۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
ظرفیت ۲۰ میلیون تنی صادرات فولاد/ در عرضه شمش کمبودی نداریم
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد؛

ظرفیت ۲۰ میلیون تنی صادرات فولاد/ در عرضه شمش کمبودی نداریم

سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این که به لحاظ تولید و عرضه محصولات فولادی هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: اگر از ظرفیت های خالی این صنعت استفاده کرده و آنها را وارد مدار تولید کنیم می توانیم سالانه ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی در سال صادر کنیم.

به گزارش بازار، بعد از عدم عرضه مواد اولیه فولادی در بورس کالا و التهاب شدید قیمت ها اعضای کمیسیون صنایع می گویند وزارت صمت مقصر اصلی مشکلات زنجیره فولاد است؛ اگر شمش و ورق در بورس کالا به اندازه کافی عرضه نشود مجلس با تمام توان با خاطیان برخورد خواهد کرد. به همین دلیل به سراغ سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد رفته ایم تهران تا آخرین مشکلات صنعت فولاد را از وی جویا شویم.

وی در این خصوص می گوید: کشورمان در سال ۱۸ میلیون تن شمش فولادی تولید می کند و آماری که در خصوص ۲۵ میلیون تن یا بیشتر می دهند درست نیست.

سبحانی در خصوص کمبود شمش فولادی در بازار نیز تصریح کرد: مشکلی برای تولید و توزیع شمش فولادی در کشور وجود ندارد و کمبودی در این زمینه نداریم چون در وضعیت فعلی شمش فولادی در بورس عرضه می شود و خریداران نیز آن را خریداری می کنند.

وی اظهار نمود: یکی از الزامات اصلی توسعه صنایع فولادی این است که تولید این محصولات باید دارای صرفه اقتصادی باشد و از طرف دیگر شاهد رشد قیمت ها برای مصرف کننده نباشیم تا به آنها نیز فشاری وارد نشود به همین منظور به نظر می رسد بهترین راهکار برای این امر قیمت گذاری در بورس باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: اگر محصولات فولادی در بورس عرضه شوند معمولا شاهد آن هستیم که قیمتهای منطقی برای آنها تعیین می شود در نتیجه مصرف کنندگان نیز خیالشان از بابت قیمت راحت خواهد بود.

سبحانی با رد ادعاهای واحدهای نوردی مبنی بر عرضه نشدن فولاد در بورس و کمبود توزیع آن در بازار اذعان داشت: باید از این واحدهای نوردی پرسید اگر شمش های فولادی در بورس عرضه نشود پس باید در کجا عرضه شود، چون تولید کننده می خواهد محصول خود را بفروشد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا مهمترین مشکل واحدهای توزیع،  تامین مواد اولیه است نیز گفت: مشکل خاصی وجود ندارد و زنجیره فولاد به هم پیوسته است و واحدهای مختلف با هم تعامل می کنند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید البته بحث های قیمتی بین ما وجود دارد که با تفاهم و مذاکره حل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ ایران به همراه چین و ویتنام جزو کشورهای بودند که عملکرد مثبتی در تولید داشتند این در حالی است که کشورهای دیگر به دلیل شیوع کمرونا تولید خود را محدود کرده و کاهش داده بودند.

سبحانی تصریح کرد: خوشبختانه در زمان شیوع کرونا ایران با افزایش تولید محصولات فولادی نیز روبرو بوده و بنا داریم تا پایان سال تولیداتمان را به ۳۰ میلیون تن برسانیم تا جزو ۱۰ کشور برتر فولادی جهان باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اذعان داشت: با این میزان تولید به راحتی می توانیم نیمی از تولیداتمان را به سایر کشورهای جهان صادر کنیم چون میزان مصرف داخلی کشور ۱۵ میلیون تن است، البته اگر از ظرفیت های خالی این صنعت نیز استفاده کرده و آنها را وارد مدار تولید کنیم می توانیم سالانه ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی در سال صادر کنیم.

وی با بیان این که واردات محصولات فولادی متوقف شده و ایران به سمت صادر کنندگی حرکت کرده است، افزود:  تقریبا نیمی از تولیدات ایران به سایر کشورهای جهان صادر می شود.

گفتنی است بر اساس برآورد  انجمن جهانی فولاد  ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۸٫۵ میلیون تن محصولات نهایی فولاد مصرف کرد که در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۷٫۴ میلیون تن کاهش پیدا خواهد کرد (رشد منفی ۱۷درصد). اما پیش‌بینی می‌شود مجددا در سال ۲۰۲۱ تقاضای ایران برای محصولات نهایی فولاد احیا شود و با رشد ۱۶درصدی به ۲۰٫۲ میلیون تن افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۳۳٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha