۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
خوشه‌ها سفیدک گرفتند؛ تاک‌داران انگیزه‌ای برای چیدن ندارند
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

خوشه‌ها سفیدک گرفتند؛ تاک‌داران انگیزه‌ای برای چیدن ندارند

بجنورد- آفت سفیدک انگور چند سالی است که به بهانه‌های مختلف تاک‌داران خراسان شمالی را آزرده و انگور مرغوب استان را بی‌کیفیت کرده است؛ البته این مشکل در سال‌های گذشته با استفاده از سموم ایرانی و توجه تاک‌داران به برخی توصیه‌ها کمتر شد اما گویا امسال هم این تهدید بالقوه وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که از این میزان ۱۶ هزار هکتار مربوط به تاکستان‌ها است که سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع انگور تولید می‌شود.

وجود شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، استان خراسان شمالی را به یکی از قطب‌های مهم تولید انگور در کشور تبدیل کرده است به‌طوری‌که۶۵ درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.

اما قیمت پایین خرید، هزینه‌های بالای تولید و افزایش قیمت سموم، عدم پرداخت خسارت‌های بیمه از مهم‌ترین مشکلاتی است که تاک‌داران خراسان شمالی با آن روبه‌رو هستند.

نیازمند حمایت مسئولان
یکی از تاک‌داران منطقه بدرانلو درباره مشکلات موجود خود می‌گوید:عده زیادی از مردم این منطقه سال‌هاست که به کار تولید انگور و کشمش مشغول هستند و بسیاری از کشاورزان به‌جز باغ داری، سرمایه و منبع درآمدی دیگر ندارند.

وی می‌افزاید:وقتی محصول و باغ کشاورزان دچار مشکلاتی اعم از آفات و بیماری یا سیل و سرمازدگی می‌شود، خسارات آن جبران‌ناپذیر است حال اگر در این شرایط از سوی مسئولان حمایت نشوند به‌سختی می‌توانند، باغ‌های خود را حفظ کنند.

وی خاطرنشان می‌کند:امسال نیز بیشتر باغ‌های انگور در منطقه بدرانلو به بیماری سفیدک دچار شده که خسارات فراوانی به بار آورده است.

این کشاورز می‌گوید: از چهار هکتار باغ انگوری که دارم، تقریباً نصف آن نابودشده است و با تلاش زیاد توانسته‌ام نصف باقی‌مانده آن را تا حدی مدیریت کنم که آفت نزند.

افزایش قیمت سموم
دیگر کشاورز نمونه خراسان شمالی می‌گوید: بنده حدود هشت هکتار از باغ خود را در منطقه بدرانلو به انگور اختصاص داده‌ام و تا دو سال گذشته از هر هکتار ۴۰ تن انگور برداشت می‌کردم.

داوری بابیان اینکه سال گذشته براثر هوای نامناسب و بارندگی زیاد و آفت سفیدک انگور تقریباً تمام محصول تاک‌داران این منطقه را از بین برده است اظهار می‌دارد: در سال جاری نیز به علت این مشکلات کشاورزان این منطقه خسارت‌های زیادی را متحمل شدند.

وی با اشاره به افزایش قیمت سموم می‌افزاید: اکنون یک نوع سم برای سم‌پاشی یک هکتار باغ کیلویی ۵۰۰ هزار تومان است و اکنون کشاورزان این منطقه محصولی برداشت نکرده‌اند و دیگر رغبتی برای کشاورزی ندارند زیرا هزینه‌های تولید بیشتر از هزینه‌ی محصولات تولیدی است.

عدم حمایت از باغدار 

این کشاورز می‌افزاید: از ابتدای سال تاکنون باغداران چندین مرتبه اقدام به هرس و سم‌پاشی کرده‌اند اما تمامی این موارد نیازمند هزینه کردن است و باغداران استان از توان مالی خوبی برخوردار نیستند و برخی باغداران به علت سم‌پاشی‌های مکرر بریده و دیگر باغ‌های خود را رها کرده‌اند.

 داوری ز عدم‌حمایت جهاد کشاورزی می‌گوید: در سال گذشته باغ بنده به دلیل سرما و تگرگ ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد ولی صندوق بیمه کشاورزی تنها مبلغ کمی از آن را پرداخت کرد به همین دلیل در سال جاری باغ خود را بیمه نکردم.

سفیدک انگور خسارت‌بارترین آفت
یکی دیگر از کشاورزان نمونه کشوری و استانی در شهرستان شیروان نیز  می‌گوید: در سال گذشته و سال جاری که خسارات زیادی به باغداران واردشده، خوشبختانه هیچ خسارتی متوجه باغ این‌جانب نبوده است.

هادی مکتب دار بابیان اینکه سفیدک داخلی یکی از خسارت‌بارترین آفات باغ‌های انگور است اظهار می‌دارد:هر محصولی بیماری خاص خودش را دارد و سفیدک سطحی و داخلی نیز آفت مخصوص انگور است که دو عامل رطوبت و گرما منجر به پیدایش آن می‌شود.

وی می‌افزاید: باید پس از بارندگی در فصل گرما بلافاصله از محلول‌پاش‌های ضد قارچ استفاده شود، ولی متأسفانه باغداران بدرانلو که در معرض بارندگی بیشتری بودند، به تعداد لازم نتوانستند سم‌پاشی کنند در این زمینه کمک مروجین جهاد کشاورزی بسیار مؤثر است.

عدم استقبال تاک‌داران از مبارزه با بیماری سفیدک انگور
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با اشاره به بروز بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های استان می‌گوید: تابستان امسال فصل استثنایی برای تاک‌داران استان است چراکه برای اولین بار در این فصل از سال این بیماری در تاکستان‌های استان بروز یافته است.

محمدرضایی اظهار می‌دارد: از سوی دیگر میزان بروز این بیماری در تاکستان‌های استان در این فصل از سال نسبت به فروردین و اردیبهشت‌ماه بیشتر است.

وی بابیان اینکه طی روزهای گذشته رطوبت هوا در مناطق کوهستانی شهرستان بجنورد بیش از ۵۰ درصد بوده است، می‌افزاید: این میزان رطوبت شرایط بسیار ایده آل برای رشد بیماری سفیدک انگور است.

ظرفیت تولید انگور
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های اساسی ما برای تاکستان‌های دیمی است که باید مبارزات شیمیایی در آنجا انجام شود، می‌گوید: متأسفانه تاک‌داران انگیزه‌ای برای انجام این کار ندارند چراکه میانگین تولید انگور در باغات کم است و توجیه اقتصادی کمتری دارد.

رضایی تصریح می‌کند: میانگین تولید انگور در ارتفاعات بجنورد شش تا هفت تن در هکتار است اما در سال جاری با توجه به برف فروردین‌ماه و بارش دو تا سه مرتبه تگرگ، تاکستان‌ها آسیب‌دیده هستند و درنتیجه میزان عملکرد کمتر از رقم مذکور شده است درنتیجه تاک‌دار تمایلی برای مبارزه شیمیایی با این آفت را ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر قیمت سم بسیار بالا رفته است و تاک‌دار مناطق دیم توان خرید سم را ندارد بطوریکه سم ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در سال گذشته به قیمت ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان درسال جاری رسیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه  می‌دهد: توصیه می‌شود برای اینکه تاکستان‌ها کمتر دچار این بیماری شوند حتماً آن‌هایی که امر هرس تر را انجام نداده‌اند، انجام دهند و از سوی دیگر حتی اگر انجام‌شده است بازهم شاخ و برگ‌های اضافه قطع شود تا امر هوا رسانی و تهویه انجام شود.

وی سطح باغات انگور در این استان را۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان می‌کند و می‌افزاید: علاوه بر آن امر سم‌پاشی نیز باید به‌طور حتم انجام شود.

کد خبر: ۳۷٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha