۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
تحلیل تکنیکال و بنیادی خشرق؛ بنیاد متوسط و رسیدن به کف حمایتی
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی خشرق؛ بنیاد متوسط و رسیدن به کف حمایتی

بررسی وضعیت محیطی، وضعیت مالی  و تابلوی بورس این شرکت نشان می‌دهد که این سهم دارای بنیادی متوسط اما حمایت شده است.

پژمان مرادی؛ بازار: شرکت الکتریک خودرو شرق یکی از شرکت‌های تحت پوشش قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) و وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۷۶ به ثبت رسید. این شرکت در آبان سال ۸۲ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در بهمن ماه همان سال با پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران، وارد بورس شد.

تحلیل تکنیکال
ایجاد، تاسیس، اداره و بهره‌برداری از کارخانجات و همچنین تولید، توزیع، فروش و صادرات و واردات دسته سیم انواع خودرو و اجزا متشکله آن و انجام خدمات فنی و مهندسی، طراحی، ساخت و تولید انواع قطعات خودرو و مشاوره در نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های صنعتی و کلیه خدمات جانبی آن، انجام کلیه امور تجاری، بازرگانی از قبیل خرید، فروش، واردات و صادرات کالاها اعم از ماشین‌آلات، ابزار و لوازم یدکی، مواد اولیه و ملزومات و قطعات یدکی اتومبیل، توزیع و پخش آن‌ها و بطورکلی فعالیت‌های است که بر اساس اساسنامه این شرکت انجام می‌دهد.

عمده تولید این شرکت دسته سیم است که هم اکنون ۴ کارخانه فعال در تولید این محصول و منتاژ آن در حال فعالیت هستند.  بر اساس گفته رئیس اتحادیه لوازم یدکی بازار قطعات یدکی در ایران در آینده با کمبود مواجه می‌شود و نیاز بازار به لوازم یدکی در ایران با توجه میزان تولید خودرو و نیاز بازار افزایش پیدا می‌کند.

قیمت لوازم یدکی در ایران با توجه به اینکه مواد و اولیه ان وارداتی است به دلار وابسته است و با افزایش قیمت ارز قیمت این کالا افزایش پیدا می‌کند. بر اساس آنچه در سایت شرکت الکتریک خودرو شرق آمده در حال حاضر محصولات صادراتی این شرکت در خطوط تولید شرکت خودرو سازی پژو سیتروئن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت الکتریک خودروشرق دارای چهار کارخانه تولیدی بنام های پژوهش، پویا، ‌ پیمان و پویش می‌باشد که هر کدام جهت تولید گروه‌های خاص محصول دایر گردیده‌اند. فعالیت اصلی این شرکت تولید و مونتاژ دسته سیم برای سمند، پژو ۴۰۵، پارس، پیکان وانت، پراید، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا،  پژو ۲۰۶ و رانا است. گفته می‌شود که فقط شرکت‌های خودروساز در سال به یک میلیون دسته سیم نیاز دارد، آمار دقیقی در رابطه با نیاز بازار ایران به دسته سیم وجود ندارد اما آنچه برآورد می‌شود نیاز به این محصول در کشور بیش از ۱ میلیون عدد است.

با توجه به تولیدات روز افزون خودرو و ساخت خودروهای جدید نیاز به دسته سیم برای این خودروهای توسط این شرکت طراحی و تولید می‌شود. بر اساس آنچه در گزارش سالانه شرکت مطرح شده این شرکت هم کنون پروژه‌های مختلفی مانند  پروژه BCM طراحی جدید خودرو پژو ۲۰۶ و رانا / ۲۰۷، BCM خودرو دنا / دنا پلاس، پروژه SINGLE BCM  خودروی ۴۰۵، پارس و ۲۰۶، FCM – طرحی جدید خودروی ۲۰۶ و ۲۰۷، پروژه پشت آمپر ICN پژو ۲۰۷ و غیره در دست دارد، در نتیجه بازار محصولات این شرکت با توجه به اینکه یکی از شرکت‌های صادرکننده این محصولات در ایران است قابل قبول می‌باشد.

  بررسی ترازنامه

سود عملیاتی این شرکت در سال مالی منتهی به ۹۸ برابر با ۱۷۷.۰۹۵ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷، حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. مبلغ فروش محصولات این شرکت در سال گذشته ۴.۹۹۷.۵۲۵ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال ۹۷، بیش از ۱.۹۰۰.۰۰۰ میلیون ریال اضافه شده است.

نسبت جاری این شرکت در سال مالی منتهی به ۹۸ برابر با ۱۳۱ درصد بوده که حدود یک درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است و این رقم از جهت بررسی تعهدات شرکت رقم قابل قبول و عالی است. یعنی اینکه شرکت در بازپرداخت تعهدات کوتاه مدت خود موفق است.

نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، در سال ۹۸ برابر با ۴۱۵ درصد است که این مقدار در سال ۹۷، ۵۳۱ درصد عنوان شده است که این نشان می‌دهد این شرکت در سال ۹۸ برای تامین مالی داری‌هایش کمتر از حقوق صاحبان سهام و بدهی استفاده کرده است.

همچنین نسبت بازدهی شرکت ۰.۰۱۸ درصد در سال ۹۸ بوده که این رقم در سال ۹۷، ۰.۰۱ درصد بوده است که این نسبت  نشان دهنده سود خالص ایجاد شده از هر یک ریال فروش می‌باشد که هر چقدر میزان ان بالاتر باشد نشان دهنده بهبود عملیات آن است. علاوه بر آن درآمد هر سهم بر مبنای سهام ۱۰۰۰ ریال در سال ۹۷، ۱۲ ریال و در سال ۹۸ برابر با ۱۴ ریال بوده است.

در این گزارش ما برای بررسی بنیادی این شرکت از نسبت‌ها استفاده کردیم که می‌تواند ما را در بررسی بنیادی دقیق‌تر شرکت کمک کند.

وضعیت تابلوی بورس
نماد خشرق با میانگین حجم ماه ۶ میلیون واحد، ارزش بازار ۲ هزار میلیارد تومان، سهم شناور ۴۴ درصد و نسبت قیمت به درآمد ۲۲۵۰ در تابلوی بورس ثبت شده است. ارزش سهام این شرکت بر اساس آخرین روز معاملاتی آن ۳۳.۷۵۰ ریال قیمت گذاری شده است. میزان بازدهی و نقدشوندگی این نماد در یک دوره سه ماه ۱۳۷.۹۵ درصد است. ضریب همبستگی به شاخص کل این نماد ۸۲.۴۳ درصد، ضریب همبستگی آن به دلار ۵۶.۹۴ درصد و ضریب نقدشوندگی ۹۷.۵ درصد می‌باشد.  رتبه نماد در سودآوری ماهانه در گروه خود ۳۵ و از نظر ارزش بازار در رتبه ۲۱ گروه خود قرار دارد. این نماد در طول ۱۰ روز گذشته روند نزولی داشته و ارزش سهام آن ۴۳.۱۴۰ ریال در ۳۱ تیرماه به ۳۳.۷۵۰ در ۱۳ مرداد ماه رسیده است.  

تحلیل تکنیکال

خشرق در حال نزدیک شدن به محدوده حمایتی قوی خود در سنکوی a  بوده و احتمال می رود در نقطه ۲۸۱۵ تومان به بالا پرتاب شود، مقاومت اصلی این نماد در ۴۵۰۰ تومان است، این نماد در صورت صعود اهداف بسیار خوبی دارد و اهداف ۵۲۰۰ و ۶۵۰۰ تومانی برای این نماد دور از دسترس نیست.

کد خبر: ۳۳٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha