۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
مجلس در طرح کوپن الکترونیک منتظر اجازه دولت نیست
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

مجلس در طرح کوپن الکترونیک منتظر اجازه دولت نیست

ندیمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس برای طرح کوپن نیازمند اجازه دولت نیست، تصریح کرد: ما در راستای کمک به مردم باید بخواهیم که نیاز معیشتی خود را اعلام کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کوپن انگیزه ای درپی دارد که توزیع عادلانه از سوء استفاده را رقم می زند اما باید عملکرد کوپن در گذشته و برخی سوء استفاده ها نظیر فروش آن توسط مردم و ایجاد دلالی را مد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه اهدافی نظیر تغذیه خانوار که در گذشته جزء اهداف کوپن بود، محقق نشد، ادامه داد: امروز توزیع عادلانه در نظر است اما این روش استاندارد نیست. همچنین دو شیوه مد نظر قانون گذار است که یکی نقدی و دیگری روش کالایی است.

ندیمی پرداخت نقدی به مردم را موجب بروز نگرانی بابت پمپاژ منابع و نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی دانست و افزود: همچنین در مورد ارائه کالایی، عده ای تردیدهایی را در خصوص کیفیت و ضرورت مطرح می کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید گرفتار تجربه ای شویم که از نظر اهل فن، موفق نبوده. این هدف همواره قابل دفاع است ولی عین روش قبلی را انجام دادن، محل تامل است مگر اینکه فرصت انتخاب را به خود افراد جامعه بدهیم. پس اینکه چه کالایی ارائه شود، باید مورد انتخاب مردم باشد.

ندیمی خاطرنشان کرد: عده ای به نقدینگی نیاز بیشتری دارند پس باید بگونه ای مدیریت صورت گیرد که این پول بدست مردم برسد و از طرفی در محل فروشگاه ها سوء استفاده صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه کوپن فقط مختص مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیستند، گفت: قدم اول حاکم شدن عدالت است. از طرفی باید در نظر داشت کوپن در این مملکت به جز درآمد زایی برای یکسری دلال ها، منفعتی برای مردم دارد.

ندیمی با ذکر مثالی از بی صلاحیت بودن برخی سرپرستان خانوار از منظر اقتصادی برای دریافت یارانه معیشتی، گفت: ما حتما باید به مردم کمک کنیم و فاصله موجود و هزینه را مدیریت نماییم.

وی با بیان اینکه اختیار نباید از مددجو و کمک گیرنده، سلب شود، افزود: بگونه ای باید مدیریت کنیم که هدف محقق شود. از این رو بنده با اصل کمک موافق هستم ولی روش کوپن، خاصه بصورت غیر الکترونیک را به صلاح نمی دانم.

ندیمی با بیان اینکه شناسایی اقشار نیازمند مشکل نیست و مسئله سرک کشیدن در حساب های مردم هم مقوله ای حل شده است، افزود: ما باید میان دهک و دسترسی تفاوت قائل شویم و از طرفی برای ارائه حتما باید از تولید داخل استفاده کنیم که ارزبری مدیریت شده و نگاه هم به داخل باشد.

وی افزود: ما در راستای کمک به مردم باید بخواهیم که موضوع نیاز خود را اعلام کنند. مانند پرسشنامه ای که در طرح هدفمندی یارانه ها مطرح شد. لذا انواع بسته ها را بر اساس نیاز افراد تعریف کنیم. شاید یک خانواده نیاز داشته باشد خرج تحصیل فرزند خود را تامین کند و دیگری نیازمند تامین خوراک باشد.

ندیمی با بیان اینکه مجلس نیاز ندارد که از رئیس جمهور دستور بگیرد، تصریح کرد: در عین حال مجلس باید این سوال را پاسخ دهد که منابع را از کجا تامین کرده است!

کد خبر: ۳۳٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha