهی در این میان مخالف این مساله است باید وارد میدان شود، تاکید کرد: ریشه تمام این مشکلات را نه در بخش‌های صنعتی بلکه در اقتصاد و شیوه مدیریت متولیان باید جستجو کرد.

این قطعه ‌ساز با تاکید براین موضوع که احتکار با هدف افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان نادرست است، اضافه کرد: این احتمال می‌رود که خودروساز نیز دست به چنین اقدامی زده باشد اما ممکن است تنها درصد کمی از خودروهای کف با این هدف بوده باشد.

نجفی سهی با اشاره به دلیل اصلی ایجاد خودروهای کف ادامه داد: وقتی خودروساز توان پرداخت مطالبات قطعه‌ ساز را ندارد و نقدینگی تولیدکنندگان روز به روز کاهش می‌یابد تولید خودرو ناقص هم موضوع عجیبی نیست؛ چرا که اغلب قطعه‌ سازان قدیمی ۱۵ سال حقوق معوق کارکنان نداشتند و اکنون بیشتر از سه ماه است که نتوانسته‌اند حقوق کارگرانشان را پرداخت کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان ایران با اشاره به اینکه در همین شرایط نبود نقدینگی قطعه‌ ساز برای ادامه حیات نیازمند واردات مواد اولیه است گفت: چالش‌های واردات، گمرک و غیره را هم به تمام مشکلات گفته شده اضافه کنید.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت درحال وخیم کردن اوضاع است و تولیدکنندگان از جمله قطعه‌ سازان در حال تضعیف ‌شدن هستند افزود: زمانی تولیدکنندگان یک دلار را هزار تومان می‌خریدند، اما اکنون یک دلار را باید بیش از ۲۵ هزارتومان خریداری کنند و به دنبال این ماجرا تامین مواد اولیه داخلی و خارجی هردو با چالش مواجه شده است و قیمت‌ها پیوسته نوسان دارند.

نجفی سهی تصریح کرد: به طور کلی وقتی مسئولان به دنبال بهبود شرایط نیستند تولیدکنندگان هم سعی می‌کنند با استفاده از ترفندهای مختلف اهداف خودشان را دنبال کنند.

کد خبر: ۴۱٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha