۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
تصویب آیین نامه ثبات بخشی به بازار سرمایه/ لغو محدودیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس
رئیس سازمان بورس خبر داد

تصویب آیین نامه ثبات بخشی به بازار سرمایه/ لغو محدودیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس

قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در جلسه امروز شورای عالی بورس، آیین نامه حفظ ثبات بخشی بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام داران و سرمایه گذاران، مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش بازار، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در پایان شورای عالی بورس درباره مصوبات این شورا افزود: امروز شورای عالی بورس بدنبال مباحثی بود که نبود آن در بازار سرمایه احساس می‌شد و برهمین اساس مصوبه آیین نامه ثبات بخشی به بازارسرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه گذاران تصویب شد و موضوعات این آیین نامه استفاده از ابزارهای بود که در گذشته در بازار وجود داشت، اما اجرایی نمی‌شد.

وی ادامه داد: در این آیین نامه مقرر شد نهادهای مالی و سهامداران بزرگ که عمدتا حقوقی هستند در بازار سرمایه فعالتر شوند.

قالیباف اصل گفت: در سال‌های گذشته سهام خزانه، بازارگردان و بازار ساز در بازار وجود داشت، اما بسیار کم استفاده می‌شد که در این آیین نامه استفاده از این ابزارها مصوب شد، زیرا این ابزارها باعث ایجاد تعادل در بازار و از افت و خیز شدید در بازار جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود:در آیین نامه چند نکته مورد تاکید قرار گرفته است از جمله بحث بازارسازی توسط نهادهای مالی و سهاداران عمده و بازارگردانی که خلع ان در بازار مشهود است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری با ورود نقدینگی زیادی مواجه شدیم. سهامداران شرکت‌ها که منابع مالی نیاز داشتند از این فرصت استفاده نکردند که دلیل آن عدم عرضه مناسب در بازار بوده است که به وسیله این ابزارها و پتانسیل سهام خزانه و اوراق اختیار فروش می‌توانیم به تعادل بازار کمک کنیم.

قالیباف اصل گفت: استفاده از پتانسیل سهام خزانه و اوراق اختیار فروش تبعی در این آیین نامه وجود دارد و به واسطه ضمانت‌های اجرایی الزام است تا سهامداران عمده و ناشران از این ابزارها در بازار استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه‌ای تاریخی در بازار سرمایه است افزود: در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در بند ۱۶ و ۱۷ مواردی مربوط به بانک‌ها بود که فعالیت بانک‌ها را محدود می‌کرد با این اختیارات شورا، بانک‌ها بتوانند بدون نگرانی از بحت‌های مالیاتی و بدون محدودیت در بورس فعالیت کنند و افزایش سرمایه دهند، صندوق تشکیل دهند و از سهام خزانه استفاده کنند.

قالیباف اضافه کرد: ضمانت‌های اجرایی در این آیین نامه دیده شده و برای افرادی که تخطی می‌کنند جرایم دیده شده است.

وی گفت: این آیین نامه کمک می‌کند ابزارهای پیشرفته دربازار مورد استفاده قرار گیرد و گام موثر برای توسعه بازار سرمایه است.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: وقتی مردم در بازار ورود پیدا می‌کنید باید از ریسک‌های آن اطلاع داشته باشند و به این موضوع توجه کنندو به فضای مجازی در این خصوص توجه نکنند و از مشاوران رسمی کمک بگیرند.

کد خبر: ۴۰٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha