۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
دریا دریا استعداد در بوشهر؛ مسیر توسعه از توریسم می گذرد
بازار بررسی کرد؛

دریا دریا استعداد در بوشهر؛ مسیر توسعه از توریسم می گذرد

بوشهر - بازار بوشهر راهی به جز پیوند خوردن با صنعت توریسم ندارد، بنابراین توسعه زیرساخت‌های جذب گردشگر می‌تواند بوشهر را به عنوان دروازه ورود تمدن‌های نوین اقتصادی به جهان معرفی کند.

به گزارش خبرنگار بازار، شهرهایی که قدرت جذب توریست دارند و توسعه آن‌ها بر مبنای گردشگری است توانسته‌اند بازارشان را نیز تا حد زیادی قدرتمند سازند و بدون اتکای خاص بر جمعیت ساکن می‌توانند سهم بسیار قابل‌توجهی از اقتصاد خرد کشور را به خود اختصاص دهند.

بوشهر نیز یکی از شهرهایی است که توان جذب گردشگران بسیار بالایی دارد درحالی‌که استفاده از تجارب شهرهای پیش رو در این زمینه مانند مشهد می‌تواند در زمینه ارتقای سهم بوشهر از اقتصاد خرد مبتنی بر بازارهای گردشگر محور، مؤثر باشد. 

جایگاه بوشهر در مراکز استان‌های کشور

به این آمار توجه کنید: جمعیت شهر رشت ۶۸۰ هزار نفر است و تعداد واحدهای صنفی کوچک آن ۱۰۸ هزار واحد صنفی به انضمام بیش از ۳۰ فروشگاه زنجیره‌ای است. جمعیت مشهد حدود سه میلیون نفر است و تعداد واحدهای صنفی کوچک آن ۱۲۰ هزار واحد صنفی به انضمام بیش از ۵۰۰ فروشگاه بزرگ و زنجیره‌ای و تعداد جمعیت شیراز 1.5 میلیون نفر است و تعداد واحدهای صنفی کوچک آن بیش از ۸۰ هزار واحد به انضمام ۵۵ فروشگاه زنجیره‌ای است. این آمارها نشان می‌دهد که نسبت تعداد فروشگاه به تعداد جمعیت در مراکز این استان‌ها به شکل قابل‌توجهی غیرقابل مقایسه با سایر نقاط کشور است.

در آمارهای موجود از استان بوشهر نیز می‌بینیم شهرستان‌هایی که برند گردشگری تجاری استان محسوب می‌شوند و فضای کسب‌وکار آن‌ها با اتکا به جمعیت غیر ساکن است، بازاری وسیع‌تر از سایر نقاط استان دارند.

مشهد را می‌توان به عنوان یک الگوی موفق در زمینه توسعه بازارهای کوچک در نظر گرفت محمود بنا نژاد مشهدی رئیس اتاق اصناف مرکز استان خراسان رضوی می‌گوید: اتاق اصناف مشهد با ۹۸ اتحادیه تحت پوشش و ۱۲۰ هزار واحد صنفی در شهرستان مشهد فعالیت دارد.

وی افزود: شهرستان مشهد دارای سه بخش رضویه، احمدآباد و مرکزی است که مجموعاً سه میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد.

تجربه گران‌بهای مشهد 

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در سال گذشته زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج (ع) جمعیتی بالغ بر ۲۸ تا ۳۰ میلیون نفر بودند که در سال جاری حضور آنان تا ۳۵ میلیون نفر برآورد می‌شود یعنی هر دو سال یا دو 1.5 یک‌بار کل جمعیت کشور به مشهد سفر می‌کنند. ضمن اینکه زائران خارجی نیز به‌وفور در مشهد حضورداشته و از برکات مرقد مطهر رضوی (ع) برخوردار می‌گردند.

بنانژاد مشهدی تأکید کرد: از ۱۲۰ هزار واحد صنفی فعال در مشهد، ۲۰ تا ۲۲ درصد شامل واحدهای صنفی تولیدی، ۱۸ درصد واحدهای خدمات فنی و مابقی واحدهای صنفی توزیعی و خدماتی را تشکیل می‌دهند که عمدتاً در حوزه فروشگاهی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: مجتمع‌های تجاری در مشهد بیشترین سرانه کشوری را دارد، یعنی ما ۳۵۰ مجتمع تجاری داریم که ۱۲۰ مجتمع تجاری بیش از ۵۰۰ واحد صنفی دارند.

فضاهای شهری بوشهر با توریسم سنخیتی ندارد 

نکته قابل‌توجه در سخنان رئیس اتاق اصناف مشهد این است که این آمارها فقط آمار مشاغل تحت پوشش اتاق اصناف آن شهرستان هستند و مشاغلی مثل مشاغل خانگی، مشاغل صنفی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را شامل نمی‌شود.

این سخنان نشان از تأثیر گردشگری بر روند فعالیت‌های صنفی دارد، گردشگری در هر بعدی (فرهنگی، تجاری یا صنعتی) می‌تواند بازار یک شهر یا استان را بازتعریف کند. نکته قابل‌توجه در رابطه با مرکز استان بوشهر این است که توسعه فضاهای شهری هیچ سنخیتی با تقویت صنعت توریسم نداشته است.

 اعتبارات عمرانی تخصیص‌یافته به بوشهر از طریق منابع استانی یا ملی نیز ناظر به رفع نواقص شهری و یا گره‌گشایی‌های اولیه و بدوی شهر بوده است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر به ازای هر 23 نفر شهروند بوشهری یک واحد صنفی وجود دارد.

مصطفی گراشی اظهار داشت: این تعداد واحد صنفی که به دلیل برداشته شدن حدود صنفی ایجادشده است جاذبه‌های اقتصادی بازار را از بین برده است، به همین دلیل برای رونق بازار راهی به جز پیوند خوردن بازار با صنعت توریسم پیش چشم نیست.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر ادامه داد: باید زیرساخت‌های جذب گردشگرهای داخلی و خارجی در بوشهر توسعه یابد وگرنه بازار آینده روشنی نخواهد داشت.

گراشی تأکید کرد: توسعه بوشهر اگر با توجه به استعداد بالقوه خود تعریف شود می‌بایست دریا محور باشد، اما این استعداد شگفت‌انگیز بالقوه تاکنون نقش پررنگی در توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار استان و شهر بوشهر نداشته است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری دولت‌های مختلف در کشور باعث شده استان بوشهر و مرکز استان بوشهر نتواند به دوران شکوه و رونق خود بازگردد.

رکود فعالیت‌های حیطه گردشگری

معاون اتاق اصناف شهرستان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بازار بوشهر راهی به جز پیوند خوردن با صنعت توریسم ندارد، باید زیرساخت‌های جذب گردشگر توسعه یابد تا بتوان از بوشهر به عنوان دروازه ورود تمدن‌های نوین اقتصادی بهره برد.

عباس نامدار زاده بیان کرد: هم‌جواری صدها کیلومتری با خلیج‌فارس تاکنون هیچ نقشی در توسعه اقتصادی استان و شهر بوشهر نداشته است.

وی تصریح کرد: رکود فعالیت‌های صنفی در شهر بوشهر تا حدودی به دلیل کوچک کردن حوزه توسعه شهری بوشهر بوده است، بازار بوشهر نیز متأثر از وضعیت عمرانی و توسعه است.

نامدار زاده اضافه کرد: به دلیل نگاه درون‌گرایی که مسئولان استان به توسعه بوشهر دارند توسعه در همه جوانب اولاً ناقص است و درنتیجه توسعه نیست بلکه رشد محسوب می‌شود و ثانیاً بخش خصوصی قدرتمند و با برنامه نمی‌تواند وارد گردونه رقابت‌های اقتصادی آن شود.

تغییر نگاه مدیریتی 

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که نگاه مدیران دولتی به اعتبارات تخصیصی به شهرستان‌ها عوض شود، پول دولت و پول دولتی باید سرمایه قابل بازگشت، با مشخص شدن زمان بازگشت سرمایه، باشد.

تقویت توریسم می‌تواند باعث شکوفایی استان، تقویت بنیه اقتصادی بخش خصوصی و تضمین بازگشت سرمایه دولتی‌ها شود در حال حاضر اما این‌گونه نیست، دولتی‌ها مثل رابین‌هود از بخش ثروتمند جامعه پول می‌گیرند و بین کارمندان و سایر بخش‌ها توزیع می‌کنند، این‌گونه است که ما از نقطه نزدیک به صفر تکان نمی‌خوریم.

کد خبر: ۳٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهسا علینقیان DE ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
      0 0
      واقعا شهر دلربایی هست این بوشهر