۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
آمریکا بازنده  بازار به هم ریخته LNG
تاثیر نوسانات بازار ال ان جی آسیا بر اقتصاد پروژه های گاز امریکایی

آمریکا بازنده بازار به هم ریخته LNG

براساس گزارش مؤسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی، بازگشت صنعت LNG ایالات متحده به رهبری چین،  با مقاومت در برابر قیمت های گزاف از سوی خریداران چینی روبرو خواهد شد و حتی افزایش اندک در هزینه های حمل و نقل می تواند واردات امریکا را کاملاً غیر اقتصادی سازد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: طی سالهای اخیر موج گسترده ای از سرمایه گذاری در پایانه های صادراتی گاز LNG در سراسر جهان ریخته شده که تقریبا تمامی پروژه ها، چین را در مرکز برنامه های تجاری خود قرار داده اند.

 در حالی که چین مدتی بزرگترین منبع رشد تقاضای LNG بوده و احتمالا به عنوان خریدار اصلی باقی خواهد ماند،  اما تقاضای چینی ممکن است به اندازه کافی برای همه پروژه های LNG زیاد نباشد.

بر اساس یک گزارش جدید اویل پرایس، بیش از چند پروژه LNG با خطرات سرمایه گذاری روبرو هستند، زیرا چین نظر خود را در رابطه قیمت های بسیاری از پایانه های صادراتی تغییر داده است.   

بازار LNG در سال جاری به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا و اختلالی که بر تمامی بازارها وارد کرد، به زوالی سخت پا گذاشت. اما در حقیقت، بازار جهانی گاز طبیعی در آغاز سال ۲۰۲۰ حتی پیش از آنکه کرونا منجر به ایجاد این اختلالات شود،  در حال رکود بود زیرا دمای هوای ملایم‌تر در زمستان سال گذشته باعث تقاضای کمتر گازی شد که برای تولید برق در نیروگاه‌ها، گرمایش و خوراک برای مواد شیمیایی و کودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارشها حاکی از آن است که افزایش قابل توجه ظرفیت صادرات در سال ۲۰۱۹ از رشد تقاضا پیشی گرفت و قیمت ها را پایین آورد.

بازار جهانی گاز طبیعی در آغاز سال ۲۰۲۰ حتی پیش از آنکه کرونا منجر به ایجاد این اختلالات شود،  در حال رکود بود زیرا دمای هوای ملایم‌تر در زمستان سال گذشته باعث تقاضای کمتر گازی شد که برای تولید برق در نیروگاه‌ها، گرمایش و خوراک برای مواد شیمیایی و کودها مورد استفاده قرار می‌گیرد 

با وجود این پس زمینه ضعیف، افت تقاضای ناشی از این همه گیری، بازار را به زانو درآورد و منجر به کاهش قیمت LNG در آسیا (JKM) تا زیر سه دلار در هر میلیون BTU و حتی پایین تر از دو دلار در هر میلیون BTU سقوط کند.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، بدترین عملکرد ال ان جی در طول این همه گیری ها بوده که حتی نفت و زغال سنگ خام را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

صادرات LNG آمریکا در ژوئیه بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت 

مشکل اشباع بازار ال ان جی بیشتر در میان صادرکنندگان امریکایی احساس می شود، در حالی که آمریکا در سال گذشته پس از قطر و استرالیا، سومین صادرکننده بزرگ LNG جهان بر مبنای سالانه در نظر گرفته بود.

سه سال پیش، در مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی شد که وضعیت اشباع جهانی عرضه گاز مایع طبیعی تا سه سال آینده تداوم خواهد داشت و در همان سال کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که به دلیل ظرفیت مازاد عرضه جهانی ال ان جی، تا سه سال آینده این بازار اشباع و تغییری قابل توجهی در بهای آن متصور نخواهد شد.

حقیقت این است که این اشباع گاز در آسیا منجر به پر شدن انبارها در اروپا گردید و ذخایر بالا به خصوص در اروپا باعث شد تا قیمتهای گاز طبیعی در بازارهای آسیا و اروپا در ماه‌های اخیر به رکورد پایینی سقوط کند و صادرات LNG آمریکا و حمل آن غیراقتصادی گردد.

در همین راستا، آژانس اطلاعات انرژی آمریکا چندی پیش اعلام کرد که صادرات LNG آمریکا از ۸.۱ میلیارد فوت مکعب در روز در ماه ژانویه به  ۳.۲ میلیارد فوت مکعب در روز در ماه ژوئیه کاهش پیدا کرده و در واقع تقاضای کمتر در این دوران، موجب سقوط بیش از ۵۰ درصدی صادرات LNG این کشور در ماه ژوئیه شده و بر اساس گزارش آی اچ اس مارکیت، مجموع ظرفیت استفاده LNG آمریکا به ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بنابراین به علت کاهش تقاضا و رشد ذخایر در سال جاری، تقاضا برای LNG آمریکا به دلیل غیراقتصادی شدن حمل آن برای بازارهای اروپا و آسیا کمتر شده است به طوری که خریداران، محموله‌های LNG آمریکا را ده ها بار در ماههای ژوئن و ژوئیه لغو کرده اند.

 به علت کاهش تقاضا و رشد ذخایر در سال جاری، تقاضا برای LNG آمریکا به دلیل غیراقتصادی شدن حمل آن به بازارهای اروپا و آسیا کمتر شده است به طوری که خریداران، محموله‌های LNG آمریکا را ده ها بار در ماههای ژوئن و ژوئیه لغو کرده اند

بسیاری از خریداران از جمله مشتریان مؤسسه چنیر انرژی که بزرگترین شرکت تولید کننده LNG در آمریکا به شمار می‌رود، از این شرکت خواسته‌ بودند تا سفارش ۳۰ محموله گازی برای تحویل در ماه جولای را لغو کنند.

با این حال، قیمت قراردادهای تک محموله‌ای ال‌ان‌جی آسیا رو به بهبودی می باشد و تعداد محموله های کمتری از ایالات متحده نیز برای ماه سپتامبر لغو شده است، شاید این مسئله نشانه ای باشد که بدترین وضعیت به پایان رسیده، اما امید به رشد مجدد در بازارهای جهانی LNG واهی می باشد زیرا چین ممکن است تقاضای برای تمام گازی که توسعه دهندگان LNG انتظار دارند، در طی زمانی طولانی مدت نتواند تامین کند.

براساس گزارش جدید مؤسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA)، بازگشت صنعت LNG ایالات متحده به رهبری چین،  با مقاومت در برابر قیمت های گزاف از سوی خریداران چینی روبرو خواهد شد، زیرا بر اساس این گزارش، اختلالی جدی وارد بازار ال ان جی چین که دومین وارد کننده بزرگ گاز طبیعی مایع در دنیاست،  شد و این احتمال بوجود آمد که واردکنندگان چینی مبلغ LNG وارداتی را از دست می دهند.

به عنوان مثال، شرکت نفتی پترو چاینا، در طول سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هر ساله مبلغ حاصل از واردات LNG را از دست می داد. تحلیل IEEFA این است که موضوع به خاطر نگرانیهای حاصل از جنگ تجاری نیست، بلکه در عوض فقط بر روی بازار داخلی چین متمرکز می شود.

چین اتصالات گاز را از طریق خط لوله از آسیای میانه، زغال سنگ کافی و ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر گسترش می دهد، همچنین دارای محدودیت های زیرساختی است که مانع از ورود LNG وارداتی به تمام قسمت های بازار داخلی می شود.

چین دارای محدودیت های زیرساختی است که مانع از ورود LNG وارداتی به تمام قسمت های بازار داخلی و رونق صنعت ال ان جی امریکا می شود 

قیمت ال ان جی امریکا از ۳ تا بیش از ۷ دلار در هر میلیون BTU  برای سال ۲۰۲۱!

بر اساس گزارش جداگانه ای از انستیتوی مطالعات انرژی آکسفورد (OIES)، هرگونه توسعه در واردات LNG باید براساس قیمت وارداتی و زیر ۷ دلار در هر میلیون BTU انجام شود و هر اقدامی بالاتر از این آستانه ممکن است از نظر مالی برای شرکت های چینی مفید نباشد. اما در اینجا یک مشکل نیز وجود دارد و آن این است که قیمت ۷ دلار احتمالاً برای صادرکنندگان LNG ایالات متحده خیلی کم است.

 هزینه ورود ال ان اجی از امریکا به آسیا در حدود ۲ دلار برای هر میلیون بی تی یو برای گاز هنری هاب امریکا، به علاوه ۳ دلار درهر میلیون BTU برای مایع شدن و یک دلار در هر میلیون Btu برای حمل و نقل در نظر گرفته می شود و این امر بدان معناست که تقریباً ۶ دلار در هر میلیون BTU حداقل برای ارسال گاز به آسیا نیاز است.

 هزینه ورود ال ان اجی از امریکا به آسیا در حدود ۲ دلار در هر میلیون BTU برای گاز هنری هاب امریکا، به علاوه ۳ دلار درهر میلیون BTU برای مایع شدن و یک دلار در هر میلیون Btu برای حمل و نقل در نظر گرفته می شود و این امر بدان معناست که تقریباً ۶ دلار در هر میلیون BTU  حداقل برای ارسال گاز به آسیا نیاز است

گلدمن ساکس بارها پیش بینی کرده  که قیمت گاز طبیعی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ از سه دلار در هر میلیون BTU فراتر خواهد رفت و مهمتر از آن، هرگونه افزایش در هزینه های حمل و نقل،  بر معادله تأثیر منفی بیشتری خواهد گذاشت بدین معنی که در صورت سودآوری تجارت ممکن است در طولانی مدت گاز آمریکا بیش از هفت دلار در هر میلیون BTU هزینه به بار آورد.

با توجه به هزینه های اولیه مواد خام و حمل و نقل ایالات متحده، LNG ایالات متحده به سختی وارد بازارهای گاز چین می شود و حتی افزایش اندک در هزینه های گاز طبیعی یا حمل و نقل می تواند واردات LNG ایالات متحده را کاملاً غیر اقتصادی سازد.

بسیاری از سناریوها برای صادرکنندگان گاز آمریکایی با توجه به افزایش غیرقابل توصیف و غیرقابل توقف تقاضای گاز چین بر این مبنا که اگر ما آن را ایجاد کنیم، آنها خواهند آمد، ساخته می شوند.

کد خبر: ۳۳٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha