۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
عرضه‌ «وکیوم‌باتوم» در بورس کالا، قیمت قیر را افزایش می‌دهد
عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران:

عرضه‌ «وکیوم‌باتوم» در بورس کالا، قیمت قیر را افزایش می‌دهد

ورزشکار، عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران اظهار داشت: با توجه به نحوه‌ی مدیریت عرضه‌ی وکیوم‌باتوم در بورس کالای ایران و همچنین جذابیت‌هایی که صادرات قیر – با توجه به شرایط نرخ ارز – دارد، حجمِ این ماده‌ی اولیه کاهش یافته و در نتیجه قیمت تمام‌شده‌ی قیر بیشتر شده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محسن ورزشکار عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران با اشاره به تحریم‌ها، گفت: ما در فروش نفت خام و بازپس‌گیری پولِ حاصل از فروش نفت با محدودیت‌ها و خطرات متعددی مواجه هستیم.

وی با اشاره به بودجه‌های عمرانی کشور، توضیح داد: این بودجه‌ها هرساله در قوانین بودجه سنواتی لحاظ می‌شوند و محل تامین منابع لازم برای این بودجه، از منابع حاصل از فروش نفت خام و منابع بودجه‌ای تامین می‌شود.

ورزشکار ادامه داد: اگر کشور در شرایط عادی و غیر تحریمی باشد که برای تامین منابع لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی مشکلی نداشته باشد و بتواند این منابع را به طور مستقیم در اختیار پروژه‌ها و پیمانکاران قرار دهد، به هیچ وجه به طرح «بازگرداندن قیر تهاتری به بودجه سال ۹۹» نیاز ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ما برای تامین منابع حاصل پروژه‌ها به صورت مستقیم با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

محسن ورزشکار با اشاره به این که ایران کشوری نفتی است، اظهار داشت: ما باید بتوانیم از نفت و ظرفیت‌های پالایشی کشور حداکثر استفاده لازم را داشته باشیم و به جای فروش نفت خام، فرآورده‌های مختلف مانند قیر را به فروش برسانیم.

وی با اشاره به این که ایران ظرفیت تولید ۶ میلیون تن قیر را در اختیار دارد، عنوان کرد: با توجه به تجربه‌های قبلی ایران حدود ۴ میلیون تن قیر ظرفیت صادراتی دارد.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران ادامه داد: ما در سال گذشته حدود ۲/۴ میلیون تن قیر صادر کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: پروژه‌های داخلی در حداکثر وضعیت به ۲ تن قیر نیاز دارند.

محسن ورزشکار تاکید داشت: با وجود ظرفیت خوبِ تولید قیر در کشور، پروژه‌های ما اغلب با مشکل تامین قیر و بالا بودن قیمت قیر مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به این که قیمت قیر در ایران در گرو ماده‌ی اولیه – وکیوم باتوم – قرار دارد، توضیح داد: شرکت‌های تولیدی قیر وکیوم‌باتوم را باید از طریق بورس کالا دریافت کنند.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران افزود: با توجه به نحوه‌ی مدیریت عرضه‌ی وکیوم‌باتوم در بورس کالای ایران و همچنین جذابیت‌هایی که صادرات قیر – با توجه به شرایط نرخ ارز – دارد، حجمِ این ماده‌ی اولیه کاهش یافته و در نتیجه قیمت تمام‌شده‌ی قیر بیشتر شده است.

وی ادامه‌ داد: جذابیت صادراتی قیر باعث می‌شود تا مصرف‌کننده‌ی داخلی با قیمت بسیار بیشتری قیر را به دست بگیرد.

کد خبر: ۳۳٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha