۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
ارزهای مجازی به عمر تحریم های اقتصادی پایان می دهند
ایده ایران برای دور زدن تحریم ها

ارزهای مجازی به عمر تحریم های اقتصادی پایان می دهند

اقتصاد ایران تحت فشارهای اقتصادی امریکا قرار دارد ولی استفاده از ارزهای مجازی به خصوص ارزهای مجازی بانکهای مرکزی ابزاری است که می تواند راه انتقال ارز به ایران را باز کند.

بازار-مونا مشهدی رجبی: تحریم های شدید اقتصادی امریکا علیه ایران و تلاش این کشور برای همراه کردن اروپا با سیاستهای تحریمی باعث شد تا فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد شود ولی این فشارها نتوانست اقتصاد ایران را ویران کند و یا آن را از پا دراورد. اکونومیست دلیل  این مساله را دور زدن تحریم ها توسط ایران اعلام کرد و نوشت: «ایران دور زدن تحریم ها را یاد گرفته است. در نتیجه سالها فشار اقتصادی ناشی از تحریم به خصوص فشاری که طی یک دهه اخیر به اقتصاد کشور وارد شد، اقتصاد ایران برای ادامه راه چاره ای جز دور زدن تحریم ها و پیدا کردن راهی برای وارد کردن منابع مالی خود از طرق غیر متعارف نداشت.»

این نشریه با اشاره به این مطلب که سیاست تحریم اقتصادی ایران نمی تواند امریکا را به نتیجه مطلوب برساند  نوشت: «استفاده بیش از اندازه دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا از ابزار تحریم اقتصادی علیه ایران و دیگر کشورهای دنیا، نتیجه معکوسی دارد. اقتصاد ایران راه بقا حتی در شرایط سخت را یاد گرفته است و امریکا هم نمی تواند با این ابزار به اهدافش برسد.» به گزارش اکونومیست افزایش تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه، صادرات نفت از طریق عراق و کشورهای دوست دیگر، افزایش سطح مشارکت تجاری و اقتصادی با چین و روسیه از ابزارهایی است که اقتصاد ایران را نجات داده است.

اکونومیست با اشاره به تنوع اقتصادی در ایران و توسعه صنایعی غیر از نفت و گاز طبیعی نوشت: «ایران توانسته است تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. اقتصاد ایران در میان اقتصادهای نفت خیز دنیا بیشترین تنوع را دارد به این معنا که صنایع مختلفی در این کشور فعالیت می کنند و این صنایع در سالهای اخیر درآمد زیادی برای اقتصاد ایجاد کرده است. سهم نفت در بودجه و درآمد ایران کمتر از دیگر کشورها است که این مساله مزیت بزرگی برای اقتصاد محسوب می شود و از آسیب پذیری اقتصاد در برابر فشارهای تحریمی امریکا می کاهد.»

ارزهای مجازی، راهکار ایران برای وارد کردن ارز

 فارین پالیسی هم با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران پتانسیل های زیادی برای رشد دارد و ابزارهای مختلفی برای دور زدن تحریم در اختیار دارد نوشت: «در ماه های اخیر استفاده از ارزهای مجازی در ایران افزایش یافته است. در واقع ارزهای مجازی ابزاری برای  برای انتقال پول به ایران هستند و این ابزار در سالهای اخیر در ایران کاربرد زیادی داشته است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «دولت ایران برای حمایت از تجارت بین الملل در خارج از سیستم بانکی از ارزهای مجازی به خصوص بیت کوین ها استفاده می کند. تحریم سیستم بانکی ایران توسط امریکا و بهانه فعالیت هسته ای ایران آغاز شد و بعد از توقف کوتاهی درجریان اجرایی شدن توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی، با خروج امریکا از توافق هسته ای بازهم شدت گرفت. حال نظام بانکی ایران  امکان مبادله پول با دیگر بانکهای دنیا را ندارد و بهترین ابزار برای وارد کردن ارز به ایران استفاده از ارزهای مجازی است. این روش برای وارد کردن درآمد حاصل از صادرات نفت ایران به دیگر کشورها یا حتی صادرات دیگر کالاهای صنعتی ایران به کشورهای دیگر استفاده می شود.»

 استفاده از این ابزار در میان مردم هم رایج است. مطالعه ای که  روی ۱۶۵۰ نفر از فعالان بازار بیت کوین در ایران انجام شد نشان داد که ۲۵ درصد از این افراد ماهانه بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار از فعالیت در این بازار کسب درآمد می کنند. دولت هم برای استفاده از این ابزار مالی رسما وارد عمل شده است و ایجاد زیرساختهای قانونی برای فعالیت در این بازار را آغاز کرده است.

جالب این جاست که امریکا به اهمیت این مساله پی برده است و می داند که توسعه ارزهای مجازی در دنیا از اقتدار اقتصادی این کشور در جهان می کاهد. این کشور در سال ۲۰۱۸ نام دو فرد و آدرس بیت کوین های آنها را در لیست تحریمی داد. وزارت خارجه امریکا اعلام کرد از طریق این دو آدرس بالغ بر ۷۰۰۰ بیت کوین مبادله شده و ارزش این معاملات میلیونها دلار امریکا است. اما این وزارتخانه تاکید کرد مبادلات بین کوینی دولت ایران برای تامین منابع مالی مورد نیاز کشور به این دو فرد محدود نمی شود.

فارین پالیسی در انتهای گزارش با اشاره به  اینکه ارزهای مجازی فرصتهای زیادی در اختیار اقتصاد ایران قرار خواهد داد نوشت: «پیشرفتهای تازه ای در دنیای ارزهای مجازی انجام شده که امکان های تازه ای برای تامین ارز مورد نیاز دولت و مردم در شرایط تحریم بانکی و اقتصادی را فراهم می کند. یکی از این پیشرفتها، توسعه ارزهای دیجیتالی بانکهای مرکزی است. به این معنا که بانک مرکزی کشور رسما ارز دیجیتال تولید می کند و دولت می تواند از این ارز استفاده کند. این سیاست در کشورهای چین و روسیه با جدیت زیادی پیگیری می شود و یوان دیجیتال  که ارز مجازی چین است از انتهای سال ۲۰۲۰ وارد بازار می شود. بدون شک با راه اندازی این سیستم  تاثیر تحریم اقتصادی روی ایران و تمامی کشورهای تحت تحریم امریکا کمتر می شود زیرا در درجه اول این ارزها در اختیار افراد قرار می گیرد و امکان رصد مبادلات آن وجود ندارد و دوم اینکه این ابزارهای مالی کاملا خارج از قدرت و کنترل امریکا درعرصه مالی است و می تواند معماری بازار های مالی دنیا را به کلی تغییر دهد و ارزش دلار را در بازار جهانی تقلیل دهد. در نهایت با  توسعه ارزهای مجازی تعاملات تجاری با ایران و دور زدن تحریم ها برای همه کشورها ساده تر خواهد شد و زمان مرگ سیاست تحریم اقتصادی امریکا علیه تمام دنیا فراخواهد رسید.»

کد خبر: ۳٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha