۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
اکتشافات فلزی در قم افزایش می‌یابد/ وجود ۹۸ معدن فعال در قم
رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم:

اکتشافات فلزی در قم افزایش می‌یابد/ وجود ۹۸ معدن فعال در قم

قم - سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سال جهش تولید به دنبال رونق هرچه بیشتر در بخش برداشت و فرآوری مواد معدنی قم هستیم و در همین رابطه اکتشاف مواد فلزی از معادن استان افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، محمود سیجانی بیان کرد: بر اساس راهبرد جهش تولید در بخش معدن استان‌ با همکاری سازمان‌های دولتی تخصصی، کار مطالعات اکتشافی مواد فلزی برای شناسایی هرچه بیشتر ظرفیت‌های این حوزه مهم اقتصادی را آغاز کردیم.

وی افزود: در این راستا از ظرفیت مجموعه‌های تخصصی همچون سازمان زمین‌شناسی کشور،‌ سازمان ایمیدرو و شرکت ملی مس استفاده می‌کنیم که هرکدام به‌صورت مجزا محدوده خاصی از استان را برای اکتشافات مواد فلزی بررسی می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی در حال انجام عملیات اکتشافی خود در راستای اکتشافات طلا و فلزات آهن است،‌ سازمان ایمیدرو پهنه مرکزی مشترک استان‌های مجاور در غرب و جنوب غربی قم را به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های معدنی بررسی می‌کند و شرکت ملی مس پهنه حوض سلطان را برای اکتشاف مس مورد شناسایی قرار داده است.

سیجانی گفت: با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و صدور مجوزهای لازم ضمن حفظ استانداردهای محیط زیستی می‌توان درآمد استان را در بخش معادن به‌خصوص مواد فلزی، به نحو قابل‌توجهی افزایش داد و فرصت‌های جدید شغلی در این بخش ایجاد کرد.

وی بیان کرد: جلسات بررسی وضعیت معادن استان به‌خصوص در حوزه اکتشافات مواد فلزی به‌صورت مستمر با حضور مسئولان تصمیم گیر برگزار و برای سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح،‌ راهکارهای عملیاتی ارائه می‌شود تا به‌زودی شاهد بهره‌برداری سطح پیش‌بینی‌شده از این مواد در قم باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اضافه کرد: درحال حاضر ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یکهزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۲۹۴ تن در استان فعال است،‌ همچنین ۱۸۲ فقره پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادرشده که ۹۸ معدن فعال بوده و ۴۸ معدن نیز در لیست مزایده قرار دارد.

سیجانی تصریح کرد: دو درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت،‌معدن و تجارت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

‌وی در پایان گفت: مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب‌وکارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

کد خبر: ۳۹٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha