۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
تقاضای مرغ در دنیا رشد خواهد کرد+ جدول
رشد ۱۲ درصدی مصرف گوشت پرندگان در جهان

تقاضای مرغ در دنیا رشد خواهد کرد+ جدول

با وجود تمامی بحران های اقتصادی موجود، انتظار می رود طی یک دهه آینده مصرف گوشت پرندگان در دنیا رشد کند. فائو پیش بینی می کند طی یک دهه آینده مصرف گوشت پرندگان در جهان با رشد ۱۲ درصدی همراه باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از فراورده های سرشار از پروتیین در دنیا، گوشت است که در انواع مختلفی  از قبیل گوشت قرمز، گوشت پرندگان و گوشت آبزیان در بازار عرضه می شود و براوردها برای میزان مصرف هر یک از این گوشت ها در بازار متفاوت است. اما اخیرا پیش بینی هایی در مورد رشد مصرف گوشت پرندگان در دنیا منتشر شده است که توجه بسیاری از فعالان این صنعت را به خود جلب کرد.

 به گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی  با وجود تمامی بحران هایی که اقتصاد دنیا را تهدید می کند و روی میزان مصرف فراورده های غذایی هم اثر گذار است، انتظار می رود در یک دهه پیش رو مصرف گوشت پرندگان در دنیا رشد کند. این سازمان انتظار دارد طی یک دهه پیش رو مصرف گوشت پرندگان در دنیا ۱۲ درصد رشد خواهد کرد.

چرا مصرف گوشت مرغ افزایش خواهد یافت 
بر مبنای این گزارش دو دلیل مهم برای افزایش میزان تقاضای گوشت در سالهای پیش رو می توان در نظر گرفت. اول اینکه کاهش قیمت مواد غذایی مورد استفاده برای تغذیه پرندگان باعث می شود تا فعالیت در این عرصه سودآورتر بشود و قیمت تمام شده تولید گوشت پرندگان هم تنزل یابد. در نتیجه این صنعت هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده جذابیت بیشتری پیدا می کند. از طرف دیگر انتظار می رود در یک دهه آینده میزان مصرف گوشت در کشورهایی که دارای درآمد متوسط هستند، افزایش خواهد یافت در نتیجه میزان مصرف گوشت  در کشورهای در حال توسعه  به خصوص کشورهای آسیایی و افریقایی  با سرعت ۵ برابر  نرخ رشد مصرف در کشورهای صنعتی رشد می کند. هم اکنون سرانه مصرف گوشت در کشورهای فقیر و در حال توسعه بسیار پایین است در حالیکه سرانه مصرف گوشت در کشورهای صنعتی در نزدیکی سطح اشباع قرار دارد.

 مصرف گوشت پرندگان در دنیا چقدر است
به گزارش سازمان خوار و بارو کشاورزی جهانی  در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۲۵ میلیون تن گوشت در دنیا مصرف شد که نسبت به سال قبل از آن ۲ درصد کمتر بود که دلیل آن شیوع یک بیماری دامی در کشور چین بود. هم اکنون میزان تولید گوشت آبزیان  در دنیا برابر با ۱۷۶ میلیون تن است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹ بالغ بر ۲۰۰ میلیون تن گوشت آبزی در دنیا تولید شود که بخش اعظم این گوشت ها در مزارع پرورش ماهی و آبزیان  تولید می شود و سهم این بخش بیش از  بخش صید است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹ میلادی ۱۰۵ میلیون تن آبزی در مزارع پرورش ماهی تولید شود و ۹۵ میلیون تن آبزی از صید حاصل شود. میزان صید در سال ۲۰۲۹ میلادی ۱.۳ میلیون تن بیش از میزان صید در سال ۲۰۲۰ است.

فایو در این گزارش نوشت: «تا سال ۲۰۲۹ میلادی مصرف گوشت پرندگان در دنیا به ۱۴۵ میلیون تن رسید که بالغ بر ۲۹ درصد نسبت به سال جاری رشد خواهد داشت. در این بازه زمانی مصرف گوشت – مجموع مصرف  انواع گوشت ها- هم با رشد همراه خواهد بود. نیمی از رشد مصرف گوشت در دنیا طی یک دهه پیش رو به رشد مصرف گوشت پرندگان اختصاص دارد. این در حالیست که مصرف گوشت قرمز ۷۶ به میلیون تن می رسد و رشد ۱۶ درصدی را نسبت به میزان مصرف سال ۲۰۲۰ خواهد داشت.»

موانعی هم وجود دارد
با وجود اینکه تمایل برای افزایش مصرف گوشت در دنیا بالا است و با افزایش میزان درآمد و رشد اقتصادی در دنیا هم تقاضا برای این محصولات بیشتر می شود ولی موانعی هم در راه رشد مصرف وجود دارد. به عنوان مثال در کشورهای صنعتی نگرانی های زیادی در زمینه مسایل زیست محیطی و مشکلات سلامتی وجود دارد و این نگرانی ها می تواند زمینه را برای کاهش مصرف گوشت  و افزایش  مصرف غذاهای گیاهی فراهم می آورد. البته باید در نظر داشت که این مسایل بیشتر روی مصرف گوشت قرمز اثر دارد و کاهش مصرف گوشت قرمز خود زمینه را برای افزایش مصرف گوشت های جایگزین یعنی گوشت پرندگان و گوشت آبزیان فراهم می کند.»

 در نهایت باید در نظر داشت که مصرف گوشت به عنوان یک ماده غذایی لوکس به شرایط اقتصادی کشورها ارتباط مستقیم دارد. کشورهایی که از نظر سطح اقتصادی در وضعیت بالاتری قرار دارند، سطح مصرف گوشت در آنها بالاتر است و در جوامع هم میزان مصرف گوشت در میان طبقات بالای اقتصادی بیشتر از طبقات پایین اقتصادی است. سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی در گزارش خود پیش بینی کرد ارزش بازار گوشت در دنیا تا سال ۲۰۲۳ میلادی به بالغ بر ۱۱۴۳ میلیارد دلار برسد در حالیکه ارزش این بازار در سال ۲۰۱۸ برابر با ۹۴۵.۷ میلیارد دلار بود.

کد خبر: ۳۲٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha