۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
فراخوان جشنواره صنایع روستا با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد

فراخوان جشنواره صنایع روستا با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان

عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از فراخوان جشنواره صنایع روستا از ششم مرداد خبرداد و گفت: در این جشنواره صنایع مختلف، تولیدات ارزان، به صرفه و فناورانه را برای کمک به روستاها به نمایش می‌گذارند تا باعث افزایش اشتغال در روستا شوند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت اله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از فراخوان جشنواره صنایع روستا دوست از ششم مردادماه خبر داد و گفت: کمیته امداد بیش از ۶۰ درصد اشتغال هایی که ایجاد می کند در روستاها و مناطق محروم است زیرا بخش عمده ای از جمعیت مخاطب کمیته، در روستاها قرار دارند.

وی به چالش های حوزه اشتغال روستایی اشاره کرد و افزود: تنوع شغلی در روستاها اندک است و همین موضوع چالش های زیادی برای شغل زایی ایجاد می کند ضمن اینکه درآمد مورد پسند و مطلوب کمیته امداد برای روستاییان ایجاد نمی شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از ورود شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر به برخی صنایع گفت و بیان کرد: اسم این صنایع را روستا دوست گذاشته ایم. صنایع روستا دوست صنایعی هستند که سه خصوصیت داشته باشند؛ اولاً نوآورانه باشند، ثانیاً در مقیاس روستا به صرفه باشند و فناوری آن پیچیده نباشد تا اگر نیاز به سرویس داشت، با همان امکانات محدود در روستا بتوان آن را سرویس کرد.

وی افزود: برای اینکه این صنایع را شناسایی کنیم، یک فراخوان برای یک جشنواره از طریق سایت کمیته امداد اعلام کردیم که از طریق آن مخترعین، شرکت های دانش بنیان و صنعت گران می توانند حضور داشته باشند تا محصولاتی که آن سه خصوصیت را دارند، معرفی کنند. نتیجه این فعالیت ایجاد اشتغال بیشتر، فناوری بهتر، درآمد بالاتر و پایدارتر در روستاها است. این فراخوان تا ششم شهریور ماه فعال است.

عبدالملکی با ذکر نمونه ای از دستگاه های روستا دوست بیان کرد: دستگاه دوک که به صورت سنتی خانم ها در روستا پشم گوسفند را نخ می کردند، امروز به صورت برقی تولید می شود و چهار برابر دستگاه سنتی نخ تولید می کند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه برای خانواده ها درآمد تولید می کند. قیمت خود دستگاه نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از خدمات کمیته به نوآوران دستگاه های روستا دوست خبر داد و بیان کرد: اولاً این صنعت گران یا شرکت های دانش بنیان را به جامعه هدف معرفی می کنیم. دوما کمیته امداد آن دستگاه هایی که جذابیت داشته باشند را به صورت عمده خریداری می کند. همچنین در نمایشگاهی که قرار است برپا شود، این دستگاه ها به همه معرفی می شوند. در این جشنواره به اختراعات و صنایع برتر جوایز نقدی قابل ملاحظه ای پرداخت می کنیم.

وی با بیان اینکه عمده طرح هایی که در روستاها در حال اجرا است، طرح های دامداری، کشاورزی و صنایع دستی هستند، گفت: در طرح های دامپروری و دامداری مشکل خاصی وجود ندارد و بازار آن نیز نقد است. اصل مسئله در صنایع دستی روستاها خواهد بود. شرکت صنعت آفرینان امداد، موظف است فرش، گلیم و دست بافته هایی که مخاطبان کمیته نتوانند به فروش برسانند، با قیمت مناسب خریداری کند و به فروش برساند.

کد خبر: ۳۳٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha