۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کاهش ۵۵ درصدی صادرات ایران نسبت به سال ۲۰۱۵/ سرانه درآمد صادراتی ۳۵۰ دلار شد
گزارش ورلد اکسپورت از تجارت در سال ۲۰۱۹

کاهش ۵۵ درصدی صادرات ایران نسبت به سال ۲۰۱۵/ سرانه درآمد صادراتی ۳۵۰ دلار شد

ارزش صادرات کالاهای ایرانی در سال قبل برابر با ۲۷ میلیارد دلار بود و نفت و سوختهای معدنی ۶۰.۸ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داد. طبق این گزارش چین بزرگترین شریک ایران در بازار صادرات و واردات بود.

بازار؛ گروه بین الملل: تجارت نقشی کلیدی در اقتصاد هر کشور دارد و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. طبق گزارش وب سایت ورلد اکسپورت در سال ۲۰۱۹ ارزش صادرات کالا از ایران برابر با ۲۷ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵۵ درصد کاهش داشت. در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی ارزش صادرات کالا از چین ،این کشور آسیایی ۷۲.۱ درصد تنزل داشته است. سرانه درآمد صادراتی ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۵۰ دلار اعلام شده است. جالب این جاست که در سال قبل سرانه واردات کالا هم به ایران در همین سطح قرار داشت.

طبق گزارشهای منتشر شده در این وب سایت ۶۰.۵ درصد از کالاهای صادراتی ایران به بازارهای چین، عراق، امارات، افغانستان، کره جنوبی، ترکیه، هند، پاکستان، اندونزی، عمان، تایلند و آذربایجان انجام شده است.

 در سال گذشته ۱۴.۷ درصد از کالاهای صادراتی ایران وارد بازار چین شد در حالیکه ۱۴.۳ درصد از کالاهای صادراتی ایران به عراق، ۹.۵ درصد به امارات، ۴.۷ درصد به افغانستان، ۴.۱ درصد به کره جنوبی  و ۳.۸ درصد وارد بازار ترکیه شد.

در سال ۲۰۱۹هزینه واردات ایران برابر با ۲۷.۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۲.۲ درصد کاهش داشت. چین اصلی ترین فروشنده کالاهای مختلف به ایران بود و در سال قبل ۲۴.۹ درصد از کل کالاهای وارداتی ایران از کشور چین خریداری شده بود 

 کالاهای صادراتی ایران کدام است؟
طبق گزارش ورلد اکسپورت  ارزش صادرات نفت و سوختهای معدنی از ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۶.۴ میلیارد دلار بود که ۶۰.۸ درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داد. پلاستیک و فراورده های پلاستیکی دومین دسته از کالاهای صادراتی ایران بودند و ارزش صادرات این محصولات در سال قبل برابر با ۳.۱ میلیارد دلار بود. سهم این دسته از کالاها از کل درآمد صادراتی ایران برابر با ۱۱.۶ درصد اعلام شده است.

فراورده های ارگانیک شیمیایی در سال قبل ۶.۱ درصد از کل درآمد صادراتی ایران را به خود اختصاص دادند و ایران از صادرات سنگ های معدنی ۱.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. انواع میوه و خشکبار پنجمین دسته از کالاهای صادراتی ایران بودند و ارزش صادراتی ایران از این دسته از کالاها برابر با ۸۳۵.۸ میلیون دلار بود. میوه و خشکبار ۳.۱درصد از کل درآمد صادراتی این کشور را به خود اختصاص دادند.

آهن وفولاد ششمین کالاهای صادراتی ایران، مس هفتمین کالای صادراتی، نمک و سولفورو سنگ و سیمان در دسته هشتم از کالاهای صادراتی قرار دارند. صادرات انواع کودها درآمدی معادل ۲۰۴.۷ میلیون دلار برای ایران به همراه داشت  و این کشور از صادرات سبزیجات ۱۷۳ میلیون دلار درآمد کسب کرد.

آمارها نشان می دهد این ۱۰ دسته از کالاها ۹۴.۲ درصد از کل درآمد صادراتی ایران را تشکیل می دهند. در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹  ارزش صادرات انواع سنگ های معدنی ۱۸.۱ درصد رشد کرد و بالاترین نرخ رشد صادرات در میان تمامی این ۱۰ گروه کالا را داشت. در این بازه زمانی یک ساله ارزش صادرات  سبزیجات  از این کشور ۸۳.۹ درصد کاهش یافته است.

آمارها نشان می دهد ۶۵.۴ درصد از کل کالاهای وارداتی این کشور از کشورهای آسیایی وارد شده است و شرکای اروپایی ایران تنها ۳۱.۳ درصد از سهم واردات ایران را داشتند

کالاهای وارداتی ایران کدامند؟
در سال قبل هزینه واردات ایران برابر با ۲۷.۱ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۲.۲ درصد کاهش داشت. چین اصلیترین فروشنده کالاهای مختلف به ایران بود و در سال قبل ۲۴.۹ درصد از کل کالاهای وارداتی ایران از کشور چین خریداری شده بود در حالیکه ۱۳.۸ درصد از واردات این کشور از امارات، ۶.۴ درصد از هند و ۶.۳ درصد از ترکیه خریداری شده است. کشورهای آلمان و سوییس و کره جنوبی و روسیه و ایتالیا و بریتانیا به ترتیب دیگر شرکای وارداتی ایران بودند.

آمارها نشان می دهد ۶۵.۴ درصد از کل کالاهای وارداتی این کشور از کشورهای آسیایی وارد شده است و شرکای اروپایی ایران تنها ۳۱.۳ درصد از سهم واردات ایران را داشتند.

اصلی ترین کالای وارداتی ایران غلات است که ارزش واردات آن در سال قبل برابر با ۳.۶ میلیارد دلار بود و ۱۳.۲ درصد از کل هزینه وارداتی این کشور را به خود اختصاص داد. انواع ماشین آلات و کامپیوتر در این رده بندی در جایگاه دوم  قرار دارند و ۱۳ درصد از کل واردات این کشور را به خود اختصاص داد. هزینه واردات این دسته از کالاها به ایران برابر با ۳.۵ میلیارد دلار بود.

ماشین آلات الکترونیکی و تجهیزات مرتبط با صنعت برق سومین دسته از کالاهای وارداتی این کشور هستند که ایران برای خرید آن ۲.۱ میلیارد دلار هزینه کرده است و ۷.۸ درصد از کل هزینه واردات کالا را به خود اختصاص داد. دارو ششمین دسته از کالاهای وارداتی ایران است که این کشور سالانه برای خرید آن ۱.۱ میلیارد دلار هزینه پرداخت می کند. سهم دارو در کل واردات ایران برابر با ۴.۲ درصد است. دانه های روغنی  هفتمین دسته از کالاهای وارداتی است و پسماندهای غذایی که به عنوان غذای دام استفاده می شود در رده هشتم قرار گرفته است. ارزش واردات پلاستیک و فراورده های پلاستیکی برابر با ۹۱۱.۲ میلیون دلار است و در رده آخر  هم انواع روغن ها و چربی های گیاهی و حیوانی قرار دارد.

۱۰ دسته از کالاهای وارداتی ایران در سال قبل ۶۱.۴ درصد از کل واردات سالانه ایران را به خود اختصاص داده بود  و بالاترین نرخ رشد سالانه  به واردات پس ماندهای غذایی که به عنوان غذای دام استفاده می شود، مشاهده شده است. ارزش واردات این کالا در سال ۲۷.۲ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد.

کد خبر: ۴۱٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha