۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
عرضه اوراق سلف نفتی در اقتصاد ایران موضوع جدیدی نیست
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

عرضه اوراق سلف نفتی در اقتصاد ایران موضوع جدیدی نیست

بازار- پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عرضه اوراق سلف نفتی در اقتصاد ایران موضوع جدیدی نیست، گفت: اوراق سلف نفتی از سال ۹۳ در کشور وجود داشته و از طریق ابزارهای بازار سرمایه انتشار پیدا کرده است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به موضوع گشایش ارزی که توسط رئیس‌جمهور مطرح شد، افزود: در خصوص موضوع گشایش ارزی آن‌چه از طرف رئیس‌جمهور در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور مطرح شد، موضوع بحث امکان فروش نفت از ظرفیت اوراق سلف نفتی بود.

وی ادامه داد: اگر محورهای دیگری مد نظر رئیس جمهور بوده حداقل در جلسه مطرح نشده و یا ما از آن اطلاع نداریم که رئیس‌جمهور در این خصوص اظهار نظر خواهند کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه در ارتباط با سر فصلی که در جلسات شورای عالی طرح شد و اخیرا در مجلس هم به صورت مفصل به آن پرداخته شد، توضیح داد: اوراق سلف نفتی از سال ۹۳ در کشور وجود داشته و از طریق ابزارهای بازار سرمایه انتشار پیدا کرده است که در طول چند سال اخیر در بورس انرژی شاهد عرضه‌ آن‌ها بودیم.

وی بیان کرد: حدود ۱۰ روز قبل، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عرضه اوراق سلف نفتی انجام شده بود.

پورابراهیمی با بیان این‌که این موضوعِ جدیدی در اقتصاد ایران نبود، افزود: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان از محل این ابزار تامین مالی برای شرکت‌های وابسته به وزارت نفت انجام شده است و سال ۹۷ نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه‌ی شورای عالی، اظهار کرد: من تصورم این است که رئیس‌جمهور به واسطه اینکه سقف رویکرد استقراض عدد کوچکی است، برداشتش این بود که این امکان‌پذیر نیست، به واسطه‌ اینکه در بودجه تعیین شده است، لذا امکان اینکه ما بر اساس آن بتوانیم کمک کنیم این را مطرح کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در رابطه با امکان فروش قطعی نفت نیز ما تاکیدمان این بود که بتوانیم فروش قطعی را اعمال کنیم و آثار و پیامدهای آن را در اقتصاد کشور ببینیم.

کد خبر: ۳۷٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha