۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
آینده بورس در دستان نقدینگی/ کانال عجیب اما واقعی در ۵۰ روز پایانی سال
تحلیل هفتگی بورس؛

آینده بورس در دستان نقدینگی/ کانال عجیب اما واقعی در ۵۰ روز پایانی سال

ورود پیش از موعد شاخص کل به کانال ۴۲۷ هزار واحد پیش بینی بازار را سخت کرده است.

بازار- وحید بلالی: هفته گذشته بازار وارد کانال ۴۱۱ هزار واحد شد، تا معاملات بورس در هفته گذشته روندی صعودی را به خود بگیرد در ابتدای این هفته نیز بازار به رشد خود ادامه دادف در معاملات شنبه شاخص ۵۷۹۰ واحد رشد و در جایگاه ۴۱۷ هزار واحد ایستاد، در شنبه این هفته شاخص کل قیمت هم وزن به برابر شاخص کل رشد کرد، معامله گران در ابتدای هفته بر نمادهای کوچک و متوسط زوم کردند.

در ابتدای هفته ارزش معاملات خرد در فرابورس ۱.۵ برابر معاملات بورس شده که این نکته حیرت و بهت زیادی را برای سرمایه گذاران به همراه آورد، اکنون دیگر فرابورس زیر سایه بورس نبوده و به رقیبی قدرتمند برای بورس تبدیل شده است. تا قبل از شهریور سال جاری و تا قبل از اصلاح بازار پایه فرابورس، فرابورس رقیبی قدرتمند برای بورس بود و بسیاری از معامله گران به علت دامنه نوسان ۱۰ درصدی بازار پایه به سوی آن می رفتند زیرا بازده سرمایه گذاری در آن بسیار بهتر و سودده تر از بورس بود، اما بعد از اصلاح بازار پایه ارزش معاملات در فرابورس به شدت ریزش کرد ولی بعد از گذشت سه ماه به اوج خود رسید و در ابتدای این هفته به روندی ۱.۵ برابری نسبت به بورس رسید.

ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس نیز در این هفته رکورد زد و مجموعا به ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید که در تاریخ بورس این میزان بسیار بی سابقه است، پیش بینی می شود با هجوم عامه مردم تا پایان سال رکوردها پیاپی شکسته شود.

معاملات در روز یکشنبه نیز اوج گرفته و شاخص ۴۷۶۲ واحد رشد کرد، در معاملات روز دوشنبه شاخص توانست قله ۴۲۰ هزار واحدی را نیز فتح کند، شاخص کل در روز سه شنبه با رشد ۶۴۲۷ واحدی قله ۴۲۷ هزار واحدی را نیز فتح کرد تا پیش بینی ها برای آینده بازار سخت شود.

خالص تغییر مالکیت

خالص تغییر مالکیت در روز شنبه ۴۲۶ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود، این خالص در روز یکشنبه ۱۸۹ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی، روز دوشنبه ۲۸۶ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی، در روز سه شنبه نیز ۴۸۰ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود. خالص تغییر مالکیت در این هفته ۱۳۸۱ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بود که نشان دهنده ورود نقدینگی های جدید به بازار است

هجوم به کارگزاری ها ادامه دارد

روز سه شنبه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که ازدحام و صف ورود مردم برای دریافت کد سهامداری را نشان می داد، با برداشتن مانع مدرک تحصیلی برای ورود به بورس ازدحام برای دریافت کد سهامداری در کارگزاری ها شدت یافته است، تا ماه قبل حداقل مدرک ورود به بورس دیپلم بود که این پیش شرط ورود به بورس در بهمن ماه حذف شده و باعث ورود افراد بسیاری از طبقه های مختلف اجتماعی به بورس شد.

ورود افراد جدید در بورس باعث مختل شدن سیستم کارگزاری ها شده و سیستم معاملاتی دیگر جوابگوی این تعداد از سهامدار را نیست، مشکلی که روز به روز بیشتر خود را آشکار کرده و همت سریع مسئولان سازمان بورس برای اصلاح این وضعیت را می طلبد.

نتیجه گیری

کانال ۴۲۷ هزار واحد آن هم یک ماه و نیم مانده تا پایان سال تحلیل ها را سخت کرد، بسیاری از تحلیلگران بر این نکته تاکید کرده بودند که شاخص کل تا پایان سال به ۴۵۰ هزار واحد خواهد رسید، این تحلیلگران اخیرا نقطه ۵۰۰ هزار واحد را برای اتمام روند پیشرونده بازار تعیین کرده اند، البته با ایجاد بازار سطح بندی شده در سال آینده که احتمالا آغاز خواهد شد، تحلیلها نیز تغییر خواهد یافت، زیرا ممکن است اصلاح قیمتی چند ساله تنها در چند ماه صورت گرفته و بازار بورس باز هم به شدت پیشرونده شود، تمام این تحلیل ها بسته به شرایط فعالان حقیقی و حقوقی بازار دارد و نقدینگی تنها عاملی است که می تواند آینده بازار را تعیین کند.

کد خبر: ۳٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
      0 0
      میشه تحلیلتون رو از آینده بازار بنویسید مطالبتون عالیه