۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
عمده واردات کشور مربوط به مسائل کشاورزی و غذایی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

عمده واردات کشور مربوط به مسائل کشاورزی و غذایی است

ترابی فرد، کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه عمده واردات کشور مربوط به مسائل کشاورزی و غذایی است، گفت: یک طرح مدون برای رسیدن به امنیت غذایی اقلام وارداتی در کشور وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، میلاد ترابی فرد، اظهار کرد: هر ساله رهبری با هیات دولت صحبت‌هایی دارند که در چند سال اخیر حول محور صحبت‌های‌شان مسائل اقتصادی بوده است.

وی به نقش دولت در اقتصاد اشاره و تاکید کرد: براساس تاکیدات رهبری، دولت درکارهای اقتصادی مطلقا نباید رقیب بخش خصوصی باشد، بلکه دولت بایددر مسیرهایی ورود پیدا کند که ریسک آن بالا است و بخش خصوصی هنوز به آن ورود پیدا نکرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: آن چیزی که از دولت‌ها و شبه دولت‌ها انتظار می‌رود این است که وارد نقاط پر ریسک شده و راه را برای فعالان بازار هموار کند.

ترابی فرد با بیان اینکه ما نیازمند گشایش بازارهای جدید صادراتی هستیم، گفت: نهاد دولت به عنوان نهادی که سرریز دانش به دیگر بخش‌ها یاد می‌شود باید عمل کند به طوری که باید الگوهای تولیدی را برای بخش‌های نظامی، حمایتی ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: آن جایی که ما از تحریم‌ها آسیب می‌خوریم عمدتا در مسائل کشاورزی و غذایی است، چرا که به طور مثال ۹۰ درصد روغن کشور وارد می‌شود و یک طرح مدون برای رسیدن به امنیت غذایی این اقلام که عمده واردات ما است وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه یکسری قوانینی هست که مانع کار تولید کنندگان است، گفت: از اسفند سال گذشته بدون آنکه به تولید کننده اطلاع داده شود، ارز این افراد قطع شده که این‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند که به همین دلیل بازار سیاه شکل گرفته است.

در ادامه این گفتگو یحیی حاجبی، کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی گفت: میزان رقم کالای قاچاق کشور بنابرآنچه که اعلام شده ۲۵ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که ۹۵درصد قاچاق کشور از مبادی قانونی وارد می‌شود که فقط که از این میزان فقط ۱ تا ۸ درصد کشف می‌شود که اینجا می‌توان به سازمان‌یافتگی آن پی برد.

وی افزود: اکنون سی و یک شگرد قانونی پیدا شده که از طریق راه‌های مختلف همچون دریایی، زمینی، هوایی و غیره به صورت رسمی کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی بیان کرد: ما هیچ نقشی را در مرزها برای مرز نشینان قائل نشدیم، چراکه به دلیل ارتباطات قومی و فرهنگی که با کشورهای همسایه دارند ظرفیت بالقوه‌ای برای گشایش ارتباط با کشورهای همسایه در اقتصاد ایران هستند.

حاجبی در خاتمه با تاکید بر اینکه ما هیچ مشکلی در بعد راهکار نداریم بلکه مشکل ما در ابعاد اجرایی است، گفت: بدون تامین منابع مالی دولت و با سرمایه‌های مردمی می‌توان کارهای رفاهی بسیار عالی را در حوزه‌هایی همچون مسکن به وجود آورد.

کد خبر: ۳۹٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha