۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
رشد زیرپوستی قیمت مسکن؛ حداقل به اندازه تورم عمومی
بازار گزارش می دهد

رشد زیرپوستی قیمت مسکن؛ حداقل به اندازه تورم عمومی

در حالیکه بازارهای موازی مثل ارز، سکه و بورس در ماههای گذشته رشد قابل ذکری داشته اند و این رشد هم سر و صدای فراوانی کرد، گزارشها حاکی از رشد زیرپوستی قیمتها در بازار مسکن حکایت دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد جهشی و چند باره قیمت مسکن در دهه ۹۰ شاید در ۴۰ سال گذشته بی سابقه و کم سابقه باشد. کم سابقه بودن این رشد قیمت در شرایطی حاصل شده است که هنوز هم برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که رشد قیمت مسکن به اندازه رشد نرخ دلار نبوده است. 

وجود تورم عمومی بر هر کالایی تاثیرگذار بوده و هست و مسکن نیز متاثر از تورم عمومی هر بار با افزایش قیمت مواجه می شود. با توجه به اینکه از ابتدای امسال نرخ ارز یک رشد قابل ملاحظه ای داشته است به نظر می رسد تورم عمومی و افزایش نرخ ارز در عین حال که باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان شده، بر قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

رشد قیمت مسکن به میزان تورم عمومی
حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک در گفت و گو با بازار در پاسخ به این پرسش که آیا از ابتدای امسال رشد قیمت مسکن را شاهد بوده ایم؟ گفت: از نیمه بهمن سال گذشته بازار مسکن از رکود غیر تورمی ایجاد شده وارد رکود تورمی و افزایش قیمت مسکن شد. این شرایط بازار مسکن در حالی همراه با شیوع ویروس کرونا تا هفته اول اسفندماه ادامه‌ داشت که از هفته اول اسفندماه با جدی شدن بحث شیوع ویروس کرونا حجم معاملات مسکن کاهش چشمگیری داشت.

وی افزود: در فروردین و اردیبهشت ماه با توجه به تعطیلی مشاوران املاک تا حدودی معاملات به صفر نزدیک شد. اما این بدین معنی نبود که قیمت ها نیز کاهش یافته است. به هر سوی وقتی افزایش نرخ ارز رخ داد بلافاصله رشد قیمت مسکن رخ نداد. 

تورم عمومی اثر خود را روی قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی و هزینه‌های صدور پروانه ساخت می‌گذارد. اما وقتی از ابتدای امسال نرخ ارز به بیش از ۲۰ هزار تومان می رسد باید تا حدودی رشد قیمت مسکن را هم متصور شد

عقبایی با اشاره به اینکه تورم عمومی در کشور قاعدتاً در همه بخش‌های اقتصادی تأثیرگذار خواهد بود و نمی‌توانیم بگوییم با توجه به رشد بالای قیمت مسکن در سال ۹۸، امسال این اثرگذاری وجود نخواهد داشت تاکید کرد: تورم عمومی اثر خود را روی قیمت پایه زمین، کارگر، مصالح ساختمانی و هزینه‌های صدور پروانه ساخت می‌گذارد. اما وقتی از ابتدای امسال نرخ ارز به بیش از ۲۰ هزار تومان می رسد باید تا حدودی رشد قیمت مسکن را هم متصور شد.

وی با بیان اینکه مسکن با سهم ۴۰ درصدی از اقتصاد کشور از تورم عمومی متأثر خواهد شد تصریح کرد:  سال گذشته قیمت مسکن دو برابر رشد داشت اما به اعتقاد بنده امسال قیمت مسکن نمی تواند از تورم عمومی بیشتر افزایش یابد. 

اکثر مقامات رسمی دولت و وزارت راه و شهرسازی معتقد هستند که با اجرای برخی برنامه ها مثل آغاز تحویل مسکن ملی و اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه، قیمت مسکن نباید افزایش یابد. این در حالیست که حتی رشد قیمت نهاده های تولید مسکن به خوبی نشان می دهد که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است

این اظهارات در حالی عنوان می شود که اکثر مقامات رسمی دولت و وزارت راه و شهرسازی معتقد هستند که با اجرای برخی برنامه ها مثل آغاز تحویل مسکن ملی و اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه، قیمت مسکن نباید افزایش یابد. این در حالیست که حتی رشد قیمت نهاده های تولید مسکن به خوبی نشان می دهد که قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است.

رشد قیمت نهاده های تولید مسکن مثل میلگرد و تیر آهن در تیر ماه به میزان ۱۰۰ درصد گواه این ادعا است که قیمت تمام شده مسکن افزایش خواهد داشت.

طبق آمارهای استخراج شده از گزارشهای دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن از اواخر اردیبهشت ماه تا تیر ماه، در تهران با رشد ۲۰ درصدی به صورت میانگین در تمامی مناطق تهران همراه بوده است.

در دو سال اخیر مسیر قیمت مسکن در کشور به خصوص در تهران صعودی بوده است. اما طبق گفته های قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک افت معاملات مسکن را شاهد هستیم

در دو سال اخیر مسیر قیمت مسکن در کشور به خصوص در تهران صعودی بوده است. اما طبق گفته های قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک افت معاملات مسکن را شاهد هستیم.

اما گزارشها نشان می دهد که حتی در وضعیت رکودی بازار مسکن، باز هم شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم. گفته می شود حتی اجرا و اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه نیز توانایی مقابله با رشد قیمت مسکن را نخواهند داشت.

در چهار ماهه ابتدای سال جاری بازار مسکن به صورت میانگین با رشد ۲۱ درصدی قیمت در تمامی مناطق تهران همراه بوده است و بیشترین تغییر قیمت را در منطقه یک تهران شاهد هستیم.

طبق آمارهای استخراج شده منطقه یک تهران حتی تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و از متری ۳۶ میلیون تومان به صورت میانگین در این منطقه به ۴۷ میلیون تومان در تیر ماه رسید.

کمترین قیمت هر متر مربع مسکن مربوط به منطقه ۲۰ تهران است که ۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قیمت هر مترمربع مسکن در این منطقه است.

خبرنگار بازار، از بازار مسکن کسب اطلاع کرد و اکثر مشاوران املاک معتقد بودند که از ابتدای امسال تاکنون رشد بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن را شاهد هستیم. به عنوان مثال در یکی از مناطق تهران قیمت هر متر مربع مسکن در ابتدای سال جاری حدود ۱۳ میلیون تومان بود اما در حال حاضر هر متر مربع مسکن در این منطقه به بیش از ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

کد خبر: ۳۷٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مرتضی موسوی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 0
      فشارش فقط به اقشار کم درآمد می رسد بخصوص معلولان متاهل که بیشتر آنها مستاجر هستند