۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
مرتب کنسرو مصرف نکنید/ مواد افزودنی مجوز دار و فاقد مجوز سلامت مردم را تهدید می کند
ردپای مواد افزودنی در افزایش نرخ سرطان و بیماری ام. اس در جامعه

مرتب کنسرو مصرف نکنید/ مواد افزودنی مجوز دار و فاقد مجوز سلامت مردم را تهدید می کند

صمد پور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است در بالا رفتن نرخ ابتلا به بیماری هایی همچون ام. اس و سرطان عوامل متعددی دخیل هستند که یکی از این عوامل افزودنی های خوراکی است که در صنایع غذایی استفاده می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: استفاده از  مواد افزودنی در صنایع غذایی از جمله موارد بحث برانگیزی است که به دلیل اثراتی که بر سلامتی مصرف کنندگان دارد  معمولا از جانب جامعه پزشکی و متخصصان تغذیه مورد انتقاد است. مواد افزودنی غذایی در واقع مواد شیمیایی یا طبیعی هستند که به منظور بالا بردن کیفیت، رنگ،  طعم ، مزه و افزایش ماندگاری غذا به انواع غذا در حین تولید، فرآوری، بسته‌بندی و انبار داری افزوده می‌شود. این مواد افزودنی اصولا به دو صورت  طبیعی یا مصنوعی هستند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی غذا یا ترکیبات آنها اثر می گذارند.

به گفته متخصصان با توجه به امکان زنده ماندن و تکثیر میکروب های بیماری‌زا در مواد غذایی، این مواد افزودنی نقش مهمی در تامین ایمنی و سلامت مواد غذایی دارد. با این وجود برخی کارشناسان و مصرف کنندگان سالها است خواهان کاهش دادن افزودنی های مواد غذایی هستند. چرا که معتقدند  این مواد افزودنی علاوه بر اینکه روی طعم  و عطر مواد غذایی تاثیر نامطلوب می گذارند، برای سلامت مصرف کنندگان و به تبع آن جامعه نیز زیان هایی به همراه دارند.

 استفاده بیش از حد مواد افزودنی می تواند مخاطراتی برای ما سلامت ایجاد کند، این در شرایطی است که گاهی حتی ممکن است تقلبی در مصرف این افزودنی ها صورت بگیرد  و دارای مجوز نباشند

نقش نگهدارنده ها در بروز آلرژی، آسم و سرطان
دکتر کوروش صمد پور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: امروزه استفاده از غذاهایی که به نحوی فرآوری شده و یا در صنعت استفاده می شود بسیار بیشتر شده است بنابراین باید دقت کرد که افزایش مصرف این غذاها می تواند مخاطراتی برای سلامتی ما داشته باشد.

صمد پور می افزاید: قائدتا بسیاری از افزودنیهایی که به مواد غذایی اضافه می شود دارای مجوز است به طوری که به عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا بیش از ۲ هزار ماده افزودنی است که مجوز سازمان غذا و داروی کشور مذکور را دارا هستند. در کشور ما نیز این مجوزها هست، اما واقعیت این است که افزایش مصرف این افزودنی های و استفاده بیش از حد می تواند مخاطراتی برای ما سلامت ایجاد کند. این در شرایطی است که گاهی حتی ممکن است تقلبی در مصرف این افزودنی ها صورت بگیرد  و دارای مجوز نباشند.

وی با بیان اینکه یکی از این افزودنیها انواع رنگهای خوراکی است که در صنایع غذایی استفاده می شود، می افزاید:  ثابت شده است که نیتریت‌ها و نیتراتهایی که در غذاهای فراوری شده مثل سوسیس و کالباس استفاده می شود، خطر ابتلا به سرطان ها  بخصوص سرطانهای دستگاه گوارش را افزایش می دهد.

صمد پور می گوید: از سوی دیگر مطالعات حیوانی نشان داده که شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام که حتی در برخی آدامسها و نوشابه ها استفاده می شود احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان می کند: در بسیاری از موارد برای اینکه روغنی که به غذا اضافه می شود ترش نشود مواد نگهدارنده ای استفاده می کنند که مصرف زیاد آن هم ممکن است موجب بروز آلرژی، آسم و حتی سرطان گردد. علاوه بر این می توان به سولفیدها نیز اشاره کرد که در برخی مواد غذایی استفاده می شود و موجب بروز تهدیداتی برای سلامت مصرف کنندگان می شود.

یکی از عوامل موثر بر افزایش ابتلا به بیماری ام. اس وجود افزودنیها در مواد غذایی است

کنسرو یک غذای زمان جنگ است نباید به صورت روتین مصرف شود
این متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید: یکی از موادی که سالهای اخیر بسیار روی آنها بحث است «منوسودیوم گلوتامات» هستند که درواقع باعث آلرژی، سردرد، افسردگی و حتی دردهای قفسه سینه می شود.

صمد پور ضمن توصیه به مردم به استفاده از غذاهای سالم و تازه  و دوری کردن از  غذاهای کنسروی خاطرنشان می کند: کنسرو اصولا یک غذای زمان جنگ است نه غذای زمان های عادی! اما متاسفانه الان تبدیل به غذای روتین برخی مردم شده است. درست است که استفاده محدود از این مواد غذایی ممکن است برای بدن مشکلی ایجاد نکند اما وقتی به صورت تجمعی این مواد غذایی در بدن وارد شود، در ارگانهای مختلف ذخیره می شود و سپس باعث مشکلاتی می شود چون تمام این مواد باید در کبد یا کلیه متابولیزه شود، بنابراین اثر تجمعی شان می تواند باعث بروز بیماری هایی شود.

وی همچنین تاکید می کند: امروزه در جامعه ما هم افزایش ابتلا به سرطان زیاد شده و هم خطر برخی بیماریها مثل ام. اس زیاد شده است. عوامل متعددی روی این موضوع تاثیر دارد که یکی از این عوامل می تواند بحث افزودنیها باشد. بنابراین به مردم توصیه اکید می کنم که از غذای سالم، سبزیجات، میوه جات و آنتی اکسیدانها استفاده کنند  چرا که اثر ضد سرطانی بهتری دارد.

گسترش مواد افزودنی نانویی در کشورهای پیشرفته
گفتنی است به دلیل تهدید آمیز بودن مواد افزودنی طبیعی و مصنوعی، طی سالهای اخیر مواد افزودنی نانویی کپسولی جایگزین این نوع مواد شده است که ارزش غذایی آنها نیز ارتقا یافته است و به دلیل  همین مزایا و برتریهایی که این مواد نانویی دارد به سرعت در حال گسترش در صنایع غذایی بخصوص در کشورهای پیشرفته است.

گفتنی است در حال حاضر بازار مواد افزودنی نانویی پتانسیل ارائه مواد مغذی و تقویتی را به منظور گذاشتن اثرات درمانی بر بدن و اثرات پیشگیرانه از برخی بیماریها دارا است. به همین دلیل انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ بازار این محصولات رشد چشمگیری در صنایع غذایی دنیا تجربه کند.

از سوی دیگر به گفته متخصصان امر، پیشرفت تکنولوژی تولید مواد افزودنی نانویی کپسول شده به مطالعات تحقیقی نیاز دارد تا ایمنی و سلامت این تجهیزات را تضمین کند.

کد خبر: ۳۴٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha