۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
اراک پنجمین شهر گران کشور؛ حباب گرانی مسکن ترکیدنی نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

اراک پنجمین شهر گران کشور؛ حباب گرانی مسکن ترکیدنی نیست

اراک- گرانی مسکن در اراک، این مرکز صنعتی را به پنجمین شهر گران کشور تبدیل کرده و هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر مشاهده می‌شود که گرانی مسکن در این منطقه دیگر حباب نیست و هر روز متورم‌تر می‌شود و در این بین ندادن تراکم و محصور شدن آن از علت‌های مهم گرانی محسوب می‌شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: التهاب، سرگردانی، تشویش و سوداگری و به جیب زدن پول های کلان گوشه ای از آشفتگی بازار مکاره و هزار رنگ کنونی مسکن است، مرضی که امروز به جان سقف آرزوهای مردم افتاده حاصل بی تدبیری های مسئولین و ناامیدی مردم در بهت فرو رفته ای است که شب را با این آرزو که صبح بتوانند معیشت نسبی داشته باشند و چهار دیواری امنی پیدا کنند به سر می شود.

اراک پایتخت شهر صنعتی و یکی از کلان شهرهای ایران است، این شهر نسبت به سایر شهرهای کشورمان شهری جوان محسوب می‌شود چرا که تاریخ تأسیس آن به دوران قاجار بر می‌گردد و به خاطر نزدیکی به پایتخت و صنعت و اقتصاد این شهر، به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل شده و در مجموع اراک در حال حاضر یکی از پنج شهر گران کشور محسوب می شود، که علل متنوع و مختلفی در این زمینه مطرح است و یکی از عوامل آن عدم گسترش بافت مسکونی و تخصیص عمده بافت ها و زمین ها به مراکز تجاری، صنعتی و فضای سبز است.

افزایش قیمت مسکن در اراک قابل توجیه نیست
یکی از مستاجران جویای مسکن در اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص افزایش بی رویه و چشمگیر اجاره بها و مسکن در اراک اظهار داشت: اگر مسئولین امر بدانند که مسکن نیز مانند خوراک و پوشاک یکی از موارد حیاتی محسوب می شود تکانی به وضعیت کنونی می دهند، اراک از لحاظ درجه بندی شهر تاپی محسوب نمی شود و می توان گفت که از لحاظ امکانات یک شهر درجه دوم و سوم است و این حجم گرانی و افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت ها در این شهر قابل توجیه نیست.

رضا تفرشی با اشاره به اینکه خود و همسرش هر دو کارمند هستند گفت: با وجود اینکه ما هر دو شاغل هستیم اما حقوق یک نفرمان باید برای کرایه خانه صرف شود در صورتی که این از انصاف به دور است، طی پنج سال گذشته بالا بودن نرخ سالانه سود بانکی بالای ۱۸ درصد سبب شده بود که ثبات نسبی در مسکن را شاهد باشیم اما در حال حاضر با کاهش این سود سرمایه سمت بازار مسکن روانه شده اند و ما مستاجرها در این بازار حیران و مستاصل شده ایم.

وی با بیان اینکه عدم ثبات قیمت مسکن این امر را برای آنان محال کرده است افزود: سال ها است که با وام و پس اندازهای اندک به دنبال خرید یک واحد با متراژ کوچک در این شهر هستیم اما افسوس که هیچ گاه در آمد و اندوخته ما بازار همخوانی نداشته است و همیشه فاصله بزرگ در آمد و خرید برای ما وجود داشته و در حال حاضر با این وضعیت دیگر به خانه دار شدن نمی توانیم فکر کنیم چون نه تنها پس اندازی برایمان باقی نمی ماند بلکه اندوخته مان فعلا فقط کفاف پرداخا ودیعه را می دهد.

نقش غیر قابل انکار سایت‌های خرید و فروش مسکن در افزایش کاذب قیمت ملک
یکی از جویندگان مسکن در اراک با بیان این که نقش سایت های خرید و فروش مسکن در افزایش قیمت کاذب غیرقابل انکار است، به خبرنگار بازار گفت: شما تصور کنید، هرکس هر قیمتی دوست دارد، می دهد و بسیاری از اوقات می بینیم، هفت، هشت، ۱۰ دلال پشت حدود ۳۰ آگهی مسکن ایستاده و با هماهنگی قیمت ها را جابجا می کنند و پیدا کردن فروشنده واقعی که دلال نباشد، در سایت های خرید و فروش مسکن دشوار است.

ولی محمدی اضافه کرد: باید گفت اراده جدی برای مقابله با دلال بازی در بخش مسکن وجود ندارد و مرجعی نیست، که قیمت کارشناسی برای مسکن اعلام کند، فکر می کنم، حداقل کاری که می توان برای کنترل بازار مسکن انجام داد، اجازه خرید و فروش بر اساس قیمت هایی است، که کارشناسان مورد تایید روی مسکن می گذارند.

مدارکی دال برافزایش نرخ اجاره‌های نجومی املاک موجود نیست
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص اوضاع مسکن در استان مرکزی اظهار داشت: گرانی اجاره‌ها به تورم املاک مرتبط است چراکه برابر عرف و کارشناسی‌های صورت گرفته میزان اجاره ۱۰ تا ۲۰درصد مبلغ یک متر از بنا است لذا این مورد که با افزایش قیمت املاک شاهد بالا رفتن اجاره‌ها نیز باشیم عجیب نیست.

جمشید زند در ادامه بابیان اینکه طبق مصوبه میزان اجاره‌بها در اراک باید حداکثر ۲۰ درصد افزایش داشته باشد گفت: متأسفانه در این خصوص برخی از افراد این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار در خصوص چگونگی نظارت بر مشاوران املاک اظهار داشت: ۵۰ درصد اصناف مورد بازدید و نظارت اتاق اصناف قرار گرفته‌اند و با مواردی که دارای مشکل قانونی و خلاف واقع بودند برخوردهایی صورت گرفته است اما عمده مشکل نظارت بر مشاوران املاک این است که سندی از اکثر واحدهای اجاره داده‌شده وجود ندارد که به واحدها به چه قیمتی اجاره داده‌شده‌اند و به همین دلیل کارتا حدودی سخت می‌شود و مدرکی دال برافزایش قیمت‌های خارج از عرف پیدا نمی‌شود.

عوارض شهرداری اراک یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در این شهر است
یکی از اعضا انجمن انبوه سازان استان مرکزی عوارض شهرداری اراک را یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن دانست و در این خصوص به بازار گفت: علاوه بر عوارض شهرداری، باید بگوییم، هزینه های تولید مسکن افزایش داشته است، به عنوان مثال سال گذشته کارگر ساختمانی روزی ۹۰ هزار تومان می گرفت، اما امسال باید برای هر روز کار به یک کارگر ۱۳۰ هزار تومان دستمزد بدهیم، افزایش قیمت تیرآهن، سیمان، کابینت و ... را نیز اگر در نظر بگیرید، خواهید دید، که این روزها ساخت یک آپارتمان کار ساده ای نیست.

وی با بیان این که یک انبوه ساز پس از هزینه های متعدد باید روی آپارتمان ساخته شده مدت ها بخوابد، تا بتواند، آن را بفروشد، گفت: در این شرایط نباید، توقع داشت، که انبوه ساز در پی سود نباشد، چرا که به جرات می توان گفت، این روزها با گیرودارهای موجود در ادارات متولی و شهرداری ها، نوسانات بی حساب و کتاب بازار و افزایش لحظه ای قیمت مصالح، ساختمان سازی یکی از سخت ترین کارهای موجود است.

این فعال بازار مسکن در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که « پیش بینی شما از آینده قیمت مسکن تا پایان سال جاری چیست؟ » گفت: پیش بینی قیمت تا پایان سال کار راحتی نیست، اما مطمئن باشید، علی رغم رکود موجود در بازار، قیمت ها حداقل ۲۰ درصد رشد خواهند داشت، البته قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، اما قیمت ها با توجه به افزایش هزینه های تولید ثابت نخواهند ماند.

طرح جامع و تفضیلی شهر اراک نیاز به بازنگری دارد
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار در خصوص خانه‌های خالی و هیاهوی حواشی این موضوع اظهار داشت: مبلغی که سال‌های قبل به‌عنوان مالیات بر خانه‌های خالی در نظر گرفته‌شده بود بسیار ناچیز بوده است و اکنون‌که این مبلغ به ۳۰۰ درصد رسیده به‌خوبی می‌توان با این پدیده مبارزه کرد و مالکین خانه‌های خالی و سرمایه اندوزی با مسکن را به چالش کشید.

علیرضا کریمی با بیان اینکه ساماندهی بازار مسکن در اراک منوط به افزایش عرضه مسکن در این است، گفت: برای سوق دادن متقاضیان مسکن در اراک به منطقه خاص اراضی کمی در اختیار داریم لذا طرح جامع و تفضیلی شهر اراک در این خصوص به بن بست رسیده که باید در این خصوص بازنگری هایی صورت بگیرد و برای ساخت و سازهای جدید مناطقی در نظر گرفته شود و اکنون نبود تراکم به این گرانی ها دامن زده است.

حال باید منتظر ماند و دید، تا کی بازار مسکن در رکود تورمی به سر برده و سقف بالای سر آرزویی دست نیافتنی باقی خواهد ماند، چرا که تورم در قیمت مسکن بیش از حقوق کارگر و نیز اکثر شهروندان است و همین امر سبب شده است، کسی به خانه دار شدن امیدی نداشته باشد و در این بین تنها راه حل دولت نباید افزایش وام‌های بانکی باشد چرا که سودهای بانکی بسیار بالا هستند و بسیاری از افراد که درآمد کمی دارند توانایی پرداخت این سودهای کلان را ندارند.

ایجاد شهرک‌های اقماری مهمترین راه‌حل برای ساخت مسکن با قیمت ارزان است و در این زمینه نیز ۱۵ مرداد ماه سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی پروژه آماده سازی زمین ۲۴ هکتاری اراک برای استفاده در طرح اقدام ملی مسکن ، پروژه ۲۴۰ واحدی طرح اقدام ملی کوی سجادیه اراک، پروژه ۶۰۰ واحدی طرح اقدام ملی کوی کوثر اراک کلنگ زنی شد که امیدواریم برای مسکن دار شدن مردم این استان راهگشا باشد.

کد خبر: ۳۵٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha