۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
سیستم «آبیاری نوین» راهی برای نجات کویر قم از چتر خشک‌سالی
بازار گزارش می‌دهد؛

سیستم «آبیاری نوین» راهی برای نجات کویر قم از چتر خشک‌سالی

قم- توسعه و افزایش راندمان در تولید محصولات کشاورزی در قم به دلیل قرار گردفتن در محدوده کم آب و خشک کشور فقط با توجه به سیستم «آبیاری نوین» امکان‌پذیر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با توجه به وضعیت بارندگی در استان قم و هم‌چنین محدودیت منابع آبی مدیریت بهره‌وری در زمینه مصرف آب اهمیت دارد لذا بهره‌گیری از منابع موجود به صورت اصولی و هم‌چنین خروج از روش‌های سنتی کشاورزی و قدم گذاشتن به سمت تغییر سیستم آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت بهترین گزینه در مناطق کویری از جمله استان قم به شمار می‌رود.

به همین دلیل است که در دولت برنامه‌های کلانی برای تغییر سیستم آبیاری در بخش کشاورزی اجرا شده و در این زمینه هم اعتبارت خوبی اختصاص یافته است.

طی سال‌های اخیر برنامه سیستم آبیاری نوین در قم جایگاه مطلوبی یافته تا جایی که طی هفت سال گذشته ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به این سامانه مجهز شد و این روند همچنان ادامه داشته و قم در سال ۹۸ رتبه سوم تغییر سیستم آبیاری در کشور را به خود اختصاص داده است.

سیستم آبیاری؛ روشی برای بهره‌وری از منابع محدود آبی در قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال گذشته، استان قم رتبه سوم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در میان استان‌های کشور به دست آورد که دستاوردی بزرگ برای بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.

عباس پورمیدانی بیان کرد: توسعه سیستم آبیاری در استان قم طبق هدف‌گذاری سه هزار و ۷۸۶ هکتار تعیین‌شده بود که در عمل به چهار هزار و ۲۵ هکتار رسیده است به این معنا که صد درصد رقم تعیین‌ شده در استان اجرا شد و یک هزار و ۸۲۵ هکتار هم در حال حاضر در حال اجرا است.

استان قم در سال گذشته رتبه سوم توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در میان استان‌های کشور به دست آورده است

وی افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و توسعه آن در سطح باغات و مزارع قم یک ضرورت است، چرا که قم در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته و مدیریت نهاده‌های کشاورزی به‌خصوص منابع آبی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین منظور سال گذشته پنج هزار و ۸۵۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در قم اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اولویت قرار گرفتن اجرای کامل این طرح در اراضی کشاورزی استان قم، افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم در زمینه طرح تغییر الگوی کشت، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را با استفاده از روش‌های مختلف از جمله به‌کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

عزم کشاورزان قمی به سمت تغییر سیستم آبیاری
معاون آب و خاک و مجری تغییر الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: از سال ۷۴ که دو سد غدیر ساوه و ۱۵ خرداد روی دو رودخانه قمرود و قره چای زده شد این دو رودخانه تقریباً با محدودیت آبی روبرو هستند و وضعیت آب کشاورزی هم در وضع نامطلوبی قرار گرفت لذا کشاورزان سخت کوش قمی از این تهدید به سمت تغییر سیستم آبیاری برای مدیریت آب استفاده و به فرصت تبدیل کردند.

محمد حسین احمدپور افزود: به طوری که در سال ۷۴ فقط ۵۰ هکتار از اراضی قم به سیستم‌های آبیاری مجهز بودند این در حالی است که اکنون به ۲۰ هزار هکتار رسیده و این افزایش نشان از توجه کشاورزان به امر تغییر سیستم آبیاری و قدم به سمت روش‌های نوین در مدیریت مصرف دارد.

وی تصریح کرد: در کنار توسعه کشت گلخانه‌ای، لوله‌گذاری، تسطیح و تجهیز و نوسازی اراضی، کشت نشایی و توسعه کشت گلخانه‌ای همه این عوامل باعث شد تا راندمان آب کشاورزی از ۱۲ درصد در اوایل دهه هفتاد به ۴۶ درصد در وقت کنونی برسد که از میانگین کشوری بالاتر است؛ به نظر کشاورزان در کویر قم بیشتر قدر آب را دانسته و در بهره‌وری و بالا بردن راندمان آن تلاش می‌کنند چرا که با توجه به همین روش‌های نوین تا ۶۵ میلیون متر مکعب در مصرف آب مدیریت شده است.

به گفته معاون آب و خاک و مجری تغییر الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی استان قم، در این استان به دلیل پایین بودن کیفیت آب در برخی از مناطق سیستم آبیاری تحت فشار جواب نمی‌دهد و کشاورزان مجبور به لوله‌گذاری در اراضی می‌شوند که در این راستا تاکنون ۱۴ هزار هکتار لوله‌گذاری انجام شده علاوه بر آن، تسطیح و تجهیز و نوسازی اراضی راهکار دیگری برای افزایش راندمان آب کشاورزی در کویری مانند قم به شمار می‌رود.

قم، رتبه سوم کشور در زمینه تغییر سیستم آبیاری نوین
وی در ادامه سخنان خود گفت: قم پیشرو در زمینه اجرای سیستم آبیاری نوین در کشور است و این سیستم با توجه به اقلیم خاص قم به سرعت در حال اجرا است تا جایی که در سه سال گذشته استان قم از رتبه نهم به رتبه هفتم و سال گذشته هم رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

کشاورزان قمی برای تغییر آبیاری خود از سنتی به سمت آبیاری نوین استقبال خوبی کرده و همراهی مطلوبی دارند

احمدپور افزود: استان قم در حال پیگیری تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی است در حالی که در استان‌های کشور هنوز در حال امضای این طرح هستند و به تازگی در وزارتخانه در حال اجرا است قم و در این زمینه برنامه‌های خوبی برای سازوکاری با شرایط اقلیمی خود اجرا کرده است.

به گفته وی، برنامه دیگر ما اجرای سند ملی بهره‌وری آب است که در واقع سیستم آبیاری نوین و تحت فشار نمونه‌ای از این برنامه این سند ملی است تا جایی که اکنون راندمان آب استان با توجه به محدودیت آبی و بارندگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

استقبال خوب کشاورزان و تسهیلات مطلوب برای تغییر سیستم آبیاری
معاون آب و خاک و مسئول و مجری تغییر الگوی کشت جهاد کشاورزی استان قم گفت: کشاورزان قمی برای تغییر آبیاری خود از سنتی به سمت آبیاری نوین استقبال خوبی کرده و همراهی مطلوبی دارند؛ در این زمینه هم آموزش‌های خوبی هم به کشاورزان داده شده است.

احمدپور بیان کرد: برای تشویق بیشتر کشاورزان به سمت تغییر سیستم آبیاری خود تسهیلات مطلوبی هم پرداخت می‌شود در سال گذشته تسهیلات بلاعوض به میزان ۱۷۰ میلیارد ریال پرداخت شده یعنی ۸۵ درصد از کل اعتبار پرداخت شده است.

گفتنی است، سالانه به واسطه کشت گلخانه‌ای ۲/۲ میلیون متر مکعب آب در قم صرفه‌جویی می‌شود و در سال ۹۶ فقط ۲۰ هکتار گلخانه داشت که در حال حاضر این میزان به ۱۰۰ هکتار رسیده است که نقش مهمی در کنار سیستم آبیاری نوین در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی دارد.

کد خبر: ۳۹٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha