۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
چالش در تامین مواد اولیه تولید ماشین آلات کشاورزی
رئیس انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی مطرح کرد

چالش در تامین مواد اولیه تولید ماشین آلات کشاورزی

نامی، رئیس انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی: مهمترین مشکل بخش صنعت در تولید ماشین آلات کشاورزی تامین مواد اولیه است و این موضوع با چالش‌های مختلف مواجه شده است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حمیدرضا نامی رئیس انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: در حوزه تامین فولاد که از مهمترین مواد اولیه تولید ماشین آلات کشاورزی است علیرغم عرضه در بورس این محصول از طریق بازار آزاد در اختیار تولید کنندگان کوچک و متوسط صنعت ماشین آلات کشاورزی و با قیمت بسیار بالاتر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه مواد اولیه مورد نیاز که وارداتی هستند نیز چالش بسیار است ثبت سفارش به کندی انجام می‌گیرد و امکان واردات مقادیر مورد نیاز نیز وجود ندارد.

وی گفت: در مجموع مواد اولیه در حوزه تولید ماشین آلات کشاورزی با قیمت بسیار بالا به دست تولید کنندگان می‌رسد و هیچ اقدام حمایتی برای تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی صورت نمی‌پذیرد و علت اصلی افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی نیز همین موضوع است.

نامی با اشاره به ورود دولت به حوزه تامین و توزیع ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: در بحث توزیع شاهد سهمیه بندی‌هایی هستیم که یکی از دلایلی است که شبکه توزیع هزینه سنگینی را به کالای تمام شده تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: بخش عمده کشاورزان با تسهیلات بانکی ماشین آلات کشاورزی را خریداری می‌کنند که برای تامین این تسهیلات باید از مراحل زیاد و پیچیده‌ای بگذرند و پروسه طولانی را طی کنند.

رئیس انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: بارها گفته شده که اگر توزیع ماشین آلات کشاورزی به عهده تشکل‌ها گذاشته شود و دولت تنها نقش نظارتی در این خصوص داشته باشد عرضه و تقاضا قیمت را به تعادل می‌رساند در حالیکه اکنون با مداخلات دولت بازار ماشین آلات کشاورزی دچار مشکل شده و اعلام برخی قیمت‌های دستوری از طرف وزارت جهاد کشاورزی بازار را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: قیمت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی برای برخی ماشین آلات کشاورزی اعلام کرده است بعضا از قیمت تمام شده قیمت تولید آن پایین‌تر است و به طور طبیعی رعایت آن غیر ممکن می‌شود همین موضوع نیز به اختلاف میان کشاورزان و تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی منجر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش دولتی باید موضوعات ترویج و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی را دنبال کند و کار نظارتی خود را نیز به انجام برساند و در بخش توزیع و فروش که موجب ایجاد رانت می‌شود دخالت نکرده و این موضوع را به عهده تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت بگذارند.

نامی تاکید کرد: سیاست‌های اعمال شده باعث کاهش بنیه اقتصادی کشاورز برای خرید ماشین آلات کشاورزی شده است که همین موضوع هم صنعت تولید ماشین آلات کشاورزی را تضعیف کرده است.

کد خبر: ۳۹٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha