۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
یک معدنی در راس صنعت و تجارت!  
درباره جعفر سرقینی

یک معدنی در راس صنعت و تجارت!  

روزی که جعفر سرقینی در سال ۹۸ از سوی رضا رحمانی، وزیر وقت و تازه کار صمت برکنار شد، فکر نمی کرد که قرار است در آخرین روزهای مردادماه ۹۹، خود او به عنوان جانشین رحمانی، سرپرستی همین وزارتخانه را عهده دار شود؛ یک اهری به جای یک تبریزی.

بازار؛ گروه صنعت: بعد از سرپرستی ۱۵ ماهه مدرس خیابانی در وزارت صمت، روز گذشته، حسن روحانی، جعفر سرقینی ۶۲ ساله را با سابقه مدیریت و تحصیلات معدنی، به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

سرقینی از ابتدای دولت تدبیر و امید تا بهمن ۹۸ به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کرد اما در آن زمان از سوی رحمانی وزیر وقت صمت کنار گذاشته شد و به شرکت آسکوتک از شرکت های زیرمجموعه ایمیدرو رفت.

جعفر سرقینی متولد سال ۱۳۳۷ در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی و دارای دکترای کانه آرایی از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا است.

معاون معدنی وزارت صنایع و معادن، مدیر عامل شرکت کل معادن ایران، سرپرست شرکت آسکوتک، مدیرعامل شرکت آلومینوم ایران (ایرالکو)، مدیر کل معادن و فلزات آذربایجان شرقی و مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت معادن و فلزات، حالا در سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و چه بسا، گزینه وزارت نیز باشد.

سرقینی همچنین در دانشگاه های تهران و سهند به عنوان استادیار تدریس کرده و دارای تالیفاتی در حوزه معدن است.

عضو موسس انجمن مهندسی معدن و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز از سوابق حرفه ای او به شمار می رود.

این انتصاب از سوی برخی از کاربران توئیتر اتفاقی عجیب و در مخالفت با بحث شایسته گزینی توصیف شد. چرا که به اعتقاد این اکانتها، از دارای سابقه تخلف در شرکت آسکوتک بوده است که حالا در برابر مخالفت مجلس با مدرس خیابانی، به عنوان سرپرست صمت منصوب می‌شود.

پیش از این انتخاب، قاضی زاده، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی تاکید کرده بود که گزینه جدید وزارت صمت باید برنامه های مناسبی برای صنایع مادر، نظیر سیمان، خودرو و فولاد ارایه دهد. حال این که از نظر مجلسیان، سرقینی می تواند همان گزینه مورد نظر باشد، هنوز مشخص نیست و البته که فعلا وی به عنوان سرپرست معرفی شده است و معلوم نیست که گزینه پیشنهادی وزارت نیز خود سرقینی خواهد بود یا گزینه های دیگری همانند داریوش اسماعیلی، رزم حسینی یا اردشیر سعد محمدی و ... بعدا می توانند برای او دردسرساز باشند.

سرقینی اگر به عنوان وزیر معرفی شود، به علت سابقه اش در وزارتخانه، می تواند شانس خوبی برای وزارت داشته باشد. اما مساله مهم روز به نظر می رسد سامان دادن سریع به امور وزارتخانه در شرایط سخت فعلی است که بیش از هر چیز دیگری باید مورد توجه باشد. آیا او واقعا خواهد توانست برای کارخانه های تعطیل شده، صنایع در تحریم، صنعت خودروسازی و خیلی دیگر از موضوعات مرتبط با این وزارتخانه بزرگ، تدبیری ویژه داشته باشد؟ ظاهرا باید گذشت زمان، پاسخ این سئوال را بدهد.

کد خبر: ۳۵٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha