۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
تعطیلی در چین مواد خام اولیه را ارزان کرد /محدودیت کرونایی در روابط اقتصادی ایران و چین
بررسی بازار از تاثیر کرونا بر روابط اقتصادی ایران وچین

تعطیلی در چین مواد خام اولیه را ارزان کرد /محدودیت کرونایی در روابط اقتصادی ایران و چین

کرونا به دلیل خطر انتشار  و کشندگی سریع علاوه براینکه از جنبه بهداشت و درمان محور توجه جهانی قرار گرفته است این روزها روابط تجاری چین با ایران را نیز تحت شعاع قرار داده است.

بازار، ملیحه خورده پا: تعاملات تجاری با چین که براساس مقیاس اسمی و شاخص برابری قدرت خرید  در سال 2019 رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است برای تمامی کشورها بسیار مساله مهمی است زیرا این کشور از یک سو بزرگترین خریدار و مصرف کننده مواد خام اولیه و از سوی دیگر بزرگترین تولیدکننده و عرضه کننده محصول نهایی محسوب می شود به همین دلیل تداوم تعطیلات این کشور و قطع ارتباط با آن می تواند اثرات معناداری بر اقتصاد چین و ایران  بگذارد.

چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران به خصوص در روزگار سخت تحریم بوده و هست بنابراین تعاملات تجاری با این کشور برای ما همانند سایر کشورهای دنیا بسیار حایز اهمیت است اما هراس از شیوع بیماری کرونا مقامات ایرانی را مانند سایر کشورها ناگزیر به اتخاذ تصمیماتی برای اعمال محدودیت در تردد اتباع چینی به ایران و بالعکس کرده است تا هزینه های جانی و مالی بیشتری به کشور تحمیل نشود.حال باید مشخص شود که تداوم شیوع بیماری کرونا چه تبعاتی در اقتصاد ایران و  روابط تجاری ایران و چین به عنوان یکی از شرکای اصلی اقتصادی دارد.

کاهش قیمت مواد اولیه خام بعد از شیوع کرونا

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره می گوید: تداوم تعطیلات در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش قیمت نفت، سنگ آهن و سایر مواد خام اولیه شده است.

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارمی کند: همزمانی شیوع ویروس کرونا با تعطیلات سال نو چینی و تداوم تعطیلات بر شرایط اقتصادی چین و تعاملات این کشور با سایر تاثیر گذار خواهد بود.

وی می افزاید: شیوع بیماری کرونا در چین موجب شده تا قیمت مواد اولیه خام در جهان کاهش پیدا کند زیرا این کشور یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت خام و سنگ آهن است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح می کند: درباره تاثیر شیوع کرونا بر قیمت کالاهای نهایی پس از تعطیلاتی که به دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری تا پایان هفته آینده اعمال شده است می توان اظهارنظر کرد زیرا در شرایط فعلی ادارات و کارخانجات این کشور تعطیل است.

به گزارش خبرنگار بازار،تجارت با چین برای تمامی کشورهای دنیا به ویژه ایران بسیار حایز اهمیت است زیرا این کشور در شرایط تحریمی بزرگترین خریدار نفت خام ایران بوده است و شریک اصلی تجارت کشور ما محسوب می شود،  بنابراین تداوم شرایط خاص در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا که منجر به توقف پرواز ایران به چین و بالعکس شده از یک سو و تداوم تعطیلات ادارات و کارخانجات چین از سوی دیگر نتیجه ای جز کاهش تقاضای محصولات ایرانی به ویژه نفت نخواهد داشت .از همین رو درآمدهای ارزی تا حدودی متاثر از این جریان خواهد بود و تامین ارز برای کشور را با سختی های بیشتری همراه می کند زیرا در این وضعیت از یک سو تبادل تجاری کند تر می شود  و از سوی دیگر فروش نفت با قیمت پایین ارز موجب کاهش نسبی درامدهای نفتی خواهد شد.

ممنوعیت پرواز ایران به چین و بالعکس

در حال حاضر ایران 72 دانشجو در شهر «ووهان» چین که محل اولیه شیوع بیماری کرونا بود، دارد که برای بازگرداندن این افراد به کشور مقرر شده تا پروازهایی خاص ترتیب داده شود که این افراد و ایرانیانی که در سایر شهرهای چین هستند، به کشور در شرایط خاص بازگردانده شوند و پس از گذراندن شرایط قرنطینه ای به خانواده هایشان تحویل داده شوند.

براساس این گزارش، شب گذشته در جلسه بررسی راهکارهای پیشگیری از ورود ویروس کرونا که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد برای مقابله با این ویروس تعلیق پروازهای مستقیم از تهران به چین و برعکس برای دوره محدود  مصوب شد که  وزیر راه و شهرسازی  باید این موضوع را پیگیری کند.

معاون اول رئیس جمهوری در این جلسه تاکید کرد که اصلی‌ترین موضوع سلامت مردم است و هیچ مصلحت دیگری را نمی‌توان نسبت به این موضوع ارجحیت داد، اظهار داشت: دولت موضوع حفظ سلامت مردم را وظیفه‌ای قانونی و ملی برای خود می‌داند که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و مردم کشور اطمینان داشته باشند که دولت در این گونه شرایط با جدیت در صحنه حضور دارد و با تمام توان اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور انجام خواهد داد.

معاون اول رییس جمهوری با قدردانی از دولت چین به خاطر انجام تمهیدات و کنترل‌های لازم برای جلوگیری از انتشار این ویروس، اظهار داشت: چین شریک نخست تجاری ایران است و روابط صمیمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و ایران آمادگی دارد کمک‌های مورد نیاز در حوزه پیشگیری و درمان را به این کشور ارائه دهد.

توضیحات معاون اول رئیس جمهوری درباره یک تصمیم

با توجه به معاون اول رییس جمهوری در توییتی درباره اعمال محدودیت های اعمال شده در پی شیوع ویروس کرونا در چین توضیحاتی ارائه کرد.

در توییت اسحاق جهانگیری آمده است: بادرخواست وزیرمحترم بهداشت جلسه فوق العاده بررسی راههای مقابله با #ویروس_کرونا راتشکیل دادم. گسترش و تقویت روابط راهبردی ایران و کشور دوست چین همواره با اهمیت بوده وخواهد بود. اعمال برخی محدودیتهای موقت فقط برای اطمینان وحفاظت از #سلامت_مردم عزیز ایران است که برهرموضوعی ارجحیت دارد.

کد خبر: ۴٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha