۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کرونا پنجه در پنجه مشاغل؛ فست‌فودی‌هایی که برای بقا می‌جنگند
گزارش بازار؛

کرونا پنجه در پنجه مشاغل؛ فست‌فودی‌هایی که برای بقا می‌جنگند

اصفهان- این روزها کرونا به جنگ مشاغل مختلف رفته و مراکز تهیه سریع غذا یا فست فودی‌ها با شیوع کرونا و عدم استقبال مردم در میدان مبارزه با این ویروس برای بقا و درآمدزایی می جنگند.

هادی نجف زاده؛ بازار: از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا از جمله توصیه های کارشناسان بهداشتی و درمانی عدم مصرف غذاهای نیمه پخته در فست فودها همانند پیتزا بود.

این امر باعث شد تا بسیاری از واحدهای خدماتی در این صنف بعد از گذشته شش ماه کم کم عطای حضور در کسب و کار غذاهای زودپز را به لقای آن ببخشند و عده ای دیگر در میدان مبارزه با این ویروس پنجه در نبرد با آن انداخته اند و همچنان برای بقا می جنگند.

گزارش های میدانی خبرنگار بازار در کاشان نیز حاکی است عدم استقبال شهروندان کاشانی از فست فودی هاست؛ در یکی از مغازه های پیتزا فروشان با زوج همسری روبرو می‌شویم که در این واحد صنفی حضور دارند.

فاتح فهیمی شغل آزاد دارد و بعد از یک روز پرمشغله به همراه همسر خود و صرف پیتزا به این واحد صنفی مراجعه کرده است.

این همشهری کاشانی با بیان اینکه در طول شش ماه گذشته این برای دومین بار است که برای صرف پیتزا به این واحد صنفی مراجعه کرده است، افزود: پیش از کرونا ماهیانه دو الی سه بار برای صرف پیتزا مراجعه می کردیم ولی بعد از شیوع کرونا سعی کرده ایم مواد اولیه پیتزا را تهیه و در منزل پخت کنیم.

بسیاری از افراد به دلیل شیوع کرونا مراجعه کمتری به فست فودی ها دارند، حقیقت این است که واقعا هم باید ملاحظه و نکات ایمنی را رعایت کرد چرا که کرونا هیچ رفتار مشخصی ندارد

کرونا و مراجعه کمتر به فست فودی‌ها
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دوستان و همکاران او بر همین مبنا مراجعه کمتری به فست فودی ها دارند، بیان داشت: حقیقت این است که واقعا هم باید ملاحظه و نکات ایمنی را رعایت کرد چراکه کرونا هیچ رفتار مشخصی ندارد.

صاحب این واحد صنفی هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پیش از کرونا ۱۰ نفر در مغازه من کار می‌کردند، اظهار داشت: با شیوع کرونا و کاهش درآمد و افزایش هزینه ها به خصوص در تامین مواد اولیه نیروی کار خود را به کمتر از نصف کاهش داده ام.

افزایش حدود ۲ برابر اجاره بهای مغازه
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات من در ادامه راه افزایش حدود دو برابر اجاره بهای مغازه است، ابراز داشت: با این وجود به دلایل مختلف مجبورم به هر صورت که شده فعالیت خود را حتی با سود کم نسبت به ماه های پیش ادامه دهم چراکه برخی از هزینه های خود را باید بپردازم.

این تولید کننده مواد غذایی فست فودی که به گفته خودش حدود ۱۵ سال است سابقه فعالیت دارد، اظهار کرد: من و برخی از همکاران من غیر از این شغل کار و حرفه دیگری بلد نیستند و به همین دلیل مجبوریم به هر راه ممکن ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه حمایت آنچنانی از ما نشده است، یادآور شد: برخی از همکاران ما به دلیل همین عدم حمایت ها مغازه خود را فروخته است و با پول آن وارد بازار دلالی مسکن شده است.

از ابتدای سال تاکنون چهار بار حداقل قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است و این در حالیست که درآمد صاحبان فست فودی ها با این تورم و گرانی افزایش چندانی نداشته است

تعطیلی و فروش واحدهای صنفی فست فودی
رئیس اتحادیه صنفی اغذیه فروشان کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا برخی از واحدهای صنفی فست فودی مجبور به تعطیلی و حتی برخی املاک خود را نیز فروختند، اظهار داشت: تعدادی هم که در حال حاضر فعالیت می کنند به سختی گذران زندگی می کنند و برخی نیز به دلیل اعتبار خود حاضر به تعطیلی واحد صنفی نیستند.

وی با بیان اینکه شرایط حال حاضر نسبت به چند ماه گذشته از نظر درآمدی برای فست فودی ها بهتر شده است، ابراز داشت: البته در کنار این مسائل نباید از گرانی در تامین مواد اولیه هم گذشت به طوری که از ابتدای سال تاکنون چهار بار حداقل قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است و این در حالیست که درآمد صاحبان فست فودی ها با این تورم و گرانی افزایش چندانی نداشته است.

جواد فائض با بیان اینکه فست فودی ها دارای بنیه مالی قوی همانند هتلداران و حتی رستوران داران نیستند، تصریح کرد: تبلیغات بر عدم استفاده از سوسیس و کالباس نیز بر عدم استقبال مردم از پیتزا تاثیر مستقیمی داشته است.

عدم حضور گردشگران از عوامل کاهش شدید درآمد برای مراکز تهیه غذای فوری
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل کاهش شدید درآمد برای مراکز تهیه غذای فوری را عدم حضور گردشگران دانست و بیان داشت: با حضور گردشگران در شهر خود به خود این موضوع روی رونق کسب و کار صاحبان این مشاغل نیز تاثیر مستقیم داشت که این مهم چند ماهی است به دلیل توصیه های کارشناسان بهداشتی برای عدم سفر عملا هیچ اتفاقی در آن رخ نداده و به تبع آن اوضاع اقتصادی فست فودی ها رو به نابودی است.

با شیوع کرونا و توصیه های کارشناسان مبنی بر عدم استفاده از پیتزا و فعالیت پیتزا فروشان بسیاری از واحدها نتوانستند کفه ترازوی خرج خود را با دخل برابر کنند و در نتیجه رو به تعطیلی گذاشتند و این باعث شد فرصت های شغلی فراوانی از بسیاری از افراد شاغل گرفته شود

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان کاشان تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات برخی از واحدهای صنفی همچنان مشغول فعالیت هستند هرچند درآمد آنها به شدت کاهش یافته است.

یک کارشناس مواد غذایی هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش محسوس درآمد و فروش واحدهای صنفی فست فوتی اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و توصیه های کارشناسان مبنی بر عدم استفاده از پیتزا و فعالیت پیتزا فروشان بسیاری از واحدها نتوانستند کفه ترازوی خرج خود را با دخل برابر کنند و در نتیجه رو به تعطیلی گذاشتند و این باعث شد فرصت های شغلی فراوانی از بسیاری از افراد شاغل گرفته شود.

عدم رونق فست فودی ها با وجود بیرون بر بودن
وی با اشاره به اینکه حتی راه حل بیرون بر بودن مواد غذایی هم نتوانست فعالیت فست فودی ها را روی ریل رونق قرار دهد، ابراز داشت: تخمین زده می شود که حدود ۶۰ درصد افراد شاغل در این رسته از کار خود بیکار شده باشند.

امیر مهدوی با بیان اینکه مراجعه مردم به واحدهای فست فودی نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: متاسفانه از صاحبان واحدهای فست فودی حمایت آنچنانی نشده و این باعث شده است که بسیاری از فعالان این حوزه دیگر رغبتی برای فعالیت نداشته باشند.

کرونا بر زندگی بسیاری از افراد و مشاغل سایه انداخت و بسیاری از زندگی ها را متاسفانه تحت تاثیر قرار داد؛ بسیاری از این مشاغل خرد خود زمینه اشتغال جمعی دیگر از همشهریان را فراهم کرده اند که در صورت عدم‌رسیدگی به آنها ممکن است زمینه ساز بیکاری بسیاری از افراد را در جامعه فراهم کند.

امیدواریم که امتیازات و تسهیلات اعطایی به مشاغل آسیب دیده از کرونا به گونه ای توزیع شود تا کمتر نان آوری در این هیاهوی شیوع کرونا از کار و رزق و روزی خود بی نصیب شود.

کد خبر: ۳۸٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha