۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
سالانه چهار هزار تن پسته از باغ‌های استان قم برداشت می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

سالانه چهار هزار تن پسته از باغ‌های استان قم برداشت می‌شود

قم - پورمیدانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به‌طور میانگین سالانه چهار هزار تن پسته از باغ‌های استان قم برداشت می‌شود و قم در بازار این محصول جایگاه بالایی دارد.

به گزارش بازار به نقل از جهاد کشاورزی قم، عباس پورمیدانی بیان کرد: آشنایی با اصول مدیریت به هنگام باغی در تولید محصول پسته برای کشاورزان قمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بهافزایش کمی و کیفی این محصول در باغات استان می‌انجامد.

وی افزود: در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری کارشناسان موسسه تحقیقات پسته کشور،‌ جلسات آموزشی را برای پسته کاران استان برگزار می‌کند تا آنان با جدیدترین روش‌های مدیریت تولید این محصول راهبردی آشنا شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: ارائه آخرین اطلاعات درخصوص طغیان آفات پسته و روش‌های مقابله با آن‌ ازجمله مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این جلسات آموزشی است که پسته کاران استان با فراگیری آن می‌توانند سطح تولید محصول خود را افزایش دهند.

وی گفت: همچنین در این جلسات پسته کاران استان با بهترین روش آبیاری و محافظت از باغات خود در ایام مختلف سال آشنا می‌شوند تا بتوانند محصولی باکیفیت را به بازار عرضه کنند.

پورمیدانی با اشاره به جایگاه پسته در تولیدات کشاورزی قم، افزود: هم‌اکنون ۱۲ هزار و ۴۳۲ هکتار از باغ‌های این استان زیر کشت پسته است و ۲۹۱ کشاورز به‌طور مستقیم درزمینه تولید این محصول فعال هستند.

وی با بیان این‌که ارقام مختلف پسته همچون احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در قم تولید می‌شود، ادامه داد: به‌طور میانگین سالانه چهار هزار تن پسته از باغ‌های استان برداشت می‌شود که رقم قابل‌توجهی است و قم در بازار این محصول جایگاه بالایی دارد.

سطح زیر کشت باغ‌های قم ۲۲ هزار هکتار است و سالانه ۸۲ هزار تن محصول باغی در استان برداشت می‌شود.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به ‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

کد خبر: ۳۲٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha