۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
ریزش تاریخی مردادماه، از شکاف دارا دوم و اوراق سلف نفتی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

ریزش تاریخی مردادماه، از شکاف دارا دوم و اوراق سلف نفتی

سوری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید اگر حمایتی از طرف دولت صورت نگیرد بازار ممکن است با خروج افراد مواجه شود.

پژمان مرادی؛ بازار: روز شنبه ۲۴ مرداد ماه بر خلاف آنچه که بیشتر کارشناسان مطرح کردند که بازار به احتمال زیاد روند مثبتی خواهد داشت، تقریبا ریزش رکورد داری را رقم زد. روزی که سهامدارن وارد یک شوک بزرگی شدند و هنوز هم باور چینین ریزشی را ندارند.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار  در مورد ریزش امروز بازار بورس گفت: از خیلی وقت پیش مطرح بود که بازار در نزدیک دو میلیون واحد مرز روانی دارد و زمانی که به یک میلیون و ۸۰۰هزار واحد رسید سرعت رشد بازار کم شد و همین ترس و طمع سهامداران شد که بعد از آن می‌دیدیم که یک روز بازار مثبت و یک روز منفی است.

بلاتکلیفی در دارا دوم
سوری اضافه کرد: علاوه بر مرز روانی، بازار به بلاتکلیفی دولت در عرضه صندوق دارا دوم واکنش نشان داد و از سوی دیگر با افت رشد دلار بازار به این باور رسید که می‌شود دلار در یک بازه زمانی کوتاه مدت کنترل شود.

اوراق سلف نفتی و ریزش بازار
وی افزود: مسئله بعدی راهکار تامین مالی دولت از طریق عرضه اوراق سلف نفتی بود که این پالس را به بازار داد که دولت از بازار سهام قطع امید کرده در نتیجه ممکن است دیگر حمایتی از بازار سهام  توسط دولت صورت نگیرد.

افزایش نرخ بهره 
این کارشناس بازار مالی افزایش نرخ بهره را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بازار دانست و با بیان اینکه مجموع همین دلایل ریز باعث شکل گیری شرایط کنونی می‌شود، گفت: هیچ گونه نشانه‌ای از حمایت دولت در بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود. در کنار این مسئله امروز شاهد بودیم که نماد شستا افشای اطلاعات با اهمیت داد و متوقف شد و این به سهامداران این پالس را می‌دهد که دولت برای اینکه شستا کمتر دچار اصلاح شود آن را متوقف کرد در نتیجه به این نکته می‌رسند که بازار در حال اصلاح است.

سوری در مورد بازار این هفته اظهار کرد:  همه منتظر یک حمایت قوی از سوی دولت هستیم. حمایت، یا خبری است یا معاملاتی. ما الان شواهدی مبنی بر حمایت خبری از بازار نمی‌بینیم و در روند معاملاتی هم دیدم که امروز نماد دولتی شستا متوقف شد.

به گفته او سهامدارانی که داری سهام ارزنده هستند نگران نباشند چرا که بعد از اصلاح، سهام به روند عادی خود بر می‌گردد.

کد خبر: ۳۵٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      0 0
      ما نفهمیدیم بالاخره دارا دوم عرضه میشه یا نمیشه ...