۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تغییر تفکر سرمایه گذاری در جامعه با رشد بازار سرمایه
یادداشت؛

تغییر تفکر سرمایه گذاری در جامعه با رشد بازار سرمایه

کرمان- این روزها بازار سرمایه و اخبار مربوط به آن داغ است، اما ایمان غیاثی کارشناس بورس در کرمان در یادداشتی که برای بازار ارسال کرده اعتقاد دارد هنوز فرهنگ سرمایه گذاری تبیین نشده است.

ایمان غیاثی؛ بازار: این روزها بازار سرمایه و اخبار مربوط به آن داغ است، خرید و فروش سهام رونق دارد و همه چیز از بازدهی بالای این بازار حکایت دارد، اما آنچه هنوز تا حدود زیادی مغفول مانده، فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

در جامعه ای که تنها برای دریافت سود به بازار های پولی مراجعه می کردند این روزها گزینه های بیشتر و مناسب تری پیشرو دارند.

بورس ایران با وجود این سابقه طولانی طی سالیان گذشته به دلیل حجم بسیار کوچک آن عملا کارکرد آنچنانی نداشته، اما در چند سال اخیر با اجرای برخی سیاست‌ها از جمله اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ورود شرکت‌های مطرح به بازار سرمایه و البته شرایط اقتصادی کشور، تورم موجود در اقتصاد کلان کشور و رکود در بازارهای موازی بازار سرمایه و... تمایل مردم به حضور در این بازار افزایش یافته است.

گواه این امر نیز حجم، ارزش معاملات و تعداد سهامداران فعال نسبت به چند سال قبل است. با توجه به کاهش ارزش پول ملی در سال گذشته و برآیند مثبت این امر بر سودآوری شرکت‌ها و همچنین رکود در بازارهای موازی، بازار سرمایه سودآورترین بازار برای سرمایه‌گذاران است که باعث روانه شدن نقدینگی سرگردان به سمت این بازار و بالطبع افزایش میزان سهامداران در این بازار شده است.

رشد بازار سرمایه به عنوان یک بازار پویا و شفاف باعث تغییر و ایجاد تفکر جدید سرمایه گذاری در جامعه شده است.

با شتاب سریع بازار سرمایه طی یک سال گذشته سازمان بورس و نهادهای دخیل در بازار سرمایه نتوانستند همراه با این رشد و درخواست های جامعه حرکت کنند.

ایجاد زیرساخت های آموزشی در زمینه بورس ضروری است
سواد مالی لزوم هر بازار در اقتصاد است و ایجاد زیر ساخت های آموزشی در این زمینه به شدت احساس می شود.

متاسفانه آموزش نحوه صحیح سهامداری در بسیاری از جامعه هدف سهام عدالت قابل مشاهده نیست و عدم آگاهی در این خصوص برای دارندگان سهام عدالت باعث ضرر و زیان آن ها خواهد شد.

رشد بازار سرمایه نشانگر هدایت صحیح نقدینگی است و در صورت استفاده بهینه از این فرصت می توان شاهد رونق صنعت و سود آوری سهامداران باشیم

رشد بازار سرمایه نشانگر هدایت صحیح نقدینگی است و در صورت استفاده بهینه از این فرصت می توان شاهد رونق صنعت و سود آوری سهامداران باشیم.

در جهت ادامه روند سودآوری بازار سرمایه و کارکرد بهتر بازار مالی لزوم نگاه حرفه ای تر از سوی سهامداران و فعالان در این بازار الزامی است و بدون برنامه ریزی و نگاه عمیق به آموزش در این زمینه موفق نخواهیم شد.

از سوی دیگر توسعه ابزارهای مالی جدید و تنوع سازی خدمات از جمله معاملات آنلاین، اینترنتی مرکز تماس تلفن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … می تواند انگیزه ورود به بازار سرمایه را در میان مردم بیشتر کند، نتیجه این عوامل در مجموع می‌تواند منجر به افزایش ضریب نفوذ بورس میان افراد کشور شود.

کد خبر: ۳۳٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha