۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
رصد چالش دانش بنیان‌های استان مرکزی؛ فروش محصول و تامین سرمایه مشکلات اصلی است
بازار گزارش می‌دهد؛

رصد چالش دانش بنیان‌های استان مرکزی؛ فروش محصول و تامین سرمایه مشکلات اصلی است

اراک- شرکت‌های دانش بنیان به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شاه کلید مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمن هستند، که می‌باید چالش‌های پیش‌رو آن‌ها با دقت رصد و برای نیل به جهش تولید و بالندگی اقتصادی رفع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند، که با ترکیب علم، فناوری و صنعت به تولید محصول و خدمات می‌پردازند و سعی دارند، با ایجاد شرایط مناسب، اقتصاد کلان، دانش‌بنیان شرایط جهش تولید را فراهم کرده و از خام فروشی و اقتصاد نفتی به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان و بالنده حرکت کنند.

نقش این شرکت‌ها در جهش تولید، به‌عنوان شعار سال در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تأکید قرارگرفته است، حال به نظر می‌رسد، که بایستی راه را برای حرکت این شرکت‌هایی که اکثراً توسط نخبگان دانشگاهی مدیریت می‌شوند، فراهم کرد.

شرکت‌های فعال در پارک علم و فناوری استان مرکزی در حال حاضر ۱۵۱ مورد است، که از این تعداد ۳۸ شرکت در خود پارک و ۱۱۳ شرکت در مرکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری پذیرفته‌شده‌اند، که از این تعداد ۲۱ شرکت دانش‌بنیان هستند.

فروش محصولات چالش اصلی شرکت های دانش محور و دانش بنیان
یکی از متقاضیان حضور در پارک علم فناوری استان مرکزی در خصوص مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: ابتدا باید وارد مراکز رشد و پس از طی یک دوره وارد پارک شویم.

وی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: فروش محصولات دانش‌بنیان‌ها و تأمین نقدینگی و سرمایه اولیه از اصلی‌ترین معضلات پیش روی شرکت‌ها است، درست است، که همه شرکت‌های دانش‌محور و دانش‌بنیان از نخبگان دانشگاهی تشکیل‌شده‌اند، اما در زمینه‌های فروش و بازاریابی محصولات ضعف‌های عدیده داریم.

حمایت های مالی از شرکت های دانش بنیان
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی در خصوص فعالیت این پارک به خبرنگار بازار گفت: پارک علم و فناوری استان مرکزی از سوی وزارت علوم جهت دستاوردهای فناور در حوزه پیگیری و مقابله با کرونا به‌عنوان یکی از شش پارک برگزیده کشور برای ارائه دستاوردها معرفی‌شده است.

محمد رفیعی این موفقیت را حاصل تلاش جمعی تمام فعالان درزمینهٔ علم و فناوری دانست و افزود: جوانان خلاق و باانگیزه و مستعد استان مرکزی با تلاش و همت و کوشش توانستند، چنین افتخاری را برای پارک علم و فناوری و مردم استان به ارمغان بیاورند.

وی افزود: مراحل ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز فعالیت و همچنین دریافت تسهیلات و حمایت‌ها از آن‌ها با شرکت‌های عادی متفاوت است و در پارک علو فناوری از این شرکت‌ها برای رسیدن به اهداف خود حمایت می‌شود.

فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: هر شرکت که ایده‌های خلاقانه و قابل تجاری‌سازی داشته باشد، می‌تواند درخواست داده و پس از پذیرفته شدن از خدمات و حمایت‌های تسهیل گرانه پارک بهره گیرد.

وی در خصوص حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک نیز افزود: این حمایت‌ها بدون بروکراسی اداری و البته به‌طور تعریف‌شده و مرحله‌به‌مرحله به شرکت‌ها پرداخت می‌شود، تا همه پروسه فعالیت آن‌ها کامل شود و هم نظارت از سوی پارک انجام گیرد.

رفیعی همچنین تلاش پارک علم و فناوری استان مرکزی برای فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد اشاره قرارداد و افزود: در این راستا با شرکت‌های فعال در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارتباط داریم و سعی داریم، با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به فروش محصولات آن‌ها کنیم.

نبود سرمایه گذاری خصوصی حلقه مفقوده کسب وکارهای نوپا دانش بنیان
مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند و شرکت‌های فناور مستقر در این پارک‌ها با مجوز پارک فعالیت می‌کنند.

مجید شمسی افزود: اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان مرکزی و نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان بر اساس ماده دو مصوبه ۱۲۰۹۹۷ تاریخ ۲۴ آبان ۹۴ هیئت وزیران نسبت به تسریع در صدور مجوزهای لازم اقدام کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی پارک‌های علم و فناوری و قوانین حاکم بر پارک‌ها گفت: از تمام دستگاه‌ها خواسته شد، شیوه‌نامه‌های اجرایی و تفسیر بخشنامه‌های سازمانی مرتبط با واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را تا پایان وقت اداری ۱۵ مرداد به پارک ارسال کنند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، حلقه مفقوده کسب‌وکارهای نوین و شرکت‌های نوپا دانش‌بنیان را نبود سرمایه‌گذار خصوصی دانست و افزود: حمایت‌های خوبی از طریق پارک‌های فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و در ابتدای کار برای این شرکت‌ها تسهیلاتی با سود پایین و دوره تنفس بالا در نظر می‌گیرند و اگر سرمایه بیشتری نیاز باشد، تا حد امکان فراهم می‌شود.

مشکل عمده شرکت های دانش بنیان تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات است
مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی در پاسخ به این سؤال که اگر شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌های بیشتری نیاز داشته باشند، سازوکار لازم چیست؟ گفت: برای سرمایه مازاد باید متقاضیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند و برای این مبالغ نیز وثیقه طلب می‌شود، که مشکل عمده شرکت‌ها تأمین وثیقه است، اما همان‌طور که گفتم، اگر شرکتی دارای سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشد این مشکل رفع خواهد شد.

شمسی در خصوص شرکت‌هایی که محصولاتی را تولید می‌کنند و توقع بر این است که چون محصول داخلی بوده و می‌خواهیم جهش تولید و رونق تولید اتفاق بیافتد از این محصولات خرید شود باید اعلام کنیم این خریدهای این‌گونه رانت و فساد به همراه خواهد داشت چراکه خرید توصیه‌ای محصولی فساد می‌آورد و در این موارد شرکت و محصول باید راهکار بیاندیشد و اگر نمی‌تواند محصول تولیدشده را به فروش برساند حتماً یا در بازاریابی و ارائه محصول یا کیفیت و یا قیمت قابل رقابت و عرضه نیست و اگر این رویه مرسوم شود که محصول به‌صرف داخلی بودن خریداری شود این مورد قبول نیست و جایی برای پیشرفت و رقابتی بودن نخواهد داشت

وی در خصوص انتقاد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص این‌که علی‌رغم وجود محصول دانش‌بنیان داخلی از محصولات خارجی استفاده می‌شود، گفت: چرا باید مصرف‌کننده‌ای که در حال استفاده از یک محصول با کیفیت است از محصولی استفاده کند که خواسته‌هایش را برآورده نمی‌کند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: نباید توقع داشته باشیم که هزینه تست یک محصول و به‌روز رسانی آن را مصرف‌کننده بپردازد، لذا شرکت‌ها باید به‌قدری دارای قدرت نوآوری باشند که بتوانند در بازارهای رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و نیز پویایی اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست، لذا می بایست با حمایت از این شرکت ها در برهه کنونی که تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی از یک سو و تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد از سویی دیگر عرصه را تنگ کرده است، زمینه حضوری مقتدرتر در بازارهای مالی و اقتصاد دانش بنیان را فراهم کرد، چرا که شرکت های دانش بنیان از جوان های نخبه، مبتکر و موفق در زمینه های علمی تشکیل شده و ظرفیت کمک به کشور و جلوگیری از فرار مغزها را دارد.

کد خبر: ۳۳٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha