۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
افزایش ۵ درصدی قیمت کالاهای اساسی با تغییر نرخ اظهارنامه های وارداتی
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازار:

افزایش ۵ درصدی قیمت کالاهای اساسی با تغییر نرخ اظهارنامه های وارداتی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تغییر اظهارنامه کالای وارداتی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی قیمت کالاهای اساسی را بیش از ۵ درصد افزایش می دهد.

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تاثیر پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای تغییر نرخ دلار اظهارنامه های وارداتی از ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی اظهارکرد: بیشترین نرخ تعرفه های گمرکی برای واردات کالا در ایران اعمال می شود و اگر قرار باشد اظهارنامه های وارداتی با ارز نیمایی محاسبه شود بدون تردید واردکنندگان باید تا ۲.۵  برابر رقم فعلی تعرفه واردات بپردازند.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات کالاهای اساسی و واسطه ای ۵ درصد است که با احتساب اظهارنامه وارداتی با ارز نیمایی قیمت این اقلام بین ۵ تا ۸ درصد افزایش پیدا می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: متوسط نرخ تعرفه کالاهای غیراساسی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است که با تغییر نرخ ارز در اظهارنامه ها پرداختی سود و عوارض آنها تا ۲.۵ برابر بیشتر می شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر واردات عملا با قیمت ارز نیمایی انجام شده ولی تعرفه آن بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شود.

حریری خاطرنشان کرد: اگر این اقدام از سوی دولت به منظور کسب درآمد بیشتر است برای اقتصاد ایران بار تورمی ایجاد می کند اما اگر این اقدام با هدف شفافیت اقتصادی است لازم است تا حقوق و عوارض گمرکی نیز به همین میزان کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۳٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha