۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
همدان صاحب امتیاز تنها مرکز آموزش تکنیک تلقیح مصنوعی زنبور عسل در خاورمیانه
بازار گزارش می‌دهد؛

همدان صاحب امتیاز تنها مرکز آموزش تکنیک تلقیح مصنوعی زنبور عسل در خاورمیانه

همدان- همدان صاحب امتیاز تنها مرکز آموزش تکنیک تلقیح مصنوعی زنبور عسل در خاورمیانه است به طوری که امسال دو هزار و ۸۰۰ ملکه زنبور عسل را به استان‌های مختلف ارسال کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: حشره‌ای با قد حدود ۱۵ میلیمتر، پر خاصیت و پر محصول که براساس تحقیقات علمی حیات همه زمین به وجود این موجود کوچک وابسته است؛ «زنبور عسل» حشره‌ای مفید برای انسان است که از حدود ۱۵۰ میلیون سال قبل وجود داشته و در کندوها زاد و ولد کرده و مواد غذایی خود را نگهداری می‌کنند.

زنبور عسل از نظر ظاهری به رنگ زرد با نوارهای قهوه‌ای است و توانایی نیش زدن را دارد تا از عسل خود در برابر سارقان و شکارچیان حفاظت کند.

آنطور که از نام زنبور عسل پیدا است؛ اغلب مردم تصور می‌کنند که عسل تنها محصول تولیدی این حشره کوچک است درحالی که اینگونه نیست و محصولات دیگری از جمله عسلک، بره موم، گرده گل، موم، زهر زنبور عسل, ژل رویال هم تولید می‌کند.

واقعیت این است که با توسعه پرورش زنبور عسل علاوه بر تولید و فروش عسل این محصول پر خاصیت می‌توان با تولید بره موم، گرده گل، زهر زنبور عسل، موم و مهم تر از تمام ژل رویال بهره برد و حتی با توسعه صادرات ارز آوری داشت.

با توجه به اهمیت پرورش زنبور عسل از چند مزرعه پرورش زنبور عسل و واحدهای صنایع تبدیلی از جمله واحد «آج موم» و بسته بندی عسل بازدید کردیم و با مدیران این واحدها به گفت‌وگو نشستیم.

مدیر واحد تولیدی خدمات زنبور عسل نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در کل کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ کارگاه آج موم وجود دارد، اظهار کرد: کار تولید آج موم به صورت فصلی انجام می‌شود و اوج کار ما ۵ ماه در سال است.

ایجاد کارگاه آج موم توجیه اقتصادی ندارد
مسعود اخوان با بیان اینکه در شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند کارگاه آج موم وجود دارد، ادامه داد: اگر کسی بخواهد یک کارگاه آج موم ایجاد کند در این مقطع زمانی با توجه به شرایط اقتصادی، توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر واحد تولیدی خدمات زنبور عسل نیکو در ادامه به مشکلات زنبورداران اشاره کرد و با بیان اینکه از زنبوردار حمایت نمی‌شود، ادامه داد: یکی از مشکلات زنبورداران بیمه تأمین اجتماعی است به طوری که حتی۱۰ درصد زنبورداران هم بیمه نیستند.

اخوان با اشاره به اینکه کسی که آینده شغلی ندارد نمی‌تواند به درستی فعالیت کند، افزود: دو هزار نفر زنبوردار در استان همدان وجود دارد اما متأسفانه اتحادیه تخصصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه زنبورداران تشکل تخصصی دارند اما قدرت اجرایی ندارد، افزود: اگر صنف زیر نظر مجمع امور صنفی باشد قدرت اجرایی دارد اما یک تشکل مثل NGO قدرت اجرایی ندارد.

مدیر واحد بسته بندی عسل داریوش نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عسل تولیدی بعد از برداشت در داخل حلب ریخته می‌شود و بعد از مرحله ریختن عسل در حلب، عسل برای بسته بندی داخل منبع دو تنی ریخته شده و سپس عسل پاستوریزه و آنالیز شده و از طریق پمپ در دمای مناسب بعد وارد دستگاه عسل پر کن می‌شود.

کامبیز هنری با اشاره به اینکه فرایند بسته بندی سه تا چهار روز طول می‌کشد، ادامه داد: عسل دو روز داخل منبع است و یک روز بسته بندی و یک روز برچسب زدن زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی واحد بسته بندی عسل داریوش ۳۰۰ تن در سال است و با ظرفیت کامل فعالیت می‌کند؛ افزود: عسل ارزش ریالی بالایی دارد به همین دلیل تقلبی آن هم وجود دارد.

مدیر واحد بسته بندی عسل داریوش با اشاره به اینکه عسل تولیدی استان همدان از عسل‌های خوب در کشور است ادامه داد: اداره استاندارد هر سال استانداردهای جدید تعریف می‌کند.

عسل تولیدی و بسته بندی استان همدان به عراق، لبنان، کانادا، عمان و دیگر کشورها صادر می‌شود

وی با اشاره به اینکه واحد بسته بندی ما استاندارد دارد و علاوه بر سازمان غذا و دارو، اداره کل استاندارد هم بر روند کار بازرسی و نظارت دارد، افزود: عسل تولیدی و بسته بندی استان همدان به عراق، لبنان، کانادا، عمان و دیگر کشورها صادر می‌شود.

هنری در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای دیگر از عسل تولیدی استان همدان استقبال می‌کنند اما علاوه بر تحریم؛ قوانین داخلی موجب شده صادرات مشکل شود؛ افزود: علاوه بر شرایط سیاسی و اقتصادی، تغییر قوانین هم شرایط را برای صادرات سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه مجموعه ما یک هزار و ۵۰۰ کندو دارد؛ افزود: عسل تولیدی چند زنبوردار حرفه‌ای استان همدان در این مجموعه عسل بسته بندی می‌شود و ظرفیت بیشتری برای بسته بندی وجود دارد.

مدیر صنایع تبدیلی عسل داریوش با بیان اینکه بیشتر فعالیت ما در زمینه عسل است و درصد کمی از تولیدات ما در زمینه ژل رویال است، ادامه داد: خاصیت غذایی عسل به آنزیم‌های داخل آن است و عسل همدان جزو با کیفیت‌ترین عسل‌ها است.

وی با اشاره به اینکه عسل تولیدی ما در ۱۶ استان کشور عرضه می‌شود، یادآور شد: عسل همدان به دلایل مختلفی از جمله مراتع و انواع گیاه و فعالیت خوب زنبورداران کیفیت بالایی دارد چراکه زنبورداران استان به صورت تجاری فعالیت نمی‌کنند و با توجه به آزمایش و آنالیزها عسل همدان جزو با کیفیت‌ترین‌ها است.

هنری افزود: در حال حاضر در حال گسترش فعالیت بر بازار عمان و اروپا هستیم و سعی داریم مدرک ارگانیک آمریکا را دریافت کنیم.

وی در پایان در رابطه با مصرف شکر در میان زنبورداران افزود: همه زنبورداران در بخشی از سال مجبور به استفاده از شکر هستند.

واحد تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در همدان حاصل ۱۴ سال کار در آلمان و فرانسه است

مدیر واحد تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه این مجموعه حاصل ۱۴ سال کار در آلمان و فرانسه است، اظهار کرد: این مرکز تنها مرکز آموزش تکنیک تلقیح مصنوعی زنبور عسل در خاورمیانه است.

علی عطاییان با اشاره به اینکه ما در این مرکز سه نوع خدمات ارائه می‌دهیم و مرکز ما در سطح جهان منحصر به فرد است، ادامه داد: سالانه ۸۰ نفر در زمینه تلقیح مصنوعی زنبور عسل در این مرکز آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه مرکز ما استانداردهای بین المللی دارد ،افزود: نژاد کارنیکای زنبور عسل، نژادی است که در فصل بهار برداشت عسل دارد در حالی که نژاد زنبور ایرانی در فصل بهار برداشت عسل ندارد.

مدیر واحد تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در همدان با اشاره به اینکه نژاد زنبور عسل کارنیکا می‌تواند از گل درختان میوه عسل بدهد؛ تاکید کرد: با اصلاح نژاد زنبور عسل نژاد ایرانی مشکلی نداریم.

عطاییان با بیان اینکه استفاده از نژادهای زنبور عسل که بتوانند برداشت عسل بهاره داشته باشد، فوق العاده مهم است؛ ادامه داد: امسال این مرکز ۲ هزار و ۸۰۰ ملکه زنبور عسل به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به نقاط مختلف کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۱۸ ملکه زنبور عسل در این مرکز تولید شد؛ ادامه داد: ۳۱۰ نفر به صورت مستقیم در این مرکز اشتغال دارد و اشتغال غیر مستقیم را بی اغراق می‌توان میلیونی دانست.

۳۴۷ هزار کلونی زنبور در همدان سه هزار و ۴۷۸ تن عسل تولید می‌کنند
معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با بیان اینکه هر سال سرشماری زنبورداران در مهر ماه انجام می‌شد؛ اظهار کرد: بر اساس آمار سال گذشته در استان همدان ۳۴۷ هزار کلونی زنبور وجود دارد که سه هزار و ۴۷۸ تن عسل تولید می‌کنند.

علی اصغر خرازی با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند با ۸۵ هزار کلونی زنبور عسل و ۹۷۰ تن تولید عسل بالاترین تولید را در استان همدان دارد؛ افزود: استان همدان یکی از نقاط مستعد پرورش زنبور عسل است.

۸ واحد بسته بندی عسل با ظرفیت یک هزار و ۳۰ تن در سال در استان همدان فعال است

وی با بیان اینکه در استان همدان هشت واحد بسته بندی عسل با ظرفیت یک هزار و ۳۰ تن در سال فعال است؛ افزود: سه واحد بسته بندی عسل به بهره‌برداری رسیده و سالانه ۵ هزار ملکه زنبور عسل در استان همدان تولید می‌شود.

معاون مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به فعالیت دو هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار زنبور عسل در استان همدان افزود: استان همدان در تولید عسل رتبه ۹ کشور را دارد و از نظر تعداد کندو دارای رتبه ۱۱ کشور است.

وی با اشاره به احیای ستاد گرده افشانی استان همدان و با بیان اینکه در این ستاد نقاط مثبت شناسایی شده است، افزود: ۹۰ درصد عمل گرده افشانی باغات و گیاهان به وسیله زنبورعسل انجام می‌شود.

خرازی در ادامه به بیمه کلونی زنبور عسل اشاره کرد و با بیان اینکه بیمه کلونی پیگیری می‌شود ؛ یادآور شد: امسال ۱۸۲ مورد معادل ۱۶ هزار کلونی زنبور عسل بیمه شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

نا گفته پیداست که صنعت پرورش زنبور عسل یکی از بهترین و مهمترین صنایع برای سرمایه گذاری است و با توجه به اینکه عسل یک محصول مصرفی به شمار می‌رود می‌تواند درآمد بالایی برای تولید کننده داشته باشد؛ در این میان شرایط جغرافیایی استان همدان و داشتن گونه‌های گیاهی متنوع بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در زمینه پرورش زنبور عسل است.

کد خبر: ۳۹٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha