۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
باید بسترهای صادرات را برای داروسازی مهیا کنیم
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

باید بسترهای صادرات را برای داروسازی مهیا کنیم

رضوانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن گرامیداشت روز داروساز تاکید کرد: داروسازان کشورمان بعنوان تولیدگران در عرصه تحریم از پشتیبانی مجلس برخوردار هستند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، غلامحسین رضوانی، ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه داروسازان کشور گفت: مجلس از هرگونه اقدامی در راستای تولید و نه تجارت حمایت می‌کند و لذا توصیه می‌کنیم داروسازان بیش از گذشته به کار توجه کنند و مطمئن باشند از پشتیبانی‌های مجلس برخوردارند.

وی افزود: هرچه بیشتر به سمت خودکفایی خاصه در حوزه دارو پیش رویم، مجلس حمایت می‌کند و در این راستا کمبود قانون نداریم، اما شاید در بعد نظارت بایستی روش‌هایی را اتخاذ کنیم که بیش از گذشته رویه‌ها به سمت تولید باشد؛ نه تجارت و واردات.

رضوانی در رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تولید ۹۷درصدی داروهای موجود در بازار توسط دست توانمند داروسازان کشورمان نه تنها باید به ۱۰۰درصد برسد، بلکه نقش کلیدی در صادرات دارو به کشورهای همجوار و دور دست داشته باشیم.

این نماینده مجلس این رویه را بی هیچ تردیدی دست یافتنی برشمرد و افزود: مشکل کشور اینست که مجریان اولویت را بر واردات قرار می‌دهند؛ نه بر تولید در داخل کشور و مسلما اگر اولویت را ناظر بر بومی سازی نیازهای کشور بدانیم، این مهم محقق خواهد شد.

رضوانی تاکید کرد: قطعا نیاز داروسازان در حوزه قانونی توسط کمیسیون تولید احصا شده و مجلس در خدمت افزایش تولید، صادرات و بومی سازی دارو قدم‌هایی بر می‌دارد.

همچنین سیدحمید خوئی، رئیس انجمن داروسازان تهران در رابطه با انتظار داروسازان از حاکمیت و مردم اظهار کرد: در ۴ دهه گذشته، خدمات داروسازان جایگاهی ویژه و ممتاز داشته و از روزها نخست پیروزی انقلاب اسلامی که ۳۵درصد بازار در داخل ساخته می‌شد و بخش قابل توجهی توسط شرکت‌های چند ملیتی نظارت می‌شدند، با شروع جنگ در خلأ مدیریتی قرار گرفت و این داروسازان بودند که ۹۷درصد داروهای مورد نیاز را در داخل تولید کردند.

وی این رویه را یکی از شاهکارهای صنعتی در عرصه ملی دانست که صنعتی کاملا وابسته را به صنعتی ملی بدل ساخت و افزود: در دوسه سال اخیر با افزایش تحریم ظالمانه، مردم نتیجه قسمی از تحریم‌ها را لمس کردند، اما تنها جایی که تحریم از نظر عموم مردم تاثیری نداشت، عرصه دارویی کشور بود.

خوئی ادامه داد: بیش از دو سال از تحریم همه جانبه امریکا می‌گذرد ولی مردمِ عموم احساسی در تغییر کیفی و کمی داروهای مورد نیاز خود ندارند.

این داروساز ایرانی با اشاره به واردات دارو برای بیماری‌ها خاص و ویژه اظهار کرد: تکیه بر صادرات تنها راهکار حفظ موقعیت تولید در کشور است. در حال حاضر ظرفیت تولید ۴برابر نیاز کشور است و آنچه امروز تولید می‌شود تا دو برابر نیاز کشور را پوشش می‌دهد.

خوئی گفت: برای تثبیت ظرفیت داخلی هیچ گزینه‌ای جز صادرات نداریم ولی صادرات دارو به همان میزان که کاری تجاری و حرفه‌ای است، مقوله‌ای سیاسی می‌باشد. یعنی بسترهای قانونی لازم و حمایت‌های سیاسی لازم را می‌طلبد ولی این دو مهم، در حال حاضر دست یافتنی نیست.

کد خبر: ۳۸٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha