۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
«بی‌رحمی تورمی» گرانی آورده است؛ ضرورت ساماندهی شرایط بازار و مقابله با گرانفروشی
رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد:

«بی‌رحمی تورمی» گرانی آورده است؛ ضرورت ساماندهی شرایط بازار و مقابله با گرانفروشی

یزد- برخی کارشناسان معتقد هستند، بازار ایران درگیر یک سونامی تورمی است. بازاریان و واحدهای صنفی سد نیستند که بتوانند مانع شوند در شرایط فعلی، بازاریان روی یک قایق نشسته‌ و بر روی موج‌های بی‌رحم تورم در حرکت‌اند؛ این درحالی است که بسیاری، بازاریان را گرانفروش می‌دانند.

مریم بهرامی؛ گروه استان‌ها: گرانی ها و تورم کنونی حاکم بر جامعه سبب بروز مسائل ناخوشایندی برای مردم مانند کاهش قدرت خرید شده است اما مشکلات تنها برای مردم نیست بلکه اصناف را هم درگیر کرده است. 

از سویی باید گفت دولت می بایست توجه بیشتری به موضوع تورم و عوامل موثر در آن داشته باشد از سوی دیگر دستگاه های نظارتی نیز وظایف خود را در این حوزه دارند. اتاق اصناف یزد یکی از نهادهای تاثیرگذار در مطالبات اصناف از دولت است اما آیا توانسته به رسالت خود عمل کند؟

در این باره علیرضا حسنی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد به گفتگو نشسته ایم.

* دغدغه فعلی شما به عنوان رئیس اتاق اصناف یزد چیست؟
دغدغۀ من گرانی و تورم است. بر روی بازار فشار وارد است. برای مثال، مردم می‌گویند چرا فلان کسبه گرانفروشی می‌کند در حالی‌که اسم این کار، گرانفروشی نیست، تورم است. گرانی و تورم با گرانفروشی فرق می‌کند.

مشکل ما این است که این تورم در ویترین بازار و کسبه بازار دیده می‌شود. ویترین بازار در شرایط تورم، فلان جنسی را بالاتر از قبل نشان می‌دهد؛ این در حالی است که کسبه موجب این گرانی‌ها نبوده‌اند بلکه این سونامی و موج گرانی را یک بازار به بازار دیگر عرضه کرده است.

* اصناف در سونامی تورمی چه نقشی دارند؟
اصناف بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دارند؛ به همین دلیل، مردم بازاریان را در این بین بیشتر می‌بینند. این در حالی است که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، قیمت مصرف‌کننده و قیمت کارخانه را دارد و این سازمان اعلام می‌کند که کاسب با چند درصد اجناس را بفروشد.

عمومأ مردم به من می‌گویند چرا گران کرده‌اید. لطفأ شما هم به مردم بگویید ما بازار را مرتب رصد می‌کنیم و بازرس داریم. مردم باید بدانند که بازاریان به گرانی دامن نزده‌اند، بلکه آنها طبق درصد قانونی، افزایش قیمت می‌دهند.

باید به مردم بگوییم که بازاری‌ها به ویژه یزدی‌های متعصب، دین‌دار و کاسب‌کار گرانفروشی و بی‌رحمی نمی‌کنند بلکه سونامی و بی‌رحمی تورمی موجب گرانفروشی شده است.

* چرا معتقدید به اصناف نگاه بی‌رحمانه و غیرمنصفانه می‌شود؟
اصناف مظلوم‌اند. چون ویترین جامعه در بازار ما هستیم؛ به ویژه در شرایط فعلی که ما از دو طرف تحت فشار هستیم. از سمت دولت و مردم. از سمت دولت، به این دلیل که می‌گویند نظارت شما کم شده است و از طرف دیگر، مردم می‌گویند چرا گران کرده‌اید.

اکنون سونامی گرانی به سمت بازار است. ما سد نیستیم. موج در حال رفتن است. ما قایق خود را بر روی موج گذاشته و در حال حرکت هستیم.

* منظور شما این است که عموم مردم اقتصاد را نمی دانند؟
اکنون سفره‌های مردم کوچک شده است. فشار اقتصادی و مالی بر روی مردم است. مردم دغدغه دارند و هر کسی را ببینند می‌گویند مقصر شما هستی. من را که می‌بینند مقصر را من می‌دانند و رئیس بازرسی را هم ببینند او را مقصر می‌دانند و... در حالی‌که باید متولی اصلی را پیدا کنند؛ که قطعأ برمی‌گردد به ارز و دلار و...

* مقصر اصلی دولت است؟
نمی‌توانم مستقیم بگویم که مشکل از دولت است؛ هرچند همه جا به سیاست‌های اشتباه دولت نقد کرده‌ام.

دولت خود بهتر باید بداند. من اگر کار کوچکی هم بخواهم انجام دهم، از مشاورۀ چندین مشاوری که در اتاق اصناف یزد دارم، استفاده می‌کنم. قطعأ دولت هم مشاورانی دارد که باید از قوی‌ترین مشاوران باشند و بهترین راهکارها را بدهند.

* اصناف متخلف چه سهمی در گرانی دارند؟
به طور کلی، این را خدمت‌تان بگویم که بازاریان مسئول انجام کار اقتصادی بازریابی هستند. مردم باید بدانند که در اقتصاد کشور گرانی و تورم ایجاد شده است که به نوسانات ارز مربوط می‌شود. اکنون همه چیز به دلار مربوط است. متخلفان از سوی بازرسان به طور مداوم کنترل و از سمت تعزیرات جریمه می‌شوند. نمی‌گویم فرد متخلف نیست، هست. تخلف هم یک درصد وجود دارد.

* اجازه دارم در مورد این یک درصد توضیح بخواهم؟ بر چه اساس این میزان را با قطعیت اعلام می‌کنید؟
تخلف همه جا ممکن است وجود داشته باشد. به هر حال، در جامعه همه معصوم نیستند. ۹۹ درصد بازاری‌های ما پاک و کاسب‌کار هستند. آنها به دنبال نان حلال‌اند. باز هم اگر مردم کاسب‌کار متخلفی را ببینند که در حال تخلف است، آدرس و مشخصاتش را به اتاق اصناف اطلاع دهند تا پیگیری شود.

* اتاق اصناف یزد برای واحدهای متضرر از کرونا چه تمهیداتی اندیشیده است؟
تسهیلاتی از طرف دولت و مرکز نیکوکاری اصناف استان یزد یه واحدهای متضرر ارائه شده است. از اقداماتی که اتاق اصناف یزد انجام داد این بود که طی عقد تفاهم‌نامه با بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران، برای ارائه وام‌های تسهیلاتی به واحدهای صنفی متضرر اقدام شد. همچنین در کنار تهیه بسته‌های معیشتی، ۱۰ هزار پرس غذا بین واحدهای صنفی متضرر در روز عید غدیر توزیع شد.

* آیا کرونا واحدهای صنفی یزد را به ورشکستی کشانده است؟
بله. متأسفانه واحدهای بسیاری بوده‌اند که شغل خود را به دلیل ضرر و زیان‌های ناشی از تورم و کرونا تعطیل کردند.

این مدت تماس‌های بسیاری با رئیس اتاق اصناف وجود داشت و مهمترین گلایه آنها تعطیلی واحدها و بازخواست از ما بود که چرا اصناف را تعطیل کرده‌ایم.

* اهم دلایل اعتراض واحدهای صنفی در دوران کرونا چیست؟
واحدهای صنفی معترض‌اند که دولت قول حمایت و وام داده است و روی دولت حساب باز کرده‌اند؛ پس این وام‌ها چه شده است. آنها با توجه به همزمانی کرونا با عید نوروز به ویژه در مورد خرید اجناس در عید، درددل دارند.

در دو روز تعطیلی ماه مرداد در استان یزد، به شدت اتاق اصناف تحت فشار بود. ما مدافع اصناف هستیم اما تصمیم، تصمیم ستاد استانی است که یکی از اعضای آن اتاق اصناف می‌باشد. این موضوع را به اصنافی که تماس می‌گرفتند و معترض بودند، توضیح می‌دادیم.

اما اگر دو روز دیگر واحدهای صنفی تعطیل می‌شدند، گله‌های اصناف امان‌مان را می‌برید زیرا وضعیت معیشتی و اقتصادی اصناف دچار مشکل شده است. آنها مدام گلایه می‌کنند که چرا باید اصناف استان یزد تعطیل باشند اما دیگر استان‌ها تعطیل نباشند و تفاوت قرمزی یزد با دیگر استان‌های قرمز در چیست.

* قبل از کرونا، مهمترین دغدغه اصناف یزد چه بود؟
دغدغۀ مالیات و بیمه از دردهای همیشگی اتاق اصناف بوده است و در دوران کرونا نیز تلاش‌های بسیاری شده که حتی‌الامکان برخی صنف‌ها در دوران کرونا از مالیات معاف شوند. به طور کل، مهمترین خواسته و دغدغۀ اتاق اصناف پیش از شرایط کرونا، عادلانه شدن مالیات برای قشر کاسب بوده است.

بحث کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری چراکه نزدیک به شش ماه است تالارهای عروسی تعطیل است و این قشر به شدت متضرر شده‌اند.

زنگ‌خورهای بسیار داشتیم و اعتراض‌های بسیار بوده است اما ما تابع بودیم؛ تابع وزارت بهداشت و ستاد استانی ستاد استانی هم بدون مشورت و رأی اتاق اصناف، بازار را تعطیل نمی‌کنند.

* باز هم قرار است بازار یزد تعطیل شود؟
بعید می‌دانم و اگر چنین برنامه‌ای باشد اتاق اصناف مسئول است؛ چراکه مدافع ۳۰ هزار واحد صنفی در شهرستان و ۴۵هزار واحد صنفی در استان است.

*کرونا بیشتر در مشکلات فعلی تأثیر گذاشته یا تورم؟
تورم، تورم آورده است. با وضعیت کرونا، ضرر در ضرر رخ داده است.

کد خبر: ۳۶٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha