۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
قطعات خودرو از قافله گرانی عقب نماندند/ نرخ ارز و کرونا، بهترین بهانه این روزها
بازار گزارش می دهد

قطعات خودرو از قافله گرانی عقب نماندند/ نرخ ارز و کرونا، بهترین بهانه این روزها

کاظمی سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: دو دلیل اصلی و مهم افزایش قیمت قطعات خودرو نوسانات ارز و کرونا بوده است به طوری که اگر با دیپلماسی و با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی بتوانیم قطعات مورد نیاز را وارد و از طرفی نرخ ارز نیز کاهش دهیم، می توانیم در چند ماه آینده مشکل کمبود قطعات و گرانی را حل کنیم.

بازار؛ گروه حمل و نقل: این روزها اکثر کالاهای اساسی و محصولات پر مصرف در سبد مصرف خانوار با افزایش سرسام آوری روبرو شده است به طوری که مردم دیگر گوششان به این افزایش قیمت ها عادت کرده و با وجود ناراحتی از این امر چاره ای به جز خرید این محصولات ندارند.
تب گرانی پس از لاستیک، سایر لوازم یدکی خودرو را تحت تاثیر قرار داده و مشاهدات حاکی از آن است که برخی از این اقلام و لوازم از افزایش زیادی برخوردار بوده اند و مصرف کنندگان نیز از وضعیت پیش آمده به شدت گلایه مندند.

پس از این که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع لاستیک خودرو را به شرکت ها و واحدهای تولیدی اعلام کرد، بلافاصله ستاد تنظیم بازار نیز با این ابلاغیه موافقت کرد و شرکتها نیز قیمت خود را به تبع این تصمیم افزایش دادند.

اما وضعیت بازار محصولات، اقلام و قطعات خودرو کمی متفاوت است به طوری که گرانی شدیدی بر این اقلام سایه انداخته و جالب آن است که علاوه بر مردم عادی و خریداران این محصولات، فروشندگان و تعمیرکاران نیز به شدت از این امر گلایه مند بوده و تقصیر گرانی را بر دوش دیگری می اندازند.

تعمیرکنندگان اجناس بی کیفیت جا می زنند
کاظم سیروس نژاد، یکی از شهروندان تهرانی در این خصوص می گوید: با توجه به نوسانات قیمت خودرو همه ابزار فروش ها  و فروشگاه ها، قطعات یدکی خودرو را تا ۴ برابر قیمت افزایش دادند که علت آن را هم گران شدن خودروها عنوان می کنند.

وی افزود: این قطعات خودرو که بخشی از آن وارداتی و بخشی از تولید داخل هست که با قیمت قبلی از تولیدکنندگان خریداری شده ولی معلوم نیست چرا آنها می خواهند مردم در این شرایط سخت اقتصادی هزینه های هنگفتی را داشته باشند حتی قیمت خودرو هم زمانی که اندکی کاهش یافت باز این قطعات همچنان گران عرضه شد.

سیروس نژاد در ادامه یادآور شد: باور کنید یک تسمه تایم به قیمت بالا خریداری کردم که ۷ روز هم دوام نیاورد و امروز مجبور شدم دوباره همین کالا را خریداری کنم چون متاسفانه قطعات نیز یا تقلبی شده اند و یا بی کیفیت هستند.

 این شهروند تهرانی در پایان با گله از واحدهای تعمیراتی نیز اذعان داشت: زمانی که برای چک کردن خودروی خود و یا رفع نقص و مشکل آن به تعمیرکنندگان مراجعه می کنیم آنها عیب بر روی تمامی قطعات خودرو می گذارند تا اجناس بی کیفیت خود را به ما تحمیل کنند و هزینه های زیادی از ما دریافت کنند.

دلالان قیمت ها را افزایش داده اند
پرویز پورسعیدی، یکی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو نیز در این خصوص می گوید: به مشتریان حق می دهم چون قیمت قطعات خودرو در برخی موارد تا ۱۰ برابر افزایش یافته است و وقتی به برخی از مراجعان قیمت ها را اعلام می کنیم، متوجه می شویم که یا به بهانه های مختلف از خرید امتناع می کند و یا به سختی و با اکراه بهای آن را به دلیل وضع مالی نه چندان مطلوب می پردازد.

وی افزود: سود این افزایش قیمت قطعات لوازم یدکی بدون شک به جیب ما فروشندگان نمی رود و ما شاهد گله مندی شدید مردن هستیم به طوری که بازار تعمیر خودرو و فروش قطعات خودرو تحت تاثیر این گرانی قرار گرفته شده است.

این فروشنده لوازم یدکی تصریح کرد: متاسفانه وجود واسطه های گوناگون در فروش و عرضه قطعات پر مصرف خودروهای مختلف از جمله فیلترها و دیسک صفحه کلاچ، روغن موتور و لنت ترمز باعث بعضا نایابی برخی قطعات و افزایش سرسام اور قیمت آنها شده است.

وی می‌گوید: در سال جاری قیمت لوازم یدکی داخلی و خارجی ماشین چهار برابر افزایش پیدا کرده ولی کیفیت محصولات تغییری نکرده است  و بعضا روز به روز نیز بدتر شده است.

پورسعیدی در ادامه یادآور شد: قطعه سازان داخلی توانایی تامین تمام نیازهای کشور را ندارد و در بحث واردات ینز مشکلاتی پیش آمده است به همین دلیل هم بعضی قطعات نایاب شده و هم قیمت ها افزایش یافته است.

وی در پایان گفت: نظارت و رسیدگی مستمری در بازار قطعات خودرو وجود ندارد و هرکس بنا به سلیقه خود قطعات وارداتی را قیمت‌گذاری می‌کند و به فروش می‌رساند و چون در بازار کمبود هست مشتریان مجبورند به قیمت ها تن بدهند.

کیفیت قطعات مورد استفاده به شدت پایین است
یعقوب صالحی، یکی از تعمیرکاران تهرانی نیز در این خصوص می گوید: در ۶ ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا تعداد مشتریمان به شدت کاهش یافته است و بعضا مشتریان که مراجعه می کنند نیز از وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند و حتی گرانی را نیز به گردن ما می اندازند.

وی افزود: مردم توانایی خرید و یا بهای سرویس کردن خودروهای خود را ندارد و همین امر سبب مشکلات عدیده ای برای ما شده و با ضرر زیادی روبرو بوده ایم.

کرونا و نرخ ارز سبب گرانی قطعات خودرو شده است
سید مهدی کاظمی، سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو در گفتگو با بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه در بهمن سال ۹۸، دچار ویروس کرونا شدیم به همین دلیل تقریبا از واردات محصولات و لوازم یدکی خودرو محروم شدیم.

وی افزود: به طوری که هم جلو ثبت سفارش واردات گرفته شد و هم قطعاتی که قبل از کرونا سفارش داده بودیم پشت بنادر کشورهای مختلف متوقف شد و مسئولین این کشورها اجاره نمی دادند به خاطر ویروس قطعات یدکی به سمت ایران حمل شود.

سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو تصریح کرد: اسفند ماه سال گذشته برایمان قابل تشخیص بود که در اردیبهشت، خرداد و تیر ماه گرفتار کمبود شدید قطعات و لوازم یدکی می شویم به همین دلیل همان موقع به سرعت هشدار دادیم و اعلام کردیم که اگر دولت به داد ما نرسد و در بحث ثبت سفارش، واردات و حمل و نقل کمک نکند در آینده نزدیک در سال ۹۹ با مشکل کمبود قطعات رو به رو می شویم و همین گونه هم شد.

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در این سالهای تحریم، تمامی اعضا صنف لوازم یدکی با چنگ و دندان کمبود قطعات را تامین کردند و اجازه ندادند کشورمان در این زمینه لنگ بماند و مصرف کنندگان با کمبود مواجه شوند.

وی اذعان داشت:  بیشتر قطعات وارداتی از طریق دبی، امارات و کشورهای همجوار وارد می شود و زمانی که دولت امارات به خاطر کرونا اجازه حمل نمی دهد، این مصیبت و کمبود شدید قطعات خودرو در کشور بوجود می آید  و دودش هم در چشم ما، کاسبان و در نهایت مردم می رود.

این مقام صنفی افزود: همین امر باعث شد در صنعت لوازم یدکی گرانی به وجود آید، یکی از عوامل اصلی که باعث تورم، گرانی و کمبود می شود در واقع همین نبود جنس و کالاست به همین منظور دولت باید بر بازارها نظارت کند.

سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو بیان داشت: در سالیان اخیر خیلی با دولت کاری نداشته ایم، دولت فقط در گمرکات با ما کار دارد که  آن هم بخاطر پرداخت مالیات آنچنانی قطعات است و دیگر بر خود لازم نمی داند این قطعات از چه کشورهای و به چه صورتی این قطعات وارد می شود چون خیالش از بابت صنف ما همیشه راحت بوده است.

وی با بیان این که نزدیک به ۲۳ میلیون خودرو در سراسر کشور تردد می کند، اظهار کرد: بالاخره  اتحادیه لوازم یدکی خودرو  قطعات این خودروها را تامین می کنند ولی مسئله اصلی که گرانی به وجود آمده، وجود نامبارک ارز است، اگر این ارز گران نمی شد قطعاتی که وارد می کردیم به مراتب ارزانتر به دست مردم می رسید.

کاظمی تصریح کرد: اگر دوباره قیمت ارز رشد پیدا نکند و ثابت بماند و دولت نیز در زمینه واردات به ما کمک کند و حتی وزارت صمت و گمرکات واردات قطعات خودرو را تسهیل کنند می توانیم شاهد کاهش شدید قیمت این قطعات در بازارهای داخلی باشیم.

این فعال صنفی گفت: دولت اگر بتوانند مواد اولیه را به موقع در اختیار تولید کنندگان قرار داده د و ارز در اختیارشان بگذارند تولیدات داخل حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد نیز می تواند جوابگو نیازها داخلی باشد، چون این دردی که امروز ما می کشیم تولید کنندگان هم می کشند؛ به طوری که وقتی تولید نکنند بازار دچار کمبود و گرانی می شود.

سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو  در پایان اذعان داشت: دو دلیل، عامل اصلی و مهم افزایش قیمت قطعات خودرو نوسانات ارز و کرونا بوده است به طوری که این امر سبب شده مرزهای ورودی به ایران بسته شده و مقداری به مشکل برخورده ایم که اگر دولت با دیپلماسی با کشورهای همسایه کمک کنند و روابط به گونه ای درست شود که با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی  بتوانیم قطعات مورد نیاز را وارد و از طرفی نرخ  ارز نیز کاهش یابد می توانیم در چند ماه آینده مشکل کمبود قطعات و گرانی را حل کنیم.

کد خبر: ۳۳٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha