۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
تجاری‌سازی ۱۵۰ هزار خودرو کف خودروسازان در انتظار گمرک
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان مطرح کرد

تجاری‌سازی ۱۵۰ هزار خودرو کف خودروسازان در انتظار گمرک

نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه تجاری‌سازی ۱۵۰هزار خودرو کف خودروسازان در انتظار مجوز گمرک است، گفت: اگر کالاهای موجود در گمرک ترخیص شوند، تامین قطعات ۱۰۰درصد خودروهای کف انجام خواهد شد و دیگر خودرو ناقص در خودروسازی‌ها نخواهیم داشت.

به گزارش بازار، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در حاشیه نشست مشترک نمایندگان مجلس، گمرک و وزارت صمت با انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در خصوص تاکید معاون خودرویی وزارت صمت به ضرورت مستقل عملکردن قطعه‌سازان از بانک مرکزی و خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار «بازار» بیان کرد: «درمجموع حرف درستی هست، اما این پیشنهاد زمان و برنامه نیاز دارد، در این رابطه در برنامه ۱۴۰۴ برابری میزان صادرات با میزان واردات برنامه‌ریزی شده بود. بنابراین اگر به دنبال چنین سیاستی باشیم تولید تسهیل خواهد شد، هرچند تا زمانی که ارز نرخ پایینی داشت کسی به دنبال آن نبود.»

نجفی‌منش با بیان اهمیت ترخیص هرچه سریعتر قطعات و مواد اولیه رسوب شده در گمرک، تاکید کرد: «اگر کالاهای موجود در گمرک ترخیص شوند، ۱۰۰درصد خودروهای کف تامین قطعه مب‌شود و دیگر خودروهای ناقص نخواهیم داشت.»

وی با اعلام این موضوع که هرچه بیشتر این کالاها در گمرک باشد، افراد سودجو در این میان بیشتر منتفع خواهند شد، گفت: «اکنون حدود ۱۵۰هزار خودرو خودروسازان ناقص مانده است.»

این قطعه‌ساز با اشاره اینکه اگر قیمت خودر اصلاح نشود هرچه خودروسازان تولید کنند فقط به انباشته زیان آن‌ها اضافه خواهد شد، افزود: «فقط شرکت ایران‌خودرو ماهانه هزارمیلیارد تومان زیان انباشت دارد و تا پایان سال هر دو خودروساز حدود ۲۵هزار میلیارد تومان زیان انباشت خواهند داشت. بنابراین اگر شیوه‌های فعلی تغییر کند و وزارت صمت با قیمت حاشیه بازار موافق نکند، حداقل باید قیمت تمام شده با یک سود معقول را خودروساز بگیرد.»

نجفی‌منش با اشاره به سیاست جدید وزارت صمت برای ارزیابی سه ماه یکبار قیمت خودرو تصریح کرد: «باز هم می‌خواهند براساس گذشته می‌خواهند قیمت تعیین کنند. این نیز درحالی است که ارز امروز بیست هزارتومان است امادر گذشته ۱۰هزارتومان بود و به همان میزان قیمت مواد اولیه و... افزای یافته است.»

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه باید همانند تمام دنیا که دولت‌ها در قیمت‌گذاری دخالت ندارد و آن را به عهده سازنده می‌گذارد، مسئولان ما هم باید همین سیاست را در پیش بگیرند گفت: «فقط دولت باید برای منطقی شدن قیمت‌ها تلاش کند که اکنون از این وظیفه هم مانده است،  درحال حاضر اگر به بورس نگاه کنید خواهید دید که صنایع مادر از جمله فولاد، پتروشیمی و غیره سودهای ۶۰ یا ۷۰ درصد دارند اما با ادامه دستوری بودن قیمت‌ها خودروسازان و قطعه‌سازان زیان می‌بینند.»

به گفته این قطعه‌ساز در حال حاضر تنها در استان تهران ۲۵۰واحد قطعه سازی حضور دارد که ۱۴۵ واحد آن عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان هستند. این تعداد قطعه‌سازان برای حدود ۱۸۰هزار نفر به طور مستقیم اشتغال‌ ایجاد کرده‌اند با شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها حدود ۴۰۰هزار نفر اشتغال‌زایی  شده است. اکنون بزرگترین دغدغه این قطعه‌سازان نیز نقدینگی و دریافت‌ مطالباتشان است که بیش از ۸ ماه بلوکه مانده است. درکنار این موضوع همچنان شاهد افزایش افسارگسیخته نرخ مواد اولیه نیز در مقابل دستوری بودن قیمت خودرو هستیم.

کد خبر: ۳۵٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha