۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
دفتر انجمن ملی خرما در بندرعباس افتتاح شد
با حضور رئیس انجمن ملی خرمای ایران:

دفتر انجمن ملی خرما در بندرعباس افتتاح شد

هرمزگان- دفتر انجمن ملی خرما با حضور محسن رشید فرخی رییس انجمن ملی خرمای ایران در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، صبح امروز طی آئینی با حضور محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران، حسن عباس پور رئیس انجمن خرمای هرمزگان، محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، خلیل قاسمی رئیس سازمان صمت استان، عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان و جمعی از مسوولان، دفتر انجمن ملی خرمای استان هرمزگان در بندرعباس افتتاح شد.

بازار خرما را تحویل کشورهای دیگر ندهیم
رئیس انجمن ملی خرمای ایران در این مراسم گفت: استان هرمزگان به لحاظ وجود خرمای پیارم، استانی خاص است چرا که خرمای پیارم بر خلاف سایر ارقام خرما در استان، محصولی صادراتی است.

محسن رشید فرخی وی از مشکلات کشور به دلیل ارز صادراتی، به عنوان نقطه عطف در حوزه اقتصاد یاد کرد و افزود: از مجموع محصولات خرمای پیارم استان هرمزگان حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد در داخل کشور مصرف می‌شود و حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد آن برعکس خرمای مضافتی استان کرمان مصرف داخلی دارد.

رشید فرخی از تحریم‌های دشمنان به عنوان لطف الهی یاد کرد و گفت: تحریم‌ها به ما ثابت کرد در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی اندکی به خود بیاییم، مادامی که صادرات نفت صورت می‌گرفت بخش خصوصی و حتی دولتی وابسته به آن بودند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اضافه کرد: ترامپ بزرگترین خدمت را به ایران کرد، البته درست است که همه را با مسائل و مشکلات اقتصادی، معیشتی و ... درگیر کرد اما به طور ناخواسته، این دشمن بزرگ به بزرگترین دوست تبدیل شد که با تحریم نفت ایران، سبب شد ما در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی برنامه‌ریزی کنیم.

وی به تجربه جهش ۴۰۰ میلیون دلاری خرما در ۲ سال پیش اشاره کرد و ابراز داشت: این در حالی است که تمام خواسته انجمن ملی خرما، جهش نیم میلیارد دلاری در سال گذشته بود اما ممنوعیت صادرات مانع تحقق این امر مهم شد.

رشید فرخی با تاکید بر اینکه بازار خرما را تحویل کشورهای دیگر ندهیم، بیان داشت: باید از این محصول حمایت شود و وزارت صمت نیز باید در بخش نمایشگاه‌های خرما با جدیت بازاریابی کند.

دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی در بندرلنگه به زودی افتتاح می‌شود
محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس نیز در این آئین گفت: طی یک سال اخیر، قولهایی به جامعه اقتصادی استان هرمزگان داده بودم که به همگی آنها به جز یک مورد «رشد ۵۰ درصدی کارت بازرگانی» که آن هم به دلیل شیوع ویروس کرونا محقق نشد، جامه عمل پوشاندم که افتتاح دفتر انجمن ملی خرمای استان هرمزگان که امروز شاهد افتتاح آن بودیم یکی از این قولهای اتاق بازرگانی بود.

وی از ایجاد دفتر نمایندگی در شهرستان بندرلنگه خبر داد و افزود: این دفتر سه شنبه ۱۸ شهریورماه سال جاری با حضور مسئولان مربوطه افتتاح خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس همچنین بیان داشت: دفتر گواهی مبدأ در بندر شهید باهنر بندرعباس نیز با هدف تسهیل در امر صادرات ایجاد شد.

افتتاح دفتر انجمن ملی خرما از نیازهای اساسی هرمزگان بود
در ادامه، حسن عباس‌پور رئیس انجمن خرمای هرمزگان از افتتاح دفتر انجمن ملی خرما در استان به عنوان یکی از نیازهای اساسی استان نام برد و گفت: این امر مهم امروز با همراهی اتاق بازرگانی استان محقق شد.

وی افزود: استان هرمزگان ظرفیت تولید ۴۲ نوع خرما را داراست که نشان از حاصلخیزی استان است و به جرأت می توان گفت که بزرگترین باغ خرمای جهان با سطح زیر کشت ۱۰۰ هکتار در استان هرمزگان و شهرستان حاجی آباد وجود دارد.

رئیس انجمن خرمای هرمزگان ادامه داد: علیرغم توجه ویژه به کشت محصول خرما در شهرستان حاجی آباد و سرمایه گذاری در کشت خرمای پیارم؛ هنوز کارهای زیادی در این زمینه باید صورت گیرد.

کد خبر: ۳۹٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha