۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
پیگیری برای جایگزینی لامپ‌های LED با تکنولوژی‌های قدیمی
در نشست اخیر کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد

پیگیری برای جایگزینی لامپ‌های LED با تکنولوژی‌های قدیمی

اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست اخیر از بی‌توجهی وزارت نیرو و توانیر نسبت به فواید استفاده از لامپ‌های LED به جای سایر انواع لامپ‌هایی که دارای تکنولوژی قدیمی بوده و علاوه بر تولید آلودگی، مصرف انرژی بالایی هم دارند، انتقاد کردند و تصمیم گرفتند از طریق اتاق ایران پیگیری‌های لازم برای این جایگزینی را انجام دهند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران طی نشستی که با حضور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، ضمن بررسی فواید استفاده از لامپ‌های LED نسبت به بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران خارجی حوزه انرژی‌های نو در ایران که امروز به دلیل نوسانات نرخ ارز برای بازگشت سرمایه دچار مشکل شده‌اند، واکنش نشان دادند و خواستار حل‌وفصل این مسئله شدند.

پیدا شدن ذخایر جدید گازی در دریای سیاه و پیش‌بینی حضور پررنگ‌تر ترکیه در معادلات گازی منطقه و احتمال از دست دادن فرصت‌هایی که امروز برای صادرات گاز ایران وجود دارد و آغاز فعالیت راکتور هسته‌ای امارات برای تولید برق و مجدد احتمال از دست رفتن بازارهایی که تا امروز برای صادرات برق ایران وجود داشت، مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در این نشست از سوی حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران مورد توجه قرار گرفت.

وی با نگاهی به این تحولات منطقه‌ای و تحقق برنامه‌های کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: موضوع انرژی در دیپلماسی، درآمدهای کشور و تولید ارزش افزوده کشور اثر قابل توجهی دارد اما متأسفانه برخلاف کشورهای دیگر نتوانستیم در این سال‌ها بر اساس برنامه حرکت کنیم.

او به انعقاد قرارداد جدیدی که به تازگی در عراق و در حوزه برق با آمریکا بسته شده اشاره و با توجه به این‌که ایران هزینه‌های بالایی در این کشور کرد اما در بحث‌های اقتصادی حتی یک قرارداد کوچک هم منعقد نکرده، گفت: دولت ایران باید از حضور بخش خصوصی در عراق و انتقال بخشی از ظرفیت‌های تولیدی کشور به ویژه در حوزه‌هایی مانند برق که دارای مزیت هستیم، حمایت کند اما حاکم بودن نگاه سیاسی به جای نگرش اقتصادی موجب شده تا نتوانیم در بازار عراق موفق عمل کنیم.

صالحی استفاده از منابع ایرانی که در عراق باقی مانده را پیشنهاد داد و افزود: می‌توان این منابع را به شکل وام در اختیار پروژه‌هایی قرار داد که توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی این توان را دارند که پروژه‌های آب و فاضلاب، روشنایی و خدمات زیرساختی را در عراق اجرا کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین از تمرکز این کمیسیون روی استراتژی شرکت ملی نفت علاوه بر اساس‌نامه شرکت ملی گاز که در حال حاضر توسط مجلس در دست بررسی است، خبر داد و گفت: کمیته‌ای که درباره اساس‌نامه شرکت ملی گاز تشکی دادیم توانسته پیشنهادهای سازنده‌ای را درباره این بخش تهیه کند و به زودی نهایی شده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد. در این اساس‌نامه، صنایع پایین‌دست گاز نیز مورد توجه بوده است.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران نیز با حضور در این نشست گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه انرژی‌های نو ارائه داد که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد بازار شدند و امروز با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و نوسانات نرخ ارز برای خروج سرمایه خود دچار مشکل شده و دولت نیز نسبت به این مسئله بی‌توجه است.

وی برای حفظ جایگاه و شأن ایران پیشنهاد داد که اتاق ایران به منظور حل‌وفصل این مسئله ورود کرده و پیگیری‌های لازم را از مقامات دولتی انجام دهد.

در ادامه جمال‌الدین حاجی‌ها، دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات LED از پیگیری‌های انجام شده توسط این انجمن در راستای اعمال برخی مشوق‌های مالیاتی برای این صنف که توانسته‌اند علاوه بر کاهش مصرف انرژی، میزان تولید انواع آلاینده‌ها را کاهش دهند، خبر داد که متأسفانه تا کنون در متقاعد کردن دولت موفق نبوده‌اند.

بر اساس گفته‌های این فعال اقتصادی اگر ۲ هزار و ۷۰۰ لامپ LED ظرف ۵ سال استفاده شوند تولید ۱۷۰ کیلوگرم آلاینده کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که ماده ۹ قانون هوای پاک می‌گوید اگر تولیدکننده‌ای خودروی الکترونیکی تولدی کند و بتواند در راستای صرفه‌جویی انرژی و حفظ هوای پاک قدمی بردارد از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف است، تولیدکنندگان محصولات LED نیز خواستار مشمولیت در این قانون هستند.

وی تأکید کرد: به کمک محصولات LED می‌توان مصرف انرژی را به میزان زیادی کاهش داد و از تولید حجم زیادی از انواع آلاینده‌ها ممانعت کرد.

حاجی‌ها نامه‌نگاری با وزارت نیرو و توانیر را بی‌فایده دانست و تأکید کرد: از سال ۹۲ که برای اولین مرتبه محصولات LED در ایران وارد شد، پیشنهادها و نظرات خود را با دولت در میان گذاشتیم اما نسبت به آن توجهی نشده و نمی‌شود. با وجود آنکه در سال ۹۳ انجمن را تأسیس کردیم تا شاید بیشتر مورد توجه قرار بگیریم اما اثری نداشت و نامه‌ها فقط بایگانی می‌شوند.

در این رابطه آرش نجفی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به تجربه سال ۸۲ درباره جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای و کم‌لطفی نمایندگان مجلس وقت نسبت به اجرایی شدن این طرح، تأکید کرد: این جابه‌جایی می‌توانست به صورت رایگان اتفاق افتد و ظرف مدت کوتاهی از صرفه‌جویی‌هایی که رخ می‌داد، هزینه‌های انجام شده، پر می‌شد. امروز هم این جابه‌جایی مقرون به‌صرفه است و می‌توان همان طرح را اجرایی کرد. طرح‌های تعویضی همین امروز هم در کشورهای مختلف اجرا می‌شود.

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس نیز در واکنش به آنچه در این نشست مطرح شد به تلاش‌های مجلس جدید در راستای نظارت بر اجرای قوانین اشاره و تصریح کرد: قصد داریم در این مجلس بیشتر روی بعد نظارت به جای قانون‌گذاری تمرکز کنیم.

در نهایت قرار شد موضوع استفاده از محصولات LED در شورای گفت‌وگو مطرح شود و انجمن تولیدکنندگان محصولات LED نیز همه پروژه‌هایی که امکان استفاده از این تکنولوژی را دارد فهرست کرده و ارزش جایگزینی آن را به صورت مقایسه‌ای محاسبه کرده و در اختیار کمیسیون قرار دهد.

کد خبر: ۳۷٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha