۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
بازگشت ۳۵ واحد صنعتی کوچک خراسان جنوبی به چرخه تولید
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی خبر داد

بازگشت ۳۵ واحد صنعتی کوچک خراسان جنوبی به چرخه تولید

بیرجند- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: ۳۵ واحد صنعتی کوچک و متوسط غیر فعال استان طی سه سال گذشته به چرخه تولید بازگشته اند و زمینه استغال مجدد ۴۰۰ نفر فراهم شده است.

به گزارش بازار، مهدی پارسا ظهر پنجشنبه در نشست خبری به مناسب ۲۱ مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک که در سالن کنفرانس شرکت شهرهای صنعتی استان برگزار شد، افزود: یک چهارم اشتغال و یک سوم سرمایه‌گذاری‌های دنیا  در حوزه صنایع کوچک است.

 وی با بیان اینکه واحدهای با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر جزو صنایع کوچک و با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیز جزو  صنایع متوسط محسوب می شوند، بیان کرد: ۹۵ درصد صنایع کشور کوچک هستند که ۵۴ درصد اشتغال صنعتی کشور  در این صنایع وجود دارد.

به گفته وی صنایع کوچک و متوسط ۱۷ درصد در ارزش افزوده و ۱۸ درصد از مجموع صادرات را به خود اختصاص داده اند.

 ۹۶ درصد صنایع خراسان جنوبی کوچک و متوسط هستند
وی با بیان اینکه ۹۶ درصد صنایع خراسان جنوبی صنایع کوچک و متوسط هستند، تصریح کرد: بیش از ۶۲ درصد صنایع کوچک استان  در حوزه ساختمان و معدن  فعال است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه صنایع بر اساس سه راهبرد اصلی شکل می گیرد، بیان داشت: وجود یک یا چند صنعت بزرگ( به جهت تکمیل زنجیره)، پاسخ به نیازهای بازارهای محلی و منطقه‌ای و یا مزیت‌های منطقه از راهبردهای شکل گیری است.

 وی  با اذعان به اینکه صنایع کوچک و متوسط در خراسان جنوبی بر اساس نیازهای بومی و منطقه ای شکل گرفته است،  عنوان کرد:  امیدواریم با تلاش های صورت گرفته صنایع بزرگ و مادرتخصصی مانند سیمان، انواع کک، فولاد و ...  شاهد ایجاد یا تکمیل زنجیره صنایع باشیم.

پارسا به مهمترین طرح های معدنی اشاره کرد و افزود: هم اکنون سه طرح فرآوری بنتونیت در شهرک صنعتی سرایان، طرح آجر منیزیت در شهرک سربیشه، طرح چدن و فولاد در شهرک خوسف و طرح اکسید منیزیم و کنسانتره آهن در نهبندان در دست اجرا است.

 وی با اشاره به طرح های حمایتی شرکت شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و ادامه داد: مهم ترین مشکل واحدهای صنعتی استان کمبود نقدینگی است که در این راستا امکان بهره‌مندی از منابع ملی برای اشتغال از محل بند الف تبصره ۱۸ فراهم است و واحدها می‌توانند نقدینگی خود را از محل بانک‌های طرف قرارداد تامین کنند.

 کمبود نقدینگی مهم ترین مشکل صنایع کوچک استان
پارسا یکی دیگر از راهکارهای تامین نقدینگی را از طریق بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: واحدها را به فرابورس  معرفی می کنیم و بعد از بررسی صورت‌های مالی و پذیرش در فرابورس بخشی از نقدینگی را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی به فعالیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک  برای تامین بخشی از ضمانت‌های سیستم بانکی از محل این صندوق هم اشاره کرد و افزود: بخشی از مشکلات صنایع کوچک و متوسط مرتبط به تکنولوژی و عدم بهره مندی از فناوری های روز است.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع در زمینه فناوری و تکنولوژی با ضعف مواجه هستند، ادامه داد: در این راستا به منظور مشاوره به سرمایه‌گذاران سامانه‌ای راه‌اندازی شده است.

پارسا عنوان کرد: برخی از مشکلات در واحدها نیز به دلیل عدم آگاهی و دانش است که دوره‌های آموزشی و دستورالعمل‌ها را برای واحدها برگزار می کنیم.

به گفته وی با مستندسازی تجارت واحدهای موفق تجربیات را با سایر صنایع کوچک به اشتراک می گذاریم.

۲۹درصد صنایع استان راکد و غیر فعال هستند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی از راه اندازی ساختمان فناوری اطلاعات و خدمات کسب و کار در شهرک صنعتی بیرجند خبر داد و افزود: نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل  نیز در حال راه‌اندازی است و در یکماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

پارسا در ادامه با اشاره به اینکه ۲۹ درصد واحدهای صنعتی استان غیرفعال و راکد هستند، بیان داشت: تلاش داریم تا با بررسی مشکلات کمک کنیم این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

 وی از احیا ۳۵ واحد صنعتی استان طی سه سال گذشته در استان خبر داد و گفت: با راه اندازی این واحدها زمینه اشتغال مجدد ۴۰۰ نفر فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون نیز پنج واحد صنعتی کوچک استان احیا و به چرخه تولید بازگردانده شده است، ادامه داد: برنامه ریزی امسال ما برای احیا ۲۰ واحد صنعتی است.

کد خبر: ۳۵٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha