۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
پایان سرسره بازی شاخص ها در بازار سرمایه/ برای سرمایه گذاری به فضای مجازی اعتماد نکنید
«بازار» از چگونگی بازگشت بورس به روزهای خوش گزارش می دهد؛

پایان سرسره بازی شاخص ها در بازار سرمایه/ برای سرمایه گذاری به فضای مجازی اعتماد نکنید

با وجود ریزش سنگین و پی در پی شاخص ها در بازار سرمایه طی چند هفته اخیر، این بازار اکنون بر مدار رشد قرار گرفته تا سهامداران خرد و کلان دوباره از مزایای چنین بازار رسمی و شفافی برخوردار شوند.

اسدالله خسروی؛ بازار: روزهای بی رمق و ناامید کننده بازار سرمایه درحالی رو به پایان است که بورس اکنون با پوست اندازی دوباره روی خوش خود را به سهامداران نشان می دهد تا ثابت شود چنین بازار مهم اقتصادی هیچ وقت نابود کننده سرمایه ها نیست بلکه با افت شاخص های چند روزه پس از استراحت و اصلاح، آراسته تر همچنان محلی امن برای دادستد سهام فعالان بورسی است.
بازاری که ۸۰ درصد ایرانی ها به نوعی با آن سر کار دارند و کم و بیش طعم شیرین آن را چشیده اند. از حدود ۵۰ میلیون دارنده سهام عدالت گرفته تا بیش از ۱۵ میلیون دارای کد بورسی فعال که اکنون بورس مامنی برای حفظ و رشد سرمایه های آنها شده است.
به هر حال این روزها که اقبال به بازارسرمایه رو کرده است سهامداران همچنان امیدوار کسب سودهای قابل توجه و جذاب هستند. از طرفی تصمیمات جدید دولت مبنی بر عرضه دارا دوم یا همان صندوق پالایشی اول در بورس، باعث شد دیروز روند بازار تغییر و در پایان معاملات با افزایش ۴۱ هزار و ۸۸۹ واحد به رقم یک میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۵۶ واحد برساند، این رویکرد یعنی شریک کردن مردم در اقتصاد کشور که نوید بخش روزهای خوش را به سرمایه گذاران بورسی می دهد.

با این حال باید توجه داشت که این رشد  دیگر مانند ماه های قبلی نبوده و سهامداران نیز با توجه به تجربه دو - سه هفته اخیر باید بدانند که دنباله روی کورکورانه از برخی افراد چندان منطقی نیست و نباید به سهام داغ کن های فضای مجازی اعتماد کرد. تجربه اخیر همچنین نشان داد که صاحبان منافع برای کسب سود حاضر به هر کاری ولو تحمیل ضرر به  سهامداران تازه کار هستند.

تازه کاران همچنین باید بدانند که بورس محل گنج یابی نیست که ناگهان هر کسی به آن ورود کند یک شبه پولدار شود ویا به گنجی بی پایان دست یافته باشد. بلکه این بازار مانند تمام بازارهای سرمایه گذاری دارای ریسک بوده و نباید چشم بسته و تحت تاثیر سیگنال  دهی در فضای مجازی  بود . به خصوص که نشانه هایی  از سیگنال دهی  های جهت دار و حتی دروغین در بر هم خوردن این بازار در فضای مجازی  قابل رصد بوده اند.

بازگشت بازار سرمایه پس از استراحت و اصلاح 
بهروز خدارحمی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار سرمایه، گفت: بورس پس از مدتی استراحت اکنون فعال شده است و فعالان این بازار نباید بدون تحلیل و عملکرد شرکت ها هیجانی اقدام به خرید سهام کنند.
وی با بیان این که فعالان بازارسرمایه بخصوص افرادی که حرفه ای نیستند باید با مشورت حرفه ای ها و از توان کارایی سبد گردانها در خرید سهام بهره گیری کنند، افزود: سرمایه گذاران بورسی برای خرید سهام بی گدار به آب نزنند و تحت تاثیر فضای مجازی که به دنبال سود  شخصی و منافع  خاص خود هستند  قرار نگیرند ، چرا که در ماههای گذشته خیلی ها تحت تاثیر تبلیغات اغواگرانه انتظارات غیر واقعی در ذهن آنها شکل گرفت و با سیر نزولی شاخص ها امیدها به ناامیدی مبدل شد.

افرادی که حرفه ای نیستند باید با مشورت حرفه ای ها و از توان کارایی سبد گردانها در خرید سهام بهره گیری کنند، چرا که سرمایه گذاران بورسی برای خرید سهام نباید بی گدار به آب نزنند

این کارشناس بازارسرمایه به اتفاقاتی که در دو سه هفته گذشته در بورس رخ داد، اشاره کرد و اظهارداشت: سهامداران بورسی که بدون تحلیل بازار اقدام به خرید سهام می کنند نباید همیشه منتظر سودآوری باشند چرا که خیلی ها با افت شدید شاخص ها در روزهای گذشته اذیت شدند و این اتفاقات بر کل بازار نیز تاثیر منفی بجای گذاشت.

تحمل حرفه ای ها بورس در زمان افت شاخص و اقدام آنها به خرید سهام
خدارحمی با بیان اینکه فراز و فرود شاخص ها در بازارسرمایه ذات چنین بازاری است، افزود: ورود وجه نقد و خروج سرمایه ها از این بازار امری طبیعی است و آن دسته از افرادی که با این بازار کاملا آشنا و آگاه هستند در زمان فرود شاخص ها تحمل کرده و اتفاقا خریدار سهام نیز می شوند.
این تحلیل گر بازار سرمایه افزود: کسانی که پس از رشد و رونق بورس با صف خرید وارد این بازار شدند، افت شاخص ها و صف فروش سهام آنها را بسیار نگران و نامید کرد و خیلی ها از این بازار خارج شدند. بنابراین باید به سهامداران این اطمینان داده شود که بازار سرمایه بازاری رسمی، شفاف و پایدار است و برای سرمایه گذاری در این بازار باید افق دور و بلند مدتی را برای آن ترسیم کرد چرا که این بازار، محلی برای سفته بازی و کسب سود های آنی یک روزه و چند هفته ای نیست.

بازار بی جاذبه سکه و ارز در مقابل بازار سرمایه
وی با اشاره به ریسک پذیر بودن همه بازارها و موانع سد راه برای سرمایه گذاری در آنها اشاره کرد و افزود: بازار سکه، طلا و ارز اکنون جایی برای سرمایه گذاری سود آور نیستند چرا که نحوه معامله در این بازارها با مشکلاتی همراه است. به طور مثال اکنون برای خرید طلا باید کارت ملی ارایه شود و یا بازار ارز با کوچکترین تصمیم و یا اقدامی از سوی دولت و مسایل سیاسی و...دچار افت و خیز می شود.
خدارحمی با بیان اینکه بازار سکه و ارز اکنون بازدهی لازم را ندارند،  افزود: تنها بازار جذاب و شفافی که معامله گران در آن نه مالیاتی پرداخت می کنند و نه ریسک خیلی زیادی دارد بازار سرمایه است. وی ضمن توصیه به تازه واردهای بورسی تاکید کرد: این نوع سرمایه گذاران برای انجام معاملات در بازارسرمایه ابتدا باید بصورت غیرمستقیم وارد چنین بازاری شوند تا در این فرصت نحوه چگونگی معامله را به خوبی یاد بگیرند و بعدا خودشان با علم و آگاهی کامل وارد بازار بورس شوند.

نه فقط بورس که شبکه های  اجتماعی را هم بشناسید
حمید اسلامی کارشناس حوزه  رسانه و  فعال بورس نیز در این باره به « بازار» گفت: فضای اصلاحی  دو - سه هفته اخیر بورس نشان داد که تازه واردها حداقل  چهار کار را باید بیاموزند.  نخست انکه فضای بورس همیشه  دائما  صعودی و سود ده نیست. دوم این که  انتخاب سهام ها حتما باید بر اساس اطلاعات دقیق و درست باشد، سوم این که خواب سرمایه در یک سهام نه تنها باید بر مبنای انتخاب سهم ها که بر مبنای  استراتژی زمان  سرمایه گذاری افراد انتخاب شود و نکته چهارمی که باید  به آن توجه کرد، شناخت رسانه های اجتماعی و فضای مجازی است. 

وی افزود: در ماه های اخیر با توجه به تجربه کاری و تخصصی که در حوزه  علوم ارتباطات  دارم ، متوجه شدم که  بسیاری مقهور فضای مجازی و موج های  شبکه های اجتماعی شده اند. کانال های سیگنال فروش  با دریافت هزینه ماهانه  سیگنال هایی داده اند که  برای فعالان حرفه ای بازار بسیار خنده دار بوده و تحلیل بنیادی بسیاری  از آنها ضعیف بوده، ولی با استفاده از موج شدید ورود نقدینگی به بازار سهام، سود های زیادی کرده اند و متاسفانه اعتماد تازه واردها را نیز جلب کرده اند ، غافل از این که در سه ماهه اول  سال هر کس به بورس وارد شده بود سود کرده و اصلا نیازی به سیگنال دهی نبوده است .

 وی با با اشاره به سابقه داغ کردن سهام  در ایران گفت:  حتی پیش از فضای مجازی  سهام داغ کن ها در ایران فعال بودند و راهی زندان شده اند، اما ضرر اصلی را  سهامداران از ناآگاهی دیده اند.

اسلامی خاطر نشان کرد: پیشتر سیگنال فروش ها  با ضد و بند با مدیران شرکت های بورسی و یا سهامداران عمده  برای خود سودهای زیاد و برای دیگران ضرر را رقم زده بودند که این فضا  با رسانه های اجتماعی به خصوص  تلگرام تشدید شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که راهکار مقابله با این موارد چیست؟ گفت: در حوزه برخورد قهری رصد فضای مجازی بر عهده  پلیس فتا است ولی در حوزه مسئولیت فردی ، علی القاعده  افراد و سهامداران  باید آگاهی و سواد خود را در حوزه بازار سرمایه  بالا ببرند.

وی ادامه داد: بعضا من شاهد کانال هایی بوده ام که اطلاعات غلط منتشر  کرده اند در حالی که شرکت های مسئول آنها را در مراجع رسمی مانند کدال و در قالب اطلاعیه آنها را تکذیب کرده اند. اما سهامداران چون اطلاعات خود را از محل اشتباه  دریافت می کنند؛ نگاهشان به بازار سرمایه غلط بوده و گروه های مرجع خود را غلط انتخاب کرده اند، در نتیجه تصمیمات غلط و سریع  هم می گیرند.

اسلامی با اشاره به این بی توجهی به مراجع اطلاع رسانی مجوز دار و دل بستن به  داده های سودجویان فضای مجازی غلط است ، تاکید کرد: ماهیت فضای مجازی، غیر واقعی بودن آن است مگر آن منابع خبری بر پایه دانش و آگاهی انتخاب شده  باشند. لذا توصیه  اکید من این است که تازه واردها برای سرمایه گذاری در بورس  به فضای مجازی اعتماد نکنند.

اسلامی در پایان تاکید کرد: هر چه تازه واردان بر چهار نکته ای که  عرض کردم، بیشتر توجه کنند، ما کمتر شاهد چنین اصلاحات بزرگی خواهیم بود و سرمایه ها با کوچکترین تلنگری ناگهان تصمیم غیر منطقی مواجه نخواهند شد.

افت شاخص ها به معنای بی ارزش شدن بازار سرمایه نیست
اسماعیل صابری اقتصاددان و کارشناس پولی بانکی نیز در گفتگو با «بازار» درباره علل بازگشت بازار سرمایه بر مدار رشد گفت: ریزش شاخص ها و قرمز شدن تالار معاملات در داد و ستد های بازار سرمایه نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا امری طبیعی است از طرفی در هر بازاری، سرمایه گذاران در معاملات خود همیشه سود نمی کنند، بنابراین افت شاخص ها نباید به معنای بی ارزش شدن بازار سرمایه تلقی شود.
وی ضمن پیش بینی روزهای پر رونق بازارسرمایه در روزهای آینده، گفت: بازار سرمایه طی دو سه هفته اخیر با افت شاخص ها به استراحت رفت و در این استراحت خود را اصلاح کرد که البته لازم بود چنین اقدامی انجام شود.
این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: رسمی بودن و شفافیت بورس باعث شده است تا دولت از این بازار حمایت و زمینه ورود سرمایه ها را به این بازار جذاب فراهم کند.

بازار سرمایه دیگر چون یک ماه گذشته رشد جهشی آنچنانی ندارد بلکه رشد شاخص ها در این بازار پر مشتری و جذاب ملایم تر اما ادامه دار خواهد بود

صابری خاطرنشان کرد: البته بازار سرمایه دیگر چون یک ماه گذشته رشد جهشی آنچنانی ندارد بلکه رشد شاخص ها در این بازار پر مشتری و جذاب ملایم تر و ادامه دار خواهد بود.
این کارشناس پولی و مالی به ریسک پذیر بودن سایر بازارها چون، سکه، ارز و ... اشاره کرد و اظهارداشت: به جز سپرده گذاری در بانکها برای کسب سود بانکی،  بقیه بازارها اکنون درخششی برای سرمایه گذاری و سودآوری ندارند. بنابراین اگر نوع ریسک پذیری بازارها را به اعداد  ۱، ۲،۳ و ۴ در نظر بگیریم، بورس به عنوان بازاری رسمی و شفاف پس از سرمایه گذاری در بانک در درجه دوم بازارهای سرمایه گذاری قرار دارد.

سهام شرکت های دولتی در راه بورس!
بنا به این گزارش، طبق وعده مسئولان دولتی سهام خیلی از شرکت های تا پایان سال در بازار سرمایه عرضه می شود. عرضه سهام دارایی یکم که در چند ماه پیش عرضه شد و خیلی ها با خرید آن سودهای قابل توجهی کسب کردند. اکنون نیز پذیره نویسی صندوق پالایشی (etf پالایشی) در حال انجام است... امروز اعلام شد پذیره نویسی از واحدهای سرمایه گذاری صندوق قابل معامله بورسی یا ای‌تی‌اف پالایشی مرکب از سهام ۴ پالایشگاه نفت تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس از روز چهارشنبه ۵ شهریور تا چهارشنبه ۱۹ شهریور انجام می‌شود که هر دارنده کد ملی ایرانی بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی و یا داشتن کد بورسی، می‌تواند از طریق درگاه الکترونیکی بانک‌ها یا به صورت حضوری و یا دارندگان کد بورسی از طریق کارگزاری‌های خود و پنل معاملاتی می‌توانند در سقف ۵ میلیون تومان واحدهای این صندوق را با تخفیف ۲۰ درصد خریداری کنند. این اقدام دولت باعث می شود تا خیلی ها که از بورس خارج شده بودند دوباره به بازار سرمایه برگردند و بورس رونق گیرد.

کد خبر: ۳۸٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی طرف IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 0
      طرف حسادت میکند از درامد سیگنال فروش ها . صحبت از ضعیف بودن تحلیلهای دیگران نکنید که ریزش مردادماه نشان داد که هیچ تحلیل گر با سوادی در ایران وجود ندارد. حتی یک نفر در این مدت تحلیل هایش درست نبود نمی خواهد به تحلیل دیگران بخندید مروری بر تحلیل های گذشته خودتان بیاندازید در ایران متاسفانه قشر اساتید اقتصاد و کارشناسان ان خیلی پرمدعا در عین حال بیسواد تشریف دارند